Welke Monitor calibratie apparaat gebruiken jullie?

Discussies over fotobewerking en archivering
Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma okt 06 2008 8:04 pm

Mag ik een vraag stellen? Overweeg de Spyder 2 express aan te schaffen maar we hebben 1 laptop's en 2 PC's (schaam). Uit het bovenstaande leid ik af (op computer activeren) dat ik dan ook meerdere spyders moet kopen?!? Is er niet een (enigzins voordelig) toestel om te calibreren waarmee ik thuis alle drie kan calibreren zonder direct aan meerdere licenties vast te zitten?

Satoer

Bericht door Satoer » ma okt 06 2008 8:17 pm

Bij de Spyder3™ Solution Comparison Chart
staat dat alleen bij de Spyder3 een vinkje bij "Multiple Display Calibration" (en dus niet bij de Spyder 2 express). Maar mij is niet duidelijk of dit op verschillende PC's geld of meerdere display's op 1 pc.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma okt 06 2008 8:26 pm

Zouden ze hier niet mee bedoelen dat je gebruik maakt van meerdere monitoren op 1 pc (bijvoorbeeld naast elkaar)?

jpauwels

Bericht door jpauwels » ma okt 06 2008 8:32 pm

Satoer schreef:Bij de Spyder3™ Solution Comparison Chart
staat dat alleen bij de Spyder3 een vinkje bij "Multiple Display Calibration" (en dus niet bij de Spyder 2 express). Maar mij is niet duidelijk of dit op verschillende PC's geld of meerdere display's op 1 pc.
Dat geld inderdaad dat je meerdere monitoren op 1 pc kunt calibreren

iJoost

Bericht door iJoost » ma okt 06 2008 8:58 pm

De Eye One maakt er geen probleem van, zoals al gemeld. Maar die is net even wat duurder dan de Spyder.

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » di okt 07 2008 12:30 pm

Bij de Spyder2Express software moet je een serienummer geven om de software geactiveerd te krijgen. Registreren moet je als je nieuwe updates van de software wil verkrijgen op internet.

Voor het calibreren van verschillende schermen/pc's kun je de software meerdere keren installeren en activeren (heb dit zelf al meerdere malen gedaan). Voor het calibreren van meerdere schermen op 1 pc is met de syder2express alleen te doen via een workaround (zie mijn vorige post).

Alleen het uitproberen van een spyder heeft niet zoveel zin omdat het scherm regelmatig gecalibreerd moet worden (minimaal 1x per maand)

Satoer

Bericht door Satoer » di okt 07 2008 2:54 pm

Zojuist meerdere pc's gecalibreerd met de Spyder 3 pro. De software kan op meerdere pc's geinstalleerd worden met het zelfde serie nummer (het belt niet naar huis om te kijken of het serie nummer al in gebruik is). Volgens mij hoef je ook niet te registreren om software updates te downloaden, ik kon HIER zo de laatste versie downloaden.

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Welke Monitor calibratie apparaat gebruiken jullie?

Bericht door joepert » vr okt 17 2008 10:52 pm

Ik heb net de spyder2express binnengekregen. Net m'n cheape laptop gecalibreerd en nu de vraag: de software laat me de situatie voor en na zien: is het plaatje vóór echt wat het was (wereld van verschil) of laten ze maar willekeurig wat belabberds zien?
Anyway: het ziet er goed uit, maar mijn vrouw vind het een belachelijke aankoop en verklaart me voor gek; zegt dat ze geen verschil ziet. :lol:

Satoer

Bericht door Satoer » za okt 18 2008 12:33 am

Ligt er aan. Als je tijdens het calibreren de witbalans van het scherm met de hand (hardwarematig, dus met de monitor controls) op 6500k heb gezet dan klopt het plaatje van voor en na niet. Het voor en na plaatje laat alleen de softwarematige correctie zien. Dus eigenlijk het verschil nadat je het witbalans hardwarematig heb gecorrigeerd.
joepert schreef:Anyway: het ziet er goed uit, maar mijn vrouw vind het een belachelijke aankoop en verklaart me voor gek; zegt dat ze geen verschil ziet. :lol:
haha, moet je hetzelfde eens tegen haar zeggen als ze net bij de kapper geweest is. :twisted:

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » zo okt 19 2008 5:03 pm

Ik denk dat ik voor de Spyder 3 Elite ga, na dit allemaal gelezen te hebben. Weet iemand of hiermee het profiel in Vista wel geladen blijft?

dragon2

Bericht door dragon2 » zo okt 19 2008 6:25 pm

Spyder 3 pro, omdat de goedkopere versie er toch niet bleek te zijn kreeg ik korting, ding bevalt me prima.

Satoer

Bericht door Satoer » zo okt 19 2008 6:36 pm

rocksoff schreef:Ik denk dat ik voor de Spyder 3 Elite ga, na dit allemaal gelezen te hebben. Weet iemand of hiermee het profiel in Vista wel geladen blijft?
Nou interessant dat het aanhaalt. Ik merk dat als mijn computermonitoren in standby gaan de monitoren ineens ongecalibreerd zijn als ze uit standby komen. Afmelden en weer aanmelden en dan is het kennelijk weer goed. Fout in vista? Ik moet er nog even induiken. Misschien dat het al met updates opgelost is hoor maar ik draai hier nog steeds geen SP1 van vista.
De kleurprofielen staan overigens netjes op z'n plek in het kleurbeheer (Beeldschemeigenschappen => geavanceerde instellingen => Kleurbeheer => kleurbeheer)

(heb overigens een spyder 3 pro)

TGIF

Bericht door TGIF » ma nov 10 2008 7:13 pm

Momenteel biedt Kamera-express.nl de X-Rite Eye-One Display 2 voor een hele leuke prijs aan. Te weten Euro 139,00 (met verzendkosten is dit Euro 144,00). Dit apparaat kost bij FotoKo (en andere winkels) Euro 239,00, dus 100 euro meer.

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=22785

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”