Tip: HDR opnames maken met een druk op de knop...

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Tip: HDR opnames maken met een druk op de knop...

Bericht door ALE » zo okt 19 2008 12:39 am

Deze tip werkt op een D200, D300, D700 en D3. Andere Nikon modellen mogelijk ook, kwestie van uitproberen.

Bij avond en/of nacht fotografie gebruik ik vaak de bracketing functie van de camera om HDR opnames te maken. Je maakt bijvoorbeeld 5 belichtingstapjes, EV -2, -1, 0, 1, 2. Dit doe ik om meer detail in mijn beeld te verkrijgen.
Je werkt met een statief en draad(loze) ontspanner. Je moet dan 5 x de ontspanknop van de draad(loze) ontspanner indrukken en dan raak je nogal eens de tel kwijt bij welke EV-stap je gebleven was, althans ik wel :oops: De "Continue High" ontspanmethode kan je niet gebruiken omdat je dan de ontspanknop op de camera de volledige sessie ingedrukt moet houden en dan de kans op bewogen beelden te groot wordt. Het zou Nikon niet zijn als ze hier ook een oplossing voor bedacht hadden alhoewel... Hiervoor is het eigenlijk niet bedoelt maar het werkt als een tierelier. Je kan hier de optie "Intervalopnamen" voor gebruiken.

Hoe ?
- Bracketing functie zoals normaal activeren
Intervalopnamen instellen op:
- Interval: 00:00:01 (1 seconden)
- aantal intervallen en het aantal opnamen per interval: 001 x 1 = 0001 (aantal intervallen x aantal opname per interval = totaal aantal opname)
- Markeer Start en druk op OK

De 5 foto's worden na 1 seconden automatisch achter elkaar gemaakt zonder dat je nog aan de camera hoeft te komen. Om nu een volgende bracketing cyclus te starten kan je heel gemakkelijk het Intervalopnamen menu kiezen, multi selector pijl naar links en omhoog drukken. Zodra je weer op OK drukt worden de opnames naar 1 seconden weer automatisch gemaakt.

Met uitzondering van de D200 kan je de Intervalopnamen ook makkelijk aan je "persoonlijk menu" toevoegen, scheelt later weer zoeken.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Tip: HDR opnames maken met een druk op de knop...

Bericht door PeterG » zo okt 19 2008 1:20 am

Arthur, voor de D300 erg omslachtig hoor. Gewoon in de stand continu laag of continu hoog zetten, bracketing instellen en vervolgens de ontspanknop indrukken en ingedrukt houden. Camera stopt vanzelf na het aantal ingestelde foto's. Dus niks 3 - 5 - 7 - 9 keer afdrukken en de tel ook nog bijhouden. Hoef je ook de menu's niet in, knop voor Cl en Ch zit bovenop. (zie blz 122 direct onder het kopje "Belichtings- en flitsbracketing",voor de D300 dus) :D :D :D At your service.

Peter

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo okt 19 2008 1:41 am

Hoi Peter,

Je hebt uiteraard helemaal gelijk, jouw methode werkt ook op alle genoemde modellen zoals reeds door mij aangegeven. Echter wat nu als je een avondopname met bracketing wil maken....? Netjes zoals het hoort je camera op statief, mooie externe ontspanner... verdraaid, de Cl of Ch instelling werkt nu niet meer ! Hmmm, dan toch maar met m'n vinger de ontspanknop op de camera bedienen en die ingedrukt houden. Chips, te hard gedrukt, camera toch bewogen ! Dan toch maar tellen, euh waar was ik nu ook alweer. Vandaar deze extra mogelijkheid die misschien dan toch helpt. En zo omslachtig is het nu ook weer niet, instelling zijn identiek op alle camera's. Voor het gemak, kijk op pag 191 van jouw handleiding. En eenmaal ingesteld blijft de camera de instellingen onthouden. Vandaar de tip van het "persoonlijk menu".
Just my €0,02

ALE

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo okt 19 2008 10:16 am

Even geprobeerd, het werkt inderdaad goed.
Je moet dus wel voor iedere HDR foto opnieuw het menu induiken, dat kan dus niet anders?

Het persoonlijk menu heb ik nog nooit mee gewerkt :oops: is dit simpel in te voeren?
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo okt 19 2008 10:25 am

KvP schreef:Je moet dus wel voor iedere HDR foto opnieuw het menu induiken, dat kan dus niet anders?
Het persoonlijk menu heb ik nog nooit mee gewerkt :oops: is dit simpel in te voeren?
Nope, je zal wel iedere keer de Intervalopname functie moeten activeren wat ook logisch is anders zou de camera doorgaan met afdrukken totdat je geheugenkaart vol is. Echter eenmaal de intervaltijd en aantal opnames ingesteld, worden deze onthouden waadoor je dus de volgende keer alleen maar het Intervalopnamen menu hoeft te kiezen, multi selector pijl naar links en omhoog drukken. Dan OK wat in feite de ontspanknop is geworden.

