Calgonit bierglasreiniger deel 2

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Calgonit bierglasreiniger deel 2

Bericht door JerryBig » vr nov 14 2008 12:41 pm

Marten,

In alle drie de gevallen hebben we te maken met anionogene stoffen en is de pH (zuurgraad) net beneden neutraal (zeer licht zuur, zie Sun Proff. pH tussen 5 en 5.5).
Daarbij zitten stoffen in die, zoals de documentatie al aangeeft, schadelijk voor de mens kunnen zijn. Niet alle stoffen zijn mij bekend, maar gezien de namen van sommige doen deze mij sterk denken aan conserveringsmiddelen en/of bacteriedodende middelen, wat logisch is gezien de toepassing. Wat hun effect op coatings is, is mij niet bekend (behalve dat ze geconserveerd en/of gedesinfecteerd worden :D ). Eén ding is wel duidelijk, je hebt hier met gevaarlijke stoffen te maken (zie Comul). Dus al reinig je je lenzen hiermee, was je handen goed! Dit klinkt vreemd als je het hebt over bierglasreiniger, maar bedenk wel dat in een kroeg dat spul sterk verdund gebruikt wordt.

Groeten,

Gerrit (JerryBig)
Laatst gewijzigd door JerryBig op vr nov 14 2008 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr nov 14 2008 12:47 pm

Bedankt voor je toelichting, Gerrit.
Een ieder moet zijn/haar conclusies maar trekken.

mikemix

Bericht door mikemix » za nov 15 2008 12:31 pm

Marten schreef:
mikemix schreef:Overigens naar aanleiding van de opmerking van Marten over Nano coating, de Nano gecoate glasdelen zitten in het objectief naar mijn weten.
http://www.nikon.com/about/technology/l ... /index.htm
Ahh, wist ik niet. Weer wat geleerd.
Ik beperk mij ook zoveel mogelijk met schoonmaken van de frontlens. (14-24!) En als het dan toch moet, met een "brillendoekje" van de opticien dat ik licht vochtig maak met gedestilleerd water.
Marten, ter info van de site van ome Ken:

Afbeelding

Afbeelding

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » za nov 15 2008 12:43 pm

JerryBig schreef:Als chemicus zou ik me eerst eens afvragen wat er in dit spul zit aan chemicaliën. Want wat voor gewoon glas geen probleem hoeft te zijn, kan het voor coating wel zijn. En voor de ene coating wel en de andere niet.
Om een down-to-earth voorbeeld te geven van wat chemicaliën doen met coatings: ....

Mijn advies, niet doen! Achteraf kun je alleen maar spijt krijgen.

Overigens veranderen fabrikanten soms hun formule (goedkoper, krachtiger) zonder de consument te informeren. Consequenties??
Hallo Jerry, excuses mijnerzijds als ik te fel gereageerd heb op je stukje.
Ik heb absoluut niet de intentie gehad om je kennis als chemicus te ondermijnen.

Als ik het eerste stukje lees van je reactie heb je het over chemicaliën... Héél algemeen in mijn ogen dan.

Ik maakte hierboven op dat je Calgonit dezelfde kwalicficatie gaf als de stof zwavel welke uit de vulkaan kwam.
Vandaar mijn appels met peren opmerking.

Nogmaals excuses....

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » za nov 15 2008 12:53 pm

@ Lawrence: Excuses geaccepteerd! Succes met fotograferen en neem af en toe een pilsje, maar pas met schoonmaken hè? :)

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » za nov 15 2008 12:56 pm

JerryBig schreef:@ Lawrence: Excuses geaccepteerd!

Gerrit
ooefff :) Heb het gevoel dat je dit draadje wel sterk in de gaten hield...

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za nov 15 2008 1:24 pm

mikemix schreef:Marten, ter info van de site van ome Ken:
Dank Michael, dat is informatief!
Nano zit dus niet aan de buitenkant.
Weer wat wijzer.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za nov 15 2008 1:47 pm

dat neemt iet weg dat naar mijn weten alle lensdelen wel in meer of mindere mate een coating hebben. Dus de Nano coating is niet de enige die er op de lensdelen zit.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za nov 15 2008 1:56 pm

a90 schreef:dat neemt iet weg dat naar mijn weten alle lensdelen wel in meer of mindere mate een coating hebben. Dus de Nano coating is niet de enige die er op de lensdelen zit.
Uiteraard.
voor de liefhebbers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 15 2008 2:38 pm

Arabia schreef: Hallo Jerry, excuses mijnerzijds als ik te fel gereageerd heb op je stukje.
Ik heb absoluut niet de intentie gehad om je kennis als chemicus te ondermijnen.

Als ik het eerste stukje lees van je reactie heb je het over chemicaliën... Héél algemeen in mijn ogen dan.

Ik maakte hierboven op dat je Calgonit dezelfde kwalicficatie gaf als de stof zwavel welke uit de vulkaan kwam.
Vandaar mijn appels met peren opmerking.
Nou, wat schoonmaakmiddelen betreft, kun je ook denken aan "Omo" enkele jaren terug (of was het een andere merk?) met een nieuwe formule. Daar vielen de gaten van in je kleding!!!
Zelf heb ik eens met een natte hand afwaspoeder voor in de vaatwasser uit een doos gehaald bij gebrek aan een schepje. Moest direct dat spul in de doos teruggooien en mijn hand onder de koude kraan. In mijn natte hand liep het spul enorm snel in temperatuur op, dat ik het niet vertrouwde, en de weggooiactie deed en mijn handen onder de kraan om eventuele brandwonden van agressieve stoffen te voorkomen. Ik ben geen chemicus maar logisch losse vingerwerk gezien lijkt mij dat Calgonit verwantschappen heeft met de categorie schoonmaakmiddelen.

Zo is het ook een goed gebruik om na je afwas in een simpel teiltje met zeepsop in een tweede teiltje met simpel water na te spoelen om de eventuele restmiddelen aan verdund afwasmiddel te verwijderen (feitelijk nog sterker te verdunnen).
Bij een vaatwasser heb je sowieso een automatische spoelbeurt, voor hetzelfde doel.
Voor wasmachines met wasgoed idem. En ondanks die spoelbeurten het geen onbekend verschijnsel is dat mensen overgevoelig zijn voor bepaalde wasmiddelen en last krijgen van eczeem e.d.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”