Enkele maanden na de aanschaf van deze lens begon ik het vermoeden te krijgen dat de kwaliteit van mijn lens niet zo goed was, zeker niet als je de prijs in aanmerking neemt. In het midden was de scherpte OK, maar mistte ik contrast, en in de randen was deze lens onscherp, en was er veel heldere CA zichtbaar. Vervolgens uitgebreid met de AF-fine tuning van mijn D300 aan de gang geslagen, en was snel duidelijk dat er sprake was van een back-focus, die ik niet eens bij kon stellen. Na aankoop van een 50mm f/1.4 werd snel duidelijk dat de foto's gemaakt met een 24-70 niet in de buurt kwamen bij de kwaliteit van de 50mm.
Na een case ingebracht te hebben bij Nikon Support via het web, en na telefonisch contact met het Nikon Service Centrum, ben ik op hun advies met de lens en camera naar Nikon Service Centre in Beverwijk gereden (3.5 uur op-en-neer). Dan zou het probleem meteen verholpen worden. De sensor in mijn camera werd bijgesteld, maar met de lens vond men alles in orde. Enigszins verbaasd, en na wat aandringen om nog wat extra testen te doen (men kon op het Centre niet eens naar NEF foto's kijken...), ging ik met een betutteld gevoel naar huis toe. Er stonden nog test plaatjes op de geheugenkaart in mijn camera, en mijn verbazing was groot dat ik direkt grote verschillen zag tussen de foto gemaakt mijn eigen lens, en de lens van Nikon zelf. Onderstaande foto laat het verschil zien van de rechter onderhoek van de test foto, met het bovenste plaatje genomen via mijn eigen lens, en het onderste plaatje genomen met de lens van Nikon zelf. Ik zou zeggen dat dit geen klein verschil is (op een D3 van Nikon waren de verschillen kleiner, maar ook nog steeds zichtbaar).

Bellen met het Service Centrum had geen zin, men wilde niet naar de plaatjes kijken, ik kon ze nog niet eens naar ze toe mailen, "had geen zin, men had de lens bekeken, niks gevonden, dus men kon niet veel meer betekenen. Stuur maar op, dan sturen we deze op naar Nikon in Duitsland".
Afijn, dat deed ik liever via mijn foto vakhandel (CityFoto in Eindhoven), en die waren stom verbaasd over mijn ervaring. Ze beaamden dat deze kwaliteit niet representatief is voor een lens van > 1500 euro, en de lens werd naar Nikon gestuurd voor nieuwe inspectie. Na een maand kwam de lens weer terug met de melding "OBJECTIEF WEDEROM GECONTROLEERD EN IN ORDE BEVONDEN VALT BINNEN DE FABRIEKSPECIFICATIES". Tot grote verbazing van mezelf, en CityFoto... Geen enkele verdere uitleg.
Ik had in de tussentijd van CityFoto een 24-70 leen lens in bezit gehad, die naar mijn idee wel goed was. Ik heb uiteindelijk de mogelijkheid gehad om met een statief thuis een aantal test foto's te maken met beide lenzen. Ik heb meerdere foto's genomen, en meerdere settings van de AF-fine tune geprobeerd, en daar de scherpste van uitgekozen. De uitsneden zijn uit de volgende foto:

Hieronder een aantal 100% vergrotingen uit delen van bovenstaande foto. Wederom is het overduidelijk dat mijn lens niet scherp is t.o.v. de leen lens en de 50mm (die overduidelijk het scherpste is).
Mijn 24-70@f2.8:

Leen lens 24-70@f2.8:

50m@f3.2

Na intern overleg heeft CityFoto besloten om de klacht zelf met Nikon af te handelen, en de lens om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Daar ben ik na zo'n impasse vanuit Nikon uiteraard heel erg blij mee, hulde aan CityFoto. Ik heb de nieuwe lens vandaag opgehaald, en de eerste foto's laten zien dat deze lens wel scherpe foto's maakt.
Ik ben overigens niet de enige met dit probleem:
- http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=29304225
- http://www.momentcorp.com/review/nikon_24-70mm.html
- http://forums.dpreview.com/forums/readf ... e=29049056
- http://photo.net/nikon-camera-forum/00Njd6
Mijn conclusies:
- Ik vind het onbegrijpelijk dat Nikon zulke grote toleranties normaal vindt voor een professioneel produkt met zo'n prijs kaartje.
- Ook op professionele lenzen van gerespecteerde merken zitten kennelijk behoorlijke toleranties.
- Als dit normale toleranties zijn, is de 24-70 niet noodzakelijk beter dan een flink goedkopere 18-55 of 18-200!!!
- Als dit geen normale toleranties zijn, is de kwaliteitscontrole van Nikon slecht, en de manier waarop de klacht afgehandeld wordt ver beneden de maat.
- Test je lenzen direkt na aanschaf, en breng ze meteen terug als ze niet naar verwachting zijn.
- Het belang van een goede vak fotograaf die je in zo'n traject begeleidt is een iets hogere aanschaf prijs van zo'n lens meer dan waard.
iMarcus