Eerste film ontwikkeld! en foto's van klasgenote op 6x6
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Eerste film ontwikkeld! en foto's van klasgenote op 6x6
Woudschim,
kun je toevallig nog spulletjes voor de doka gebruiken. Heb hier nog dozen vol staan..... Doe er niets mee.
Jolanda
kun je toevallig nog spulletjes voor de doka gebruiken. Heb hier nog dozen vol staan..... Doe er niets mee.
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Dat ligt eraan, wat heb je allemaal? Ik stuur een pb 

Ik heb met deze gewerkt rond 2000

Het is de Dicomed, helaas bestaat deze digitale wand niet meer en werd overgenomen door Betterlight.
Voor die tijd was het een geweldige digitale wand.
HR op A3 schieten was toen nog heel wat. Alleen de HMI lampen waren verre van ideaal.
Het is de Dicomed, helaas bestaat deze digitale wand niet meer en werd overgenomen door Betterlight.
HR op A3 schieten was toen nog heel wat. Alleen de HMI lampen waren verre van ideaal.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik ken nog steeds mensen die zweren bij film, hoewel ze voor opdrachten er bijna niet meer onderuit kunnen komen door ook digitaal te werken. Overigens kun je digitaal wel zeker zodanig werken dat het resultaat vergelijkbaar is als met film.Woudschim schreef: De scherpte van film en digitaal verschilt inderdaad erg kwa karakteristiek. Ik vind film hoe langer hoe mooier stiekem.
Zie ook:
http://www.fotowillem.com/ --> werkt(e) met name met een Mamiya C330 (?) 6x6 twee-oog reflex - hij is "amateur".
http://www.davidgaljaard.nl bij voorkeur film Hasselblad werker (achterneef van mij).
En echt "DE" legendarische Belg op (film) zwart-wit gebied:
http://www.stephanvanfleteren.com
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Mooi, heb je daar nog onderdelen van, of een gebruiksaanwijzing? In ieder geval ervaring mee.mikemix schreef:Ik heb met deze gewerkt rond 2000
Ik heb ook zo'n ding liggen maar er nog niet eerder mee gewerkt (is wellicht niet eens compleet), eerder ooit voor een appel en een ei uit een faillissement opgekocht, tezamen met een hele bups HMI-lampen, flitsers, panoramakoppen, lenzen.
- Léon Obers
- Forumlid
Maar er is dan ook een heel team van medewerkers om afgedrukte foto's te sorteren, in te pakken etc. Heb je als fotograaf zelf weinig mee te maken. Alleen als controle achteraf wil je wel een wat afdrukken doorