Wat kost een trouwreportage?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tammo Schut

Wat kost een trouwreportage?

Bericht door Tammo Schut » do okt 16 2008 7:26 pm

Mijn zoon heeft trouwplannen.Waarschijnlijk eind augustus volgend jaar. Hij vroeg mij eens "vrijblijvend" op het forum te informeren wat een fotoreportage kost. Een prof. fotograaf valt niet binnen zijn mogelijkheden.
De dagindeling is nog niet precies bekend, maar het zal om ongeveer 6 uur gaan. Van half drie tot 's-avonds half negen. (gemeentehuis, kerk, etentje daggasten en natuurlijk foto's van hen zelf) . Gemaakte foto's op cd aan te leveren.
Wie heeft daar ervaring mee en zou dat eventueel willen doen en tegen welke prijs.
Reacties mogen hier en/of via een pbtje.
De vraag is in eerste instantie informatief. Ik kan het mijn zoon dan voorleggen.
Ik heb zelf een paar keer een reportage verzorgd en weet dat het een moeilijk " vak" is. Hoewel mijn "klanten" best tevreden waren doe ik het zelf niet meer. Veel te riskant.
Maar misschien zijn er forumleden die het graag doen en een redelijke prijs vragen.
Ik heb zelf een D200 met 16-85mm lens plus SB800 flitser die als reserveset dienst kan doen. (Misschien dan een D300 :) )

Tammo

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wat kost een trouwreportage?

Bericht door GuyVerschuere » zo okt 19 2008 10:33 pm

Volgens mij mag je al snel zo'n 1000€ rekenen...
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo okt 19 2008 11:32 pm

't is een prettige manier om zo je hobby een beetje te bekostigen... :wink: :wink:
en wij vinden het zeker leuk om zo'n dag met een bruidspaar druk in de weer te zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

mikemix

Bericht door mikemix » ma okt 20 2008 2:22 am

Euh, werken ze bij Apple, Eelco?

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma okt 20 2008 9:37 am

Gisteravond keek ik vrij laat mijn postvak in. Er was 1 bericht binnengekomen m.b.t. mijn topic. Maar er bleken veel meer reacties te zijn binnengekomen.
Ik ben naar bed gegaan met de gedachte dat ik ze vanmorgen zou bekijken.
NU zijn nagenoeg alle berichten verwijderd zonder dat ik ze heb kunnen lezen. Alles behalve leuk. Wie heeft dat gedaan?
Ik had gisteravond wel gezien dat er wat commentaar was op de eerste reactie. Maar het hoe of wat weet ik niet.
Het kan toch niet waar zijn dat de webredactie dit heeft gedaan?

Tammo

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma okt 20 2008 9:41 am

Hoi Tammo,

Even in dit draadje kijken: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=13380
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

jpauwels

Bericht door jpauwels » ma okt 20 2008 9:42 am

Er zijn een aantal reacties verplaatst naar een nieuw topic

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=13380

Robin

Bericht door Robin » ma okt 20 2008 11:37 am

Tammo,

prijzen variëren zo ontzettend erg en reflecteren al zeker niet de kwaliteit. Valt in principe niet echt een bedrag voor te noemen.

Er wordt hier altijd zo over "beunhazen" gepraat en het feit dat je dit aan een professioneel moet overlaten. Maar heb onlangs resultaat gezien van kennissen wiens fotograaf al 25 jaar in het vak zat. Om te huilen !! Hun waren er gelukkig blij mee, maar de fotograaf in kwestie had nooit naar digitaal over moeten stappen in ieder geval. (mijn mening)

Een andere stel dat ik ken ook:
mooie foto's maar de nabewerking en ouderwetse presentatie van het album....... :roll:

Dus groot gelijk om voor minder professioneel te gaan. Wilde eerst een professioneel, maar toen ik (naast de belachelijk hoge prijzen in het algemeen) de prijzen van nabestellingen hoorde viel ik bijna flauw. Honderden euro's extra om familie van wat plaatjes te voorzien en dan had ik me eigen album nog niet eens betaald.

Daarom had ik voor me eigen huwelijk besloten gewoon lekker een "beunhaas" te nemen. Iemand die een moderne journalistieke aanpak heeft en die aan mijn eisen kon voldoen

Deze prijzen van "beunhazen" die ik gesproken/ gemailed heb variëren van 250,- tot 2000,- en geen garantie voor goede kwaliteit uiteraard. Sommige geven wel foto's mee anderen niet, maar met schappelijke nabestel prijzen.

Wij hebben in ieder geval 950 betaald voor aanwezigheid tussen 13:30 - 16:30 en 19:00 - 20:30 (zijn 's avonds getrouwd, dus 's middag een fotoshoot en foto's bij receptie en begin eten)
Alle foto's bewerkt op DVD en een digitaal album dat lekker modern (zoals Martijn het doen) zal worden ingevuld.

Nog geen resultaat gezien, maar zekers een goed gevoel gehad. Leraar van Beroep en fotografie als hobby, maar als je zag hoe hij bezig was met zijn camera, flitsers en reflectieschermen echt iemand met verstand en passie voor het vak. Lekker spontaan, 100% op ons gemak, toppie dus.

Lang leve de passionele beunhazen !! :P
Garantie geen, maar bij de pro's ook niet

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma okt 20 2008 11:51 am

Mooi verhaal robin :)

Ik vind het ook belachelijk dat ze achteraf ook nog geld proberen te verdienen aan de verkoop van foto's voor familie etc. stop dit dan gewoon in je totaalprijs en lever er alle bestanden bij op een DVD. Als je goede kwaliteit aflevert hoef je niet bang te zijn voor negatieve reclame van het bruidspaar die je foto's daarvoor zullen gebruiken.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

mikemix

Bericht door mikemix » ma okt 20 2008 11:57 am

Robin schreef:Nog geen resultaat gezien, maar zekers een goed gevoel gehad.
Toch is mijn motto: zien is geloven. Goed gevoel alleen is niet genoeg als alles achteraf mislukt blijkt te zijn.
Doet verder niks af van die persoon hoor.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 20 2008 12:13 pm

Tammo Schut schreef:Gisteravond keek ik vrij laat mijn postvak in. Er was 1 bericht binnengekomen m.b.t. mijn topic. Maar er bleken veel meer reacties te zijn binnengekomen.
Ik ben naar bed gegaan met de gedachte dat ik ze vanmorgen zou bekijken.
NU zijn nagenoeg alle berichten verwijderd zonder dat ik ze heb kunnen lezen. Alles behalve leuk. Wie heeft dat gedaan?
Ik had gisteravond wel gezien dat er wat commentaar was op de eerste reactie. Maar het hoe of wat weet ik niet.
Het kan toch niet waar zijn dat de webredactie dit heeft gedaan?

Tammo
Ik heb je net al een PB gestuurd. Ik was vergeten hier even te melden dat ik dat gedaan had. Sorry daarvoor. Je hebt de andere reacties inmiddels al gevonden begrijp ik.

De reden was trouwens dat ik jouw draadje niet laten vervuilen door reacties die Martijn kreeg op zijn foto's...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma okt 20 2008 12:51 pm

Snap het Patrick. pb inmiddels gelezen.

Tammo

Robin

Bericht door Robin » ma okt 20 2008 2:35 pm

mikemix schreef:
Robin schreef:Nog geen resultaat gezien, maar zekers een goed gevoel gehad.
Toch is mijn motto: zien is geloven. Goed gevoel alleen is niet genoeg als alles achteraf mislukt blijkt te zijn.
Doet verder niks af van die persoon hoor.
Daar heb je 100% gelijk in.

Ik heb uiteraard eerder werk van hem gezien. Dus diverse foto's van voorgaande bruiloften en 2 album's van hem gezien met goede uitleg wat er allemaal mogelijk was qua wensen en eisen die ik had. Bij hem thuis geweest, mooi gecalibreerd scherm, gezien hoe hij te werk gaat qua bewerking, resultaat gezien van zijn studio werk wat hij 's weekends af en toe doet. En het gesprek (de persoon zelf) was goed.

Dat bedoeld ik met een goed gevoel. je kunt de beste fotograaf ter wereld nemen, maar als het niet klikt tussen het bruidspaar en de fotograaf zal dit snel tot wrijving leiden wat de foto's niet ten goede gaat komen. Daar heb ik ook nog wel een leuk verhaal over.

Heb met mensen gesproken die beter werk leverde en goedkoper te werk gingen, maar de klik was er niet.
Dus ook een belangrijk aspect om mee te nemen Tammo.

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door vulture » ma okt 20 2008 4:10 pm

Ik zou het zo doen! Zoek een goed bekende prof bij jou uit de buurt uit. Loop eens binnen om hem te laten zien wat je allemaal krijgt en voor welk geld.
Dat kun je dan vergelijken met de portfolio's en prijzen van anderen.

beknibbel niet te veel op de kosten van trouwfoto's je trouwt maar een keer en je wilt er altijd van genieten. Boven dien zeg jezelf ik brand mijn vingers er ook niet meer aan.

Succes met je keuze.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma okt 20 2008 4:15 pm

Ik ben ruim 7 jaar geleden getrouwd. We zijn bij een enthousiaste amateur geweest maar dat was echt om te huilen. Daarna de foto's laten maken door een prof. Maar wat is een prof... Zij verdient al jaren haar geld met fotografie, maar heeft er geloof ik nooit een echte opleiding in gehad. Dit was allemaal nog ouderwets, met film en kontaktafdrukken en een zwaar foto-album dat zij voor ons heeft samengesteld. Nabestellingen inderdaad aan de prijzige kant. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe zij het nu doet, want ik kan me voorstellen dat de manier waarop ze het toen deed in het digitale tijdperk niet meer helemaal het je-dat is.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”