Uitsnijden en afmetingen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Shamrock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Uitsnijden en afmetingen

Bericht door Shamrock » za okt 18 2008 10:25 pm

Ik heb een foto waarvan ik een uitsnede wil maken. Wanneer ik de foto in PS CS3 open heeft deze een formaat van 2592 x 3872 (=origineel formaat). Na de uitsnede is de afmeting 2592 x 3080 geworden. Vervolgens laat ik de foto met uitsnede bij Profotonet afdrukken op 13 x 19 maar krijg ik deze terug als 13 x 15. Volgens Profotonet komt dat doordat de verhouding geen 2:3 meer is. Maar het moet toch mogelijk zijn een foto die uitgesneden is volledig op 13 x 19 te laten afdrukken. Hoe doe jullie dat of verwacht ik toch iets onmogelijks?
Bij vlagen ben ik geniaal..... Helaas is het hier altijd windstil!.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Uitsnijden en afmetingen

Bericht door Gabees » za okt 18 2008 10:31 pm

Als je 'm beeldvullend wil hebben dan moeten ze 'm toch uitrekken? Lijkt me niet mooi.
(Of misschien snap ik het verkeerd?!)

Marco

Bericht door Marco » za okt 18 2008 10:37 pm

Shamrock schreef:Ik heb een foto waarvan ik een uitsnede wil maken. Wanneer ik de foto in PS CS3 open heeft deze een formaat van 2592 x 3872 (=origineel formaat). Na de uitsnede is de afmeting 2592 x 3080 geworden. Vervolgens laat ik de foto met uitsnede bij Profotonet afdrukken op 13 x 19 maar krijg ik deze terug als 13 x 15. Volgens Profotonet komt dat doordat de verhouding geen 2:3 meer is. Maar het moet toch mogelijk zijn een foto die uitgesneden is volledig op 13 x 19 te laten afdrukken. Hoe doe jullie dat of verwacht ik toch iets onmogelijks?
Zorgen dat je een uitsnede maakt die in de verhouding ligt, waarin Profotonet kan afdrukken.
Vierkant is bijvoorbeeld geen probleem, komt gewoon 20x20 cm.

In CS3 staat documentgrootte onder pixelafmetingen, daarin zie je het formaat in cms.
Wanneer ik een 30x20 bestel, zorg ik ervoor dat ik ook daadwerkelijk 30x20 instuur.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za okt 18 2008 10:45 pm

Shamrock,

Je verwacht iets onmogelijks.
Je foto moet dezelfde vorm hebben als het formaat waarop je af wilt drukken.
Je wilt een foto in de verhouding 2:3 afdrukken, dan moet je plaat die verhouding ook hebben.
Vergelijk het maar met een driehoekige foto, die krijg je ook niet vierkant afgedrukt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Shamrock
Forumlid
Forumlid

Bericht door Shamrock » zo okt 19 2008 12:18 am

Dus ondanks het feit dat bij de foto met uitsnede de documentgrootte op 21,95 cm x 26,08 cm staat is het niet mogelijk om de foto volledig op 13x19 af te laten drukken omdat de verhouding 2:3 niet meer bestaat.

Dat ik bij een andere afgedrukte foto na het rechtzetten van de horizon en het onvermijdelijke uitsnijden wat volgt na het rechtzetten smalle witte randjes bovenaan en onderaan kreeg heeft hier dus waarschijnlijk ook mee te maken. Hier is de verhouding 2:3 ook niet meer helemaal in tact, zei het in mindere mate dat een grotere uitsnede.

Dus zodra een uitsnede nodig is moet deze dusdanig zijn dat de verhouding nog steeds 2:3 is om een volledige afdruk te krijgen op bijv. 13x19.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo okt 19 2008 1:03 am

Juist!
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo okt 19 2008 2:41 am

Gebruik bij Photoshop het cropgereedschap. Bovenaan de pagina kun je dan de maat van je uitsnede bepalen, in jouw geval 13 x 19 cm. Als je dan de uitsnede maakt en akkoord geeft is je foto precies die afmeting en krijg je hem ook goed afgedrukt. Zo doe ik het tenminste altijd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Frederix

Bericht door Frederix » zo okt 19 2008 7:55 am

Je kunt toch jouw uitsnede maken en dan bij "canvas size" de breedte van het canvas zoveel groter maken tot dat de verhouding weer 2:3 is. De verhouding van de uitsnede wordt niet aangetast, het canvas wordt alleen tot de gewenste grootte aangevuld. Het "extra" stuk canvas is wit, zwart of wat je maar instelt. Dit deel snijdt je bij de afdruk er weer af.

Shamrock
Forumlid
Forumlid

Bericht door Shamrock » zo okt 19 2008 11:23 am

Riemke schreef:Gebruik bij Photoshop het cropgereedschap. Bovenaan de pagina kun je dan de maat van je uitsnede bepalen, in jouw geval 13 x 19 cm. Als je dan de uitsnede maakt en akkoord geeft is je foto precies die afmeting en krijg je hem ook goed afgedrukt. Zo doe ik het tenminste altijd.
Dat ga ik proberen. Thanks!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”