converter
converter
Goede morgen allemaal. Ik heb een vraagje.
Ik ben in het bezit van een Nikon D40x met daarbij een tweetal telelenzen tw 55-200 en de 70-300. Gezien het feit, dat ik veel mijn dochter op het voetbalveld fotografeer wil ik een converter aanschaffen t.w. apo teleconverter 2x van Sigma. Kan dat?
Ik ben in het bezit van een Nikon D40x met daarbij een tweetal telelenzen tw 55-200 en de 70-300. Gezien het feit, dat ik veel mijn dochter op het voetbalveld fotografeer wil ik een converter aanschaffen t.w. apo teleconverter 2x van Sigma. Kan dat?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: converter
Gerard,
Wellicht past die converter fysiek wel op jouw D40 en lenzen.
De effictieve lichtsterkte is echter volstrekt onvoldoende om autofocus te laten werken.
Mijn tip: zorg dat je dichterbij gaat staan en beperk je tot de 70-300 lens.
Bovendien houd je geld over voor een kopje warme erwtensoep na de wedstrijd...
Groeten, Gijs
Wellicht past die converter fysiek wel op jouw D40 en lenzen.
De effictieve lichtsterkte is echter volstrekt onvoldoende om autofocus te laten werken.
Mijn tip: zorg dat je dichterbij gaat staan en beperk je tot de 70-300 lens.
Bovendien houd je geld over voor een kopje warme erwtensoep na de wedstrijd...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik geloof dat de Sigma converters niet eens werken met een Nikon lens. Maar je moet het ook niet willen. Dit soort lenzen zijn niet geschikt om een converter te gebruiken...
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb in een ver verleden toen ik nog c*n*n gebruiker was ook een 70-300 gehad met 1,7x convertor.
De scherpte van dit soort cominaties is ronduit bedroevend.
Converters zijn eigenlijk alleen voor duure telelenzen zoals 500 of 600 mm objectieven.
gr. melliw
De scherpte van dit soort cominaties is ronduit bedroevend.
Converters zijn eigenlijk alleen voor duure telelenzen zoals 500 of 600 mm objectieven.
gr. melliw
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Gerard,
Welkom op het forum!! Er is overigens een apart topic waarin je je ook nog even kunt voorstellen
Voor wat betreft die converter, zie reacties hierboven. Met die 300 mm moet je prima uit de voeten kunnen langs het veld, ik neem aan dat je dochter een vaste plek in het team heeft, dus je kunt altijd in de buurt van haar gaan staan en gewoon prima foto's nemen! Je zult nooit het hele veld kunnen beslaan met je lens, dus gaat het erom de best mogelijke positie langs het veld in te nemen (en hou hierbij goed rekening met het licht)
Michael
Welkom op het forum!! Er is overigens een apart topic waarin je je ook nog even kunt voorstellen

Voor wat betreft die converter, zie reacties hierboven. Met die 300 mm moet je prima uit de voeten kunnen langs het veld, ik neem aan dat je dochter een vaste plek in het team heeft, dus je kunt altijd in de buurt van haar gaan staan en gewoon prima foto's nemen! Je zult nooit het hele veld kunnen beslaan met je lens, dus gaat het erom de best mogelijke positie langs het veld in te nemen (en hou hierbij goed rekening met het licht)
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ben het eens met bovenstaande reactie(s). Met die 70-300mm moet het prima kunnen. Komen op het forum regelmatig voetbalfoto's voorbij gemaakt met een 70-300mm objectief (ik doe het zelf ook hiermee).
Wanneer je vindt dat de actie nog niet 'dichtbij' of beeldvullend genoeg is kun je altijd nog wat van de randen van de foto afcroppen.
Groetjes
Wanneer je vindt dat de actie nog niet 'dichtbij' of beeldvullend genoeg is kun je altijd nog wat van de randen van de foto afcroppen.
Groetjes
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Nog even een sommetje:
Waarschijnlijk staat je lens bij 300 mm op F 5.6
Als je dan een 1.7x converter gebruitk komt die F op ong. 9.5 voor zover dat kan.
Je hebt dus bijna geen lichtsterkte meer.
Mijn advies zoek een goede plaats langs het veld en je foto's moeten prima lukken.
Desnoods crop je de foto's als het echt nodig is.
gr. melliw
Waarschijnlijk staat je lens bij 300 mm op F 5.6
Als je dan een 1.7x converter gebruitk komt die F op ong. 9.5 voor zover dat kan.
Je hebt dus bijna geen lichtsterkte meer.
Mijn advies zoek een goede plaats langs het veld en je foto's moeten prima lukken.
Desnoods crop je de foto's als het echt nodig is.
gr. melliw
Bedankt voor deze super snelle reactie. Ik heb sinds ongeveer 1 jaar de Nikon D40x aangeschaft en hij bevalt mij zeer goed. Ik ben geen prof en ik doe het in combinatie met de sporten van mijn dochte. Vandaar ook de vraag. Nee ik blijf, gezien de reactie op de 70-300 zitten. Desnoods huppel ik er achteraan. Bedankt allen.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Komt die active VR stand ook eens van pasgerard K schreef:Desnoods huppel ik er achteraan. Bedankt allen.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dat klopt maar half. Ik heb de genoemde lenzen niet, maar als ik mijn Sigma 2x converter op mijn Nikkor 70-200 zet dan heb ik wel de verlenging, maar geen AF. Hier is de lichsterkte het probleem niet, want ik kom dan uit op F5.6. (Op een Sigma 70-200 doet de Sigma converter wel AF.)Patrick schreef:Ik geloof dat de Sigma converters niet eens werken met een Nikon lens.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat zou ik graag onder "werkt niet" vatten...Roelof schreef:Dat klopt maar half. Ik heb de genoemde lenzen niet, maar als ik mijn Sigma 2x converter op mijn Nikkor 70-200 zet dan heb ik wel de verlenging, maar geen AF. Hier is de lichsterkte het probleem niet, want ik kom dan uit op F5.6. (Op een Sigma 70-200 doet de Sigma converter wel AF.)Patrick schreef:Ik geloof dat de Sigma converters niet eens werken met een Nikon lens.

Maar het zorgt er dus voor dat het 2x niet werkt: de AF werkt niet vanwege te weinig licht, en als dat er wel zou zijn, dan werkt het evengoed niet!

- Haket
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Hallo Gerard,
Welkom op dit forum, ook ik heb de combinatie D40x en de 70-300 VR. Een convertor vind ik met deze combinatie een onding.
Met het bereik en de kwaliteit van de 70-300 VR moet het zat kunnen.
Ook met je 10 mp kun je eventueel nog croppen als je in RAW of Jpeg Fine werkt.
Welkom op dit forum, ook ik heb de combinatie D40x en de 70-300 VR. Een convertor vind ik met deze combinatie een onding.
Met het bereik en de kwaliteit van de 70-300 VR moet het zat kunnen.
Ook met je 10 mp kun je eventueel nog croppen als je in RAW of Jpeg Fine werkt.
Hoi Gerard,
Is het bereik van je 70-300 VR niet voldoende? Ik sta zelf ook wel eens rond het veld maar dan met mijn Sigma 50-500. Die past trouwens ook prima op jouw D40x met behoud van AF.
Is het bereik van je 70-300 VR niet voldoende? Ik sta zelf ook wel eens rond het veld maar dan met mijn Sigma 50-500. Die past trouwens ook prima op jouw D40x met behoud van AF.