Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
imarcus
Forumlid
Forumlid

Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Bericht door imarcus » ma nov 10 2008 9:56 pm

Ik heb de afgelopen paar maanden een niet zo'n leuke ervaring gehad met mijn 24-70mm lens, en de service die me is geboden door Nikon. Bij deze mijn verhaal.

Enkele maanden na de aanschaf van deze lens begon ik het vermoeden te krijgen dat de kwaliteit van mijn lens niet zo goed was, zeker niet als je de prijs in aanmerking neemt. In het midden was de scherpte OK, maar mistte ik contrast, en in de randen was deze lens onscherp, en was er veel heldere CA zichtbaar. Vervolgens uitgebreid met de AF-fine tuning van mijn D300 aan de gang geslagen, en was snel duidelijk dat er sprake was van een back-focus, die ik niet eens bij kon stellen. Na aankoop van een 50mm f/1.4 werd snel duidelijk dat de foto's gemaakt met een 24-70 niet in de buurt kwamen bij de kwaliteit van de 50mm.

Na een case ingebracht te hebben bij Nikon Support via het web, en na telefonisch contact met het Nikon Service Centrum, ben ik op hun advies met de lens en camera naar Nikon Service Centre in Beverwijk gereden (3.5 uur op-en-neer). Dan zou het probleem meteen verholpen worden. De sensor in mijn camera werd bijgesteld, maar met de lens vond men alles in orde. Enigszins verbaasd, en na wat aandringen om nog wat extra testen te doen (men kon op het Centre niet eens naar NEF foto's kijken...), ging ik met een betutteld gevoel naar huis toe. Er stonden nog test plaatjes op de geheugenkaart in mijn camera, en mijn verbazing was groot dat ik direkt grote verschillen zag tussen de foto gemaakt mijn eigen lens, en de lens van Nikon zelf. Onderstaande foto laat het verschil zien van de rechter onderhoek van de test foto, met het bovenste plaatje genomen via mijn eigen lens, en het onderste plaatje genomen met de lens van Nikon zelf. Ik zou zeggen dat dit geen klein verschil is (op een D3 van Nikon waren de verschillen kleiner, maar ook nog steeds zichtbaar).

Afbeelding

Bellen met het Service Centrum had geen zin, men wilde niet naar de plaatjes kijken, ik kon ze nog niet eens naar ze toe mailen, "had geen zin, men had de lens bekeken, niks gevonden, dus men kon niet veel meer betekenen. Stuur maar op, dan sturen we deze op naar Nikon in Duitsland".

Afijn, dat deed ik liever via mijn foto vakhandel (CityFoto in Eindhoven), en die waren stom verbaasd over mijn ervaring. Ze beaamden dat deze kwaliteit niet representatief is voor een lens van > 1500 euro, en de lens werd naar Nikon gestuurd voor nieuwe inspectie. Na een maand kwam de lens weer terug met de melding "OBJECTIEF WEDEROM GECONTROLEERD EN IN ORDE BEVONDEN VALT BINNEN DE FABRIEKSPECIFICATIES". Tot grote verbazing van mezelf, en CityFoto... Geen enkele verdere uitleg.

Ik had in de tussentijd van CityFoto een 24-70 leen lens in bezit gehad, die naar mijn idee wel goed was. Ik heb uiteindelijk de mogelijkheid gehad om met een statief thuis een aantal test foto's te maken met beide lenzen. Ik heb meerdere foto's genomen, en meerdere settings van de AF-fine tune geprobeerd, en daar de scherpste van uitgekozen. De uitsneden zijn uit de volgende foto:

Afbeelding

Hieronder een aantal 100% vergrotingen uit delen van bovenstaande foto. Wederom is het overduidelijk dat mijn lens niet scherp is t.o.v. de leen lens en de 50mm (die overduidelijk het scherpste is).

