Een grijskaart om de witbalans te meten
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Een grijskaart om de witbalans te meten
Overigens ben ik eergisteren wel tot een heel aardig vergelijk gekomen om te bepalen of goedkope witte Praxisverf die ik in mijn atelier wil gebruiken wel neutraal is. Vele verfsoorten zijn namelijk helemaal niet neutraal.
Ik gebruikte daarbij een Macbeth gekalibreerde kaart, om de juiste witbalans te bepalen op een wit geschilderde muur:
http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10384
Het witte wit van de Praxis witte verf (ik moet het type nog eens nazien ---> wit dekkende verf met lichtblauwe deksel op de emmer) wijkt werkelijk slechts 1 puntje af in neutraliteit in één van de RGB waarden van het wit van de Macbeth kaart. Ook de helderheid ligt heel dicht bij elkaar.
Bewust ook opnamen gemaakt waarbij de belichting zodanig is dat het wit als "grijs" wordt weergegeven.
Dus die Praxis verf is ook prima te gebruiken om er vele "witkaarten" mee te maken. Echt bijzonder neutraal.
60 vierkante meter "witkaart" :mrgreen:
Ik gebruikte daarbij een Macbeth gekalibreerde kaart, om de juiste witbalans te bepalen op een wit geschilderde muur:
http://shop.colourconfidence.com/produc ... xSec=10384
Het witte wit van de Praxis witte verf (ik moet het type nog eens nazien ---> wit dekkende verf met lichtblauwe deksel op de emmer) wijkt werkelijk slechts 1 puntje af in neutraliteit in één van de RGB waarden van het wit van de Macbeth kaart. Ook de helderheid ligt heel dicht bij elkaar.
Bewust ook opnamen gemaakt waarbij de belichting zodanig is dat het wit als "grijs" wordt weergegeven.
Dus die Praxis verf is ook prima te gebruiken om er vele "witkaarten" mee te maken. Echt bijzonder neutraal.
60 vierkante meter "witkaart" :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za okt 25 2008 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Of van een A4 grijskaart. Grijskaarten zijn er (gelukkig) in diverse afmetingen.Ed Post schreef:En dát wordt lastig met een grijskaart op CC-formaat.Léon Obers schreef:ALE schreef: Wil je een grijskaart inzetten om de "witbalans" af te regelen als custom WB, moet je de grijskaart meer dan formaatvullend opnemen, zodat je in je zoeker alleen een grijs vlak ziet.
Dan is de opvouwbare grijskaart zoals Gerrit vandaag op een foto toonde tijdens de NX2-cursus heel wat handiger.
En zelf te maken "witkaarten" tot vele vierkante meters (zie mijn vorige reactie) :mrgreen:
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
@ Arthur: Geloof dat ik je voortaan niet meer met "directeur" aanspreek, maar met "professor-meester-doctor-ingenieur"!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Oké Léon, dit klinkt mij zeer plausibel in mijn oren. Uit een cursusboek heb ik die spotmethode gehaald om de WB m.b.v. een grijskaart te meten. Dat klopt dus voor geen meter. Bedankt voor deze aanvullende info.Léon Obers schreef:Dat werkt op die wijze helemaal niet goed, omdat de camera niet de data gebruikt van die spotmeting om daar een witbalans uit te berekenen, maar de data van de totale chipomvang. Een spotmeting wordt enkel gebruikt om de belichting te bepalen, niet de witbalans.
Wil je een grijskaart inzetten om de "witbalans" af te regelen als custom WB, moet je de grijskaart meer dan formaatvullend opnemen, zodat je in je zoeker alleen een grijs vlak ziet.
Groet,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo okt 26 2008 2:18 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb een lensdoekje dat ook de goede "kleur" grijs schijnt te hebben. Dat is nog veel handiger!
Deze is het:
http://www.llamasphoto.co.uk/spudz.htm
Het is de "Spudz 18% Grey". Gratis gekregen op de Photokina! :mrgreen:

Deze is het:
http://www.llamasphoto.co.uk/spudz.htm
Het is de "Spudz 18% Grey". Gratis gekregen op de Photokina! :mrgreen:
- Léon Obers
- Forumlid
Mogelijk dat het per cameramerk anders kan zijn als je specifiek een custom witbalans instelt. Ik dacht dat het bij een Canon als zodanig werkt, als je daar een referentiefoto kiest dat je dan een kleiner deel van die foto pakt door een spotmetervlakje naar het bewuste deel te verschuiven. Dus vanaf een voorbeeldfoto achter op je LCD schermpje.ALE schreef:Oké Léon, dit klinkt mij zeer plausibel in mijn oren. In een cursusboek heb ik die spotmethode gehaald om de WB m.b.v. een grijskaart te meten. Dat klopt dus voor geen meter. Bedankt voor deze aanvullende info.Léon Obers schreef:Dat werkt op die wijze helemaal niet goed, omdat de camera niet de data gebruikt van die spotmeting om daar een witbalans uit te berekenen, maar de data van de totale chipomvang. Een spotmeting wordt enkel gebruikt om de belichting te bepalen, niet de witbalans.