Toevoegen aan persoonlijk menu is een fluitje van een cent. Zie pagina 344 van je handleiding.
Suc6

ALE

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo okt 19 2008 10:35 am

Als het goed begrijp is het item "mijn menu" alleen een soort snelkoppeling naar iets uit het menu wat je vaker gebruikt?
Groeten Kees

Fujifilm X100F

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo okt 19 2008 10:39 am

Helemaal goed, hier zet je de meest belangrijke items in die je vaak gebruikt. Dat spaart zoekwerk. Daarnaast komt het voordeel dat de laatste positie onthouden wordt. Ik bedoel daarmee, indien je de camera niet uitzet en je op de knop menu drukt altijd de laatste positie weer naar voren komt. Bij dit voorbeeld scheelt dat natuurlijk weer zoek (scroll) tijd en waardoor deze tip nog makkelijker te bedienen valt tijdens nacht fotografie.
Groet,

ALE

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo okt 19 2008 10:40 am

ALE schreef:Netjes zoals het hoort je camera op statief, mooie externe ontspanner... verdraaid, de Cl of Ch instelling werkt nu niet meer !ALE
Da's gek! Ik gebruik een D200 met een Phottix Cleon Remote (draadloze) afstandbediening. Goedkoop dingetje, maar aankoppelen en brackting opnames maken op Ch is gewoon mogelijk. Voor deze toepassing heb ik het ding aangeschaft en het werkt perfect.
Niet om jouw verhaal te ontkrachten maar meer als tip voor degenen die het wel makkelijker willen.

Just my Phottix :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo okt 19 2008 10:48 am

Dus als jij de ontspanknop van jouw afstandsbediening ingedrukt houdt en de camera op Ch hebt ingesteld wordt de hele cyclus afgewerkt ? Bij nachtopnames kan dit betekenen dat je die knop een paar minuten ingedrukt moet houden...(met name als je bij EV negatief belandt). Ik weet dat de combinatie Ch en bracketing perfect werkt met de ontspanknop op de camera, maar met de afstandsbediening ? Ga dit meteen proberen met de Phottix
Cheers,

ALE

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo okt 19 2008 10:50 am

Ja klopt, als ik de knop van de afstandbediening ingedrukt houd maakt ie netjes de ingestelde hoeveelheid opnames zonder dat ik de camera hoef aan te raken. Ik kan dan ook direct de volgende cyclus schieten. Hartstikke mooi!
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd met opnametijden van een paar minuten lang geef ik toe.
groet, ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo okt 19 2008 10:52 am

ALE schreef:Bij nachtopnames kan dit betekenen dat je die knop een paar minuten ingedrukt moet houden
Vertel mij wat :wink: , dit is zeker niet prettig met sluitertijden van 30 sec.
Groeten Kees

Fujifilm X100F

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo okt 19 2008 10:56 am

Je hebt gelijk. Dat levert kramp op.. ik las er overheen dat het om meerdere minuten belichten gaat. In het andere geval is de Phottix fantastisch. :wink:
groet, ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo okt 19 2008 11:03 am

Hallo Ewald,

Je hebt gelijk, dat werkt inderdaad ook met de afstandsbediening. Ik had dit apparaatje niet op continu ingesteld maar op single :wink: Blijft een feit dat je bij nachtopnamen de knop lang ingedrukt moet houden om de volledige belichtingstapjes te doorlopen (batterij leeg...) waardoor deze tip toch nog zijn waarde kan bewijzen. Zo zie je maar weer, iedere dag leren we van elkaar.
Bedankt voor jouw tip Ewald,

ALE

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » zo okt 19 2008 1:54 pm

Heren (en eventuele dames),

Ik heb via Arend HO een afstandbediening gekocht de Phottix, waarbij je zelfs na eenhalf uur nog geen kramp in je vingers hebt.
Niet omdat die zo goed in je hand ligt, maar simpelweg doordat je als je de ontspanknop op de Phottix indrukt en dan naar voren schuift, hij continu ingedrukt blijft.
Dus, koop voor weinig een Phottix, zet bracketing op 9 opnames van 30 seconden, zet hem aan, ga koffie drinken en als je terugkomt zijn er netjes 9 opnames gemaakt en is de camera automatisch gestopt.

Peter

Impressionist

Bericht door Impressionist » do dec 18 2008 2:45 pm

Beste Peter,

Welk type Phottix Remote Wireless controle heb jij?
Ik zoek er één waarbij idd de ontspanknop kan vergrendeld worden.

Ik hoop het snel van je te horen.

Met vriendelijke groet,

Marco Goedhart

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”