Mijn 24-70@f2.8:
Afbeelding
Afbeelding

Leen lens 24-70@f2.8:
Afbeelding
Afbeelding

50m@f3.2
Afbeelding
Afbeelding

Na intern overleg heeft CityFoto besloten om de klacht zelf met Nikon af te handelen, en de lens om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Daar ben ik na zo'n impasse vanuit Nikon uiteraard heel erg blij mee, hulde aan CityFoto. Ik heb de nieuwe lens vandaag opgehaald, en de eerste foto's laten zien dat deze lens wel scherpe foto's maakt.

Ik ben overigens niet de enige met dit probleem:
- http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=29304225
- http://www.momentcorp.com/review/nikon_24-70mm.html
- http://forums.dpreview.com/forums/readf ... e=29049056
- http://photo.net/nikon-camera-forum/00Njd6

Mijn conclusies:
- Ik vind het onbegrijpelijk dat Nikon zulke grote toleranties normaal vindt voor een professioneel produkt met zo'n prijs kaartje.
- Ook op professionele lenzen van gerespecteerde merken zitten kennelijk behoorlijke toleranties.
- Als dit normale toleranties zijn, is de 24-70 niet noodzakelijk beter dan een flink goedkopere 18-55 of 18-200!!!
- Als dit geen normale toleranties zijn, is de kwaliteitscontrole van Nikon slecht, en de manier waarop de klacht afgehandeld wordt ver beneden de maat.
- Test je lenzen direkt na aanschaf, en breng ze meteen terug als ze niet naar verwachting zijn.
- Het belang van een goede vak fotograaf die je in zo'n traject begeleidt is een iets hogere aanschaf prijs van zo'n lens meer dan waard.

iMarcus

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Bericht door jtimmer » ma nov 10 2008 10:52 pm

Jeetje wat een verhaal, echt onbegrijpelijk.......
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Marco

Bericht door Marco » ma nov 10 2008 11:30 pm

Er zijn meer mensen die er problemen mee gehad hebben, zeker met de eerste series.
zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=225
De ervaringen van onze meestertester met zeer kritische ogen :)

Daarna is de 24-70 een tijd nauwelijks leverbaar geweest, wellicht dat Nikon toen het probleem aan het oplossen was.
Het zou zomaar kunnen dat jij ook een van de eerste exemplaren had.

mikemix

Bericht door mikemix » di nov 11 2008 10:13 am

:oops:

Idd, ik was er ook snel achter dat de eerste op mijn D200, toen, niet voldeed.
Het gekke is dat deze bij de nieuwe eigenaar met een D3 wel goed scherp stelt.

Ik heb bewust een half jaar gewacht en heb een nieuw exemplaar een paar weken terug gekocht.
Op mijn D2Xs, die ik nu heb, werkt dit exemplaar perfect. flijmscherp.
Wel heb ik deze uitgebreid in de winkel onder alle hoeken getest.

Vind de rol van Nikon "service" Beverwijk nogmaals dubieus in deze.
Ik weet dat de Nano Pro objectieven naar Duitsland worden afgestuurd, ik
ben bang dat daar een vervelende connectie ligt.

Over de optische kwaliteiten trouwens niks anders dan lof als alles goed werkt.
Ik vind hem zeker wat hebben, toen ik met het exemplaar van Arthur in Den Bosch
mocht testen wist ik weer waarom ik dit objectief graag weer wilde hebben.

Wat wel duidelijk in dit verhaal naar voren komt is dat een goede fotozaak met dit soort
problemen onontbeerlijk is.
Mijn eerste exemplaar kon zo retour bij Cameraland, kreeg netjes mijn geld terug.
Heb daarom wederom mijn tweede daar weer gekocht, prima service.

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » di nov 11 2008 10:58 am

mikemix schreef: Idd, ik was er ook snel achter dat de eerste op mijn D200, toen, niet voldeed.
Het gekke is dat deze bij de nieuwe eigenaar met een D3 wel goed scherp stelt.
Dat was inderdaad ook duidelijk uit de testen bij Nikon Service Point zelf. Ze hadden mijn lens en hun eigen lens ook op een D3 geprobeerd (om eventuele problemen met mijn D300 uit te sluiten). Er waren nog steeds verschillen zichtbaar, alleen minder extreem. Dus nog steeds onscherpte, maar niet zo enorm wazig als met de D300.