Je hoeft dan niet een grijskaart formaatvullend te fotograferen.
Bij de Nikons werkt dat in ieder geval niet zo. Gebruiksaanwijzing Nikon D80 (idem D1x die ik heb).
Richt de camera zo dat het referentievoorwerp de zoeker vult....
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Tja wederom een super uitleg van ALE (als is deze van wat jaren geleden) ik moest geheugen even opfrissen.
Vanavond een serie foto's maken met een en dezelfde achtergrond. Leek me wel handig om de grijskaart te gebruiken
Wat ik me wel afvraag, het scherp stellen van de grijskaart gaat moeilijk. Je ook even op je duim of op het gezicht van de persoon scherpstellen toch?
Zag ik ook bij het voorbeeld van Ale namelijk
Gr.
Maud
Vanavond een serie foto's maken met een en dezelfde achtergrond. Leek me wel handig om de grijskaart te gebruiken

Wat ik me wel afvraag, het scherp stellen van de grijskaart gaat moeilijk. Je ook even op je duim of op het gezicht van de persoon scherpstellen toch?
Zag ik ook bij het voorbeeld van Ale namelijk
Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Léon Obers
- Forumlid
Van de AF afhalen. Het is verder niet belangrijk dat er scherp gesteld wordt, als de grijskaart maar formaatvullend in beeld is, scherp of niet maakt niet uit. Bij een witbalans gaat het om een vergelijking van een neutrale kleurtint, niet om scherpte.Maud schreef: Wat ik me wel afvraag, het scherp stellen van de grijskaart gaat moeilijk.
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Léon Obers schreef:Van de AF afhalen. Het is verder niet belangrijk dat er scherp gesteld wordt, als de grijskaart maar formaatvullend in beeld is, scherp of niet maakt niet uit. Bij een witbalans gaat het om een vergelijking van een neutrale kleurtint, niet om scherpte.Maud schreef: Wat ik me wel afvraag, het scherp stellen van de grijskaart gaat moeilijk.
Ja zo dacht ik er dus ook over

En wanneer de wit kaart gebruiken?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- Léon Obers
- Forumlid
Als er erg weinig licht is en je met het meten van een grijskaart op de grenzen komt van het lichtmeetbereik.Maud schreef: En wanneer de wit kaart gebruiken?
Een witkaart is twee stops helderder dan een grijskaart, dus heb je 2 stops extra reserve.
Leon de cc card groote grijs en wit en zwart kaart hoe krijg je die beeld vullend dan als je hem voor je camera houd??Léon Obers schreef:Van de AF afhalen. Het is verder niet belangrijk dat er scherp gesteld wordt, als de grijskaart maar formaatvullend in beeld is, scherp of niet maakt niet uit. Bij een witbalans gaat het om een vergelijking van een neutrale kleurtint, niet om scherpte.Maud schreef: Wat ik me wel afvraag, het scherp stellen van de grijskaart gaat moeilijk.
En je bent alleen?
En waneer gebruik je zwart, een okje als je bij tegenlicht werkt en er donkere stukken zijn?
gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl
- Léon Obers
- Forumlid
Beetje fantasie gebruiken. Als je die kaart hebt met smalle banen (niet handig voor een neutrale grijsmeting, omdat je dan erg dichtbij moet zitten om een baan formaatvullend in beeld te hebben); kaart in de ene hand met gestrekte arm, andere hand de camera voor je ogen. Kaart naar je toe brengen totdat je één grijstint formaatvullend in de zoeker ziet. Of zet de kaart ergens neer met iets erachter waardoor de kaart blijft staan, en ga met de camera zodanig dichtbij dat één grijstint formaatvullend in de zoeker wordt gezien.Texelaar schreef: Leon de cc card groote grijs en wit en zwart kaart hoe krijg je die beeld vullend dan als je hem voor je camera houd??
En je bent alleen?
Zwart gebruik je doorgaans helemaal niet voor een neutrale grijsmeting, maar kun je gebruiken voor bijv. een contrastmeting.
Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 39#p475839" onclick="window.open(this.href);return false; en evt. de reacties ervoor.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dus het hele beeld vullen met je grijskaart. Hoe zit het met je lichtmeting. Moet je de referentiefoto van je grijskaart (vol in beeld) dan ook nemen met de juiste belichting? Wat gebeurt er met je referentiewaarde/correctiewaarde als je bv die foto van je grijskaart maakt met 1 stop onder/overbelichting (of nog meer stops)?Léon Obers schreef:Van de AF afhalen. Het is verder niet belangrijk dat er scherp gesteld wordt, als de grijskaart maar formaatvullend in beeld is, scherp of niet maakt niet uit. Bij een witbalans gaat het om een vergelijking van een neutrale kleurtint, niet om scherpte.Maud schreef: Wat ik me wel afvraag, het scherp stellen van de grijskaart gaat moeilijk.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Je moet duidelijk onderscheid maken tussen een grijskaart die ontworpen is voor lichtmeting en een grijskaart die bedoeld is voor het instellen van de witbalans.Landerd schreef: Dus het hele beeld vullen met je grijskaart. Hoe zit het met je lichtmeting. Moet je de referentiefoto van je grijskaart (vol in beeld) dan ook nemen met de juiste belichting? Wat gebeurt er met je referentiewaarde/correctiewaarde als je bv die foto van je grijskaart maakt met 1 stop onder/overbelichting (of nog meer stops)?
Een grijskaart voor lichtmeting heeft doorgaans een reflectiewaarde van 18%, maar is niet noodzakelijkerwijs volledig kleurneutraal. Een bekend voorbeeld hiervan is de aloude Kodak grijskaart.
Een grijskaart voor het instellen van de witbalans moet in de eerste plaats volledig kleurneutraal zijn, maar hoeft niet per definitie een reflectiewaarde van 18% te hebben. Vaak zijn deze kaarten juist (veel!) lichter van tint in verband met de spectrale gevoeligheid van de camera-sensor. Een bekend voorbeeld van dergelijke kaarten is de WhiBal. De reflectiewaarde daarvan ligt rond 75%! Deze kaart is daarom niet aan te bevelen voor lichtmeting.
Het onder- of overbelichten van een grijskaart voor lichtmeting lijkt mij niet erg zinvol; dit zal leiden tot een onderbelicht of overbelicht resultaat. Ik zou gewoon meten bij de ingestelde ISO waarde en die gebruiken als uitgangspunt van een eventueel gewenste onder- of overbelichting.
Edit:
Voor de bepaling van de juiste belichting hoef je niet daadwerkelijk een foto te maken van de 18% grijskaart. Helemaal formaatvullend is ook niet echt nodig, zeker niet bij centrumgerichte-meting of spotmeting. Het gaat erom dat je de gevonden meetresultaten instelt op de camera; zonodig zet je camera daarvoor op Manual.
Jur
- Léon Obers
- Forumlid
Officieel zou de Kodak grijskaart wel degelijk ook neutraal moeten zijn. De kaart was namelijk tevens bedoeld als referentie om bijv. kleur filmmateriaal neutraal af te stemmen. Dat in de praktijk de neutraliteit van de Kodak kaart wel eens sterker afweek dan wenselijk, vervelend natuurlijk, maar zat hem eerder in de marge van het productieproces wat Kodak gebruikte, dan dat het niet als een neutrale kaart bedoeld was.Jur schreef: Een grijskaart voor lichtmeting heeft doorgaans een reflectiewaarde van 18%, maar is niet noodzakelijkerwijs volledig kleurneutraal. Een bekend voorbeeld hiervan is de aloude Kodak grijskaart.
EDIT:
De Kodak grijskaart wordt kennelijk nog steeds verkocht (Kodak is failliet). Mogelijk dat onderdelen van het bedrijf zelfstandig zijn verder gegaan en in de herkenbaarheid van het product de naam Kodak blijven gebruiken. De beschrijving geeft ook witbalans aan.
http://shop.colourconfidence.com/nl/pro ... -card-r-27" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor bepaling van de witbalans laat de camera gewoon op de automaat staan. Wordt er altijd een diafragma/sluitertijd combinatie gekozen die zorgt voor een gemiddelde helderheid, zelfs als de kaart lichter of donkerder grijs is. Het is verder heel simpel of het voldoet. Als de gekozen diafragma/sluitertijd niet voldoet krijg je namelijk een melding dat de meting fout is. Als die wel voldoet, een melding met "GOOD"Jur schreef:zonodig zet je camera daarvoor op Manual.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo okt 10 2012 12:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.