backfocus D200 ¤ de afloop ¤

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: backfocus D200

Bericht door Léon Obers » wo okt 22 2008 2:05 pm

Eeuw schreef: Wat nu. Stel dat ik de camera met de 80-200 laat afstellen. Is het dan waarschijnlijk dat de rest meer gaat afwijken? De hele koffer inleveren zorgt volgens mij voor extra hoge kosten.
Ik ben benieuwd wat jij zou doen..
Als je de camera laat afstellen op de 80-200 als die de grootste afwijking heeft komen de andere objectieven die het nu goed doen of een klein beetje back-focus hebben, dezelfde waarde naar voren en komen dan in front-focus, of een klein beetje front-focus.

Laat je je lens afstellen (als dat mogelijk is), en niet je camera blijft het voor de rest hetzelfde.

Met veel objectieven "verkeerd" zou ik de afweging maken versneld over te stappen naar een body in de D300 / D700 reeks door de instelmogelijkheden die deze camera's bieden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo okt 22 2008 2:21 pm

Dank,

ik ga informeren of ik de 80-200 kan laten afstellen en wat het kost.
Ondertussen ga ik eens kijken of mijn Linden Dollars nog geld waard zijn.. :( :lol:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do okt 23 2008 7:09 pm

Vandaag heb ik van een fotozaak uit de buurt een D200 te leen gekregen om even wat te testen :shock: .
Ontzettend vriendelijk.
Uit de vergelijkende opnames blijkt niet dat het aan de camera ligt, dus zal ik de lens moeten laten afstellen.
Volgens de verkoper zou me dat wel minimaal 200 € kosten. Voor minder doen ze niks :(
Op een Frans forum heb ik gelezen van een identiek probleem, die combinatie is drie keer naar de Nikon reparatie afdeling geweest en nog steeds niet in orde. Koop maar een D300 was het advies.. kortom.. ik ben niet erg happig op het versturen.

Verder heb ik nog een diy gevonden voor de D70 met back-focus. Leuk om eens te bekijken, maar of en hoe dat met een D200 gaat wil ik niet eens weten..
Kijk maar eens hier .. inbussleuteltje erbij en hupsakee!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 23 2008 11:26 pm

Eeuw schreef: Verder heb ik nog een diy gevonden voor de D70 met back-focus. Leuk om eens te bekijken, maar of en hoe dat met een D200 gaat wil ik niet eens weten..
Kijk maar eens hier .. inbussleuteltje erbij en hupsakee!
Leuk en aardig, maar dat is een surrogaat oplossing. Daarmee ga je tevens het beeld in je zoeker verschuiven ten opzichte van het kader en/of parallax veroorzaken met de ingespiegelde scherpstelvlakjes in je zoeker met de werkelijke meetpunten om scherp te stellen. Bovendien is het een instelling die dan op alle lenzen betrekking zal hebben en niet enkel op die exemplaren die nu fout zijn en andere niet.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do okt 23 2008 11:33 pm

Vandaar dat ik er ook niet over peins mijn camera te laten afstellen..
De link is meer bedoeld als informatie. Althans, ik heb er weer wat van opgestoken.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 24 2008 12:53 am

Mijn opmerking vooral bedoeld als waarschuwing aan gebruikers in het algemeen, als ze die methode overwegen in te gaan zetten om hun front- of back-focus te corrigeren :wink:

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: backfocus D200 ¤ de afloop ¤

Bericht door Eeuw » vr okt 24 2008 2:53 pm

De conclusie.
Ik heb gebeld met Beverwijk (het brandpuntcentrum, haha flauw).

Alle 80-200's van dit type (f2.8D draaizoom) hebben hier last van volgens een medewerker.
Vooral op 200 op korte instelafstand. Het is niet te verhelpen.

De optie om een camera aan te schaffen met correctiemogelijkheid zoals de D300 bijvoorbeeld is niet een oplossing. Dit omdat de afwijking niet constant is over het hele bereik. Je zou dus voor 80mm een andere correctie moeten toepassen dan voor 200mm. Geldt ook voor korte afstand t.o.v. oneindig.

Wat te doen.. niet op een korte afstand scherp willen hebben. Het zij zo.

Iedereen bedankt voor het meedenken en adviseren en hoop jullie met dit laatste bericht van dienst geweest te zijn.