Dat de lens zich verschillend gedraagt op DX versus FX kan je ook bij slrgear te zien:
http://www.slrgear.com/reviews/zproduct ... eindex.htm
mikemix schreef:Vind de rol van Nikon "service" Beverwijk nogmaals dubieus in deze.
Inderdaad, ik had niet het gevoel dat ik na hun eigen bevindingen nog serieus genomen werd. Zeker als je bedenkt dat er meer meldingen zijn over niet correct werkende exemplaren, bijgestaan door foto materiaal, waar mensen wel support hebben ontvangen van Nikon. Mijn vertrouwen in de kwaliteit van Nikon heeft een flinke deuk opgelopen. Ik stond op het punt om afscheid te nemen van Nikon, daar service (net zoals met auto's) voor een groot deel de kwaliteit van je uiteindelijke produkt bepaalt.
mikemix schreef:Wat wel duidelijk in dit verhaal naar voren komt is dat een goede fotozaak met dit soort
problemen onontbeerlijk is.
Zonder CityFoto zat ik nu waarschijnlijk nog met een kostbare lens waar ik ontevreden over zou zijn geweest. Ik vind dat ze me erg goed hebben geholpen. Daar ik uit deze ervaring weet dat mijn service kanaal goed is, blijf ik bij Nikon. Met hun goede produkten ben ik namelijk erg tevreden.

iMarcus

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di nov 11 2008 11:07 am

Ik heb net naar aanleiding van dit topic mijn 24-70 getest. Ik ben geschrokken. Heb de lens nog niet veel gebruikt. Hij is net binnen. Testkaart voor controle back- of frontfocus gefotografeerd. Op 70 mm geen probleem. Vanaf 35 mm is het focuspunt totaal onscherp. Scherpte ligt een stuk naar voren. Bij 24 mm zelfs 5 cm.
Getest is met D2Xs.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di nov 11 2008 12:09 pm

wil schreef:Ik heb net naar aanleiding van dit topic mijn 24-70 getest. Ik ben geschrokken. Heb de lens nog niet veel gebruikt. Hij is net binnen. Testkaart voor controle back- of frontfocus gefotografeerd. Op 70 mm geen probleem. Vanaf 35 mm is het focuspunt totaal onscherp. Scherpte ligt een stuk naar voren. Bij 24 mm zelfs 5 cm.
Getest is met D2Xs.

5 cm....???????

of bedoel je milimeters.... lijkt me erg veel.
En anders direct retour met het objectief.

Mijn 24-70 is wel knetterscherp vanaf 2.8.... kan het van invloed zijn op welk formaat hij staat (FX of DX ) ?????
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

mikemix

Bericht door mikemix » di nov 11 2008 12:26 pm

wil schreef:Ik heb net naar aanleiding van dit topic mijn 24-70 getest. Ik ben geschrokken. Heb de lens nog niet veel gebruikt. Hij is net binnen. Testkaart voor controle back- of frontfocus gefotografeerd. Op 70 mm geen probleem. Vanaf 35 mm is het focuspunt totaal onscherp. Scherpte ligt een stuk naar voren. Bij 24 mm zelfs 5 cm.
Getest is met D2Xs.

Bij Cameraland aangeschaft, Wil?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di nov 11 2008 2:31 pm

Nou, ik heb ook maar een testje gedaan.
De 24-70 mm op de D3
Bij 70 mm en bij 50 mm op 2.8
Resultaat :

op 70 mm
Afbeelding

op 50 mm
Afbeelding

Conclusie:
Ik zou zeggen: frontfocus op 70 mm. 2 tot 5 mm?
Op 50 mm zie ik geen frontfocus meer en ook geen backfocus.