Groeten,
Ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 25 2008 2:48 pm

Eeuw schreef: Alle 80-200's van dit type (f2.8D draaizoom) hebben hier last van volgens een medewerker.
....
De optie om een camera aan te schaffen met correctiemogelijkheid zoals de D300 bijvoorbeeld is niet een oplossing. Dit omdat de afwijking niet constant is over het hele bereik. Je zou dus voor 80mm een andere correctie moeten toepassen dan voor 200mm. Geldt ook voor korte afstand t.o.v. oneindig.
Je zou meerdere voorkeurinstellingen met correcties kunnen maken voor dezelfde lens op meerder standen. Het aantal in te regelen objectieven of lenscorrecties is echter beperkt. Of de 80-200 van de hand doen :(

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 25 2008 2:54 pm

Léon Obers schreef:Je zou meerdere voorkeurinstellingen met correcties kunnen maken voor dezelfde lens op meerder standen. Het aantal in te regelen objectieven of lenscorrecties is echter beperkt. Of de 80-200 van de hand doen :(
Ik heb geen camera waarmee dit kan, maar ik meen dat je maar één instelling per objectief hebt. Of beter: per type. Als je een 17-55 instelt, en je zet er een andere op, dan krijg je dezelfde instelling...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 26 2008 12:47 am

En is zoiets niet handmatig te kiezen?

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » zo okt 26 2008 11:05 am

Eeuw schreef: Alle 80-200's van dit type (f2.8D draaizoom) hebben hier last van volgens een medewerker.
Je zegt voor het type f2.8D.
Houdt dit ook in f2.8D-ED?

Ik heb eigenlijk nog niet gelezen dat er vaker over onscherpte werd gesproken met de f2.8 80-200.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

mikemix

Bericht door mikemix » zo okt 26 2008 11:33 am

Ik heb de 80-200D dus de laatste schuifzoom, echt nergens last met D2Xs en verkochte D200.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo okt 26 2008 12:48 pm

mikemix schreef:Ik heb de 80-200D dus de laatste schuifzoom, echt nergens last met D2Xs en verkochte D200.

Ik denk .. een kwestie van geluk. "optische combinatie camera objectief" Ik maak het met erg veel niet AF-S objectieven mee.

sferische aberratie blijkt een lastig en moeilijk controleerbaar verschijnsel wat AF betreft.
Als ze in Beverwijk al toegeven überhaupt al niet te weten wat ze er aan zouden kunnen doen.

Camera af laten stellen op een bepaald objectief heeft geen enkele zin of je moet alleen met dat betreffende objectief fotograferen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo okt 26 2008 12:59 pm

Het model dat ik heb is een Nikon ED 80-200mm 2.8D. Die heeft 2 ringen en een statiefaansluiting.
Afbeelding
Let op: het zijn niet mijn woorden dat ze daar 'allemaal' last van zouden hebben. De medewerker van de reparatie-cenrum heeft dit misschien ook niet letterlijk zo bedoeld maar het kwam er wel op neer dat het vaak voor komt.
Uiteraard heb ik gevraagd of het zin had de camera of het objectief te wisselen voor een ander exemplaar en daarop kwam het antwoord dat het geen zin zou hebben omdat het niets aan de situatie zou veranderen. Het was bekend dat het nou eenmaal zo is..
Ik hoefde ook niets uit te leggen over de klacht, het was allemaal bekend.
Gisteren heb ik een slideshow zitten bekijken met alle opnames die ik met deze lens heb gemaakt. Bij de helft van de opnames ligt de scherpte echt achter het scherpstelpunt.
Met de D70 heb ik ook een flink aantal opnames gemaakt en die lijken veel scherper..

Al met al vind ik het heel vreemd en jammer en heb met veel tegenzin besloten de lens van de hand te doen. Ook al vermoed ik dat het probleem zich op een ander type Nikon zich niet voor zal doen. De opbrengst investeer ik in een macroobjectief en dat maakt natuurlijk weer veel goed 8) .
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 26 2008 1:09 pm

Op de "ouderwetse" manier corrigeren is in de variatie van lenzen en de variatie van het probleem, eigenlijk geen beginnen aan, en nooit goed op te lossen voor een reeks aan lenzen. Niet voor niets heeft men in de nieuwere Pro-modellen (vanaf D300) de mogelijkheid ingebouwd om dat met behulp van de lensgegevens in de CPU en de correctiemogelijkheden op de camera, bij te sturen. Alleen gaat die correctiemogelijkheid feitelijk nog niet ver genoeg per zoom-instelling en gebruikt diafragma. Misschien in de modellen over pakweg twee jaar :roll:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di okt 28 2008 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”