Maar: hoe erg is die 2 tot 5 mm nou eigenlijk?
De opname moest ongeveer beeldvullend voor een A4-tje worden gemaakt. Dan zit je zo'n 75 cm af van het punt waarop moet worden scherp gesteld
Stel dat je 5 mm fout zit, dat is dat op die afstand minder dan 1%
Maar als je bv op 3 meter afstand scherp stelt, of op 5 meter is het in procenten te verwaarlozen.
Bovendien: de evt fout wordt gecompenseerd door het scherptediepte effect bij diafragmeren. (Test is gedaan bij f 2.8 )
En: wat is de foutenmarge bij manuele scherpstelling?
Laatst gewijzigd door Marten op di nov 11 2008 6:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di nov 11 2008 2:46 pm

mikemix schreef:
Getest is met D2Xs.

Bij Cameraland aangeschaft, Wil?
Zo wat een berichten in de tijd dat ik in de tandartsstoel lag. :lol:
nee mikemix, ik heb niet je omgeruilde objectief gekocht. Ik heb hem bij Scolor-Marx gekocht. Mijn werkgever weigerde bij Cameraland te bestellen omdat Cameraland eerst geld wil zien voordat ze leveren. Bovendien heb ik bij sColor-Marx een goede deal kunnen sluiten, door gelijktijdig ook de 14-24, de 105 micro en de mac G5 te bestellen.
De FrontFocus is echt centimeters en geen millimeters. De vraag is laat ik er wat aan doen of niet. Volgend jaar ga ik over op de D3 en moet het objectief dan weer naar Duitsland als ik het nu laat afstellen op de D2X? Of zit de fout alleen in het objectief en maakt het niet op welke body hij zit?

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di nov 11 2008 3:24 pm

Een update op mijn bovenstaande bericht. Morgen kan ik naar Nikon Beverwijk. Ze kunnen de 24-70 zelf afregelen en lens hoeft niet naar Duitsland. Dit in tegenstelling wat de ervaring is van de starter van dit topic. Ik ben benieuwd wat ze morgen zeggen. Kan ik er toch niet op wachten krijg ik een bruikleen objectief. Zou wel vreemd zijn als de ene lens wel en de andere niet naar Duitsland moet. De dame aan de telefoon heeft overlegd met de technicus dus niet zelf een verhaal verzonnen.

mikemix

Bericht door mikemix » di nov 11 2008 3:27 pm

Nee Wil, dit is niet mijn eerste 24-70 objectief die heeft een ander forumlid, ik bedoel bij Cameraland heb je gelukkig een goede after-sales.
Vind het niet zo gek hoor dat ze betaald willen voor je hem meeneemt.

Ik zou a90 eens lief aankijken of hij hem op zijn D3 zou willen testen, sla je 2 vliegen in 1 klap.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di nov 11 2008 3:29 pm

wil schreef: Ze kunnen de 24-70 zelf afregelen en lens hoeft niet naar Duitsland. Dit in tegenstelling wat de ervaring is van de starter van dit topic.
Duidelijk. Als ze het niet kunnen repareren en de klachten blijven, sturen ze door.
Terecht lijkt mij.

mikemix

Bericht door mikemix » di nov 11 2008 3:40 pm

Ben benieuwd wat de uitslag wordt, hou ons op de hoogte svp.

Marco_

Bericht door Marco_ » di nov 11 2008 5:19 pm

Marten schreef:Maar: hoe erg is die 2 tot 5 mm nou eigenlijk?
De opname moest ongeveer beeldvullend voor een A4-tje worden gemaakt. Dan zit je zo'n 75 cm af van het punt waarop moet worden scherp gesteld. Stel dat je 5 mm fout zit, dat is dan op die afstand bijna 7%. Dat is veel.
Maar als je bv op 3 meter afstand scherp stelt, dan is dat nog maar 1,5% op 5 meter 1% etc.
Ik zou de percentages delen door 10, of vervangen door promilles.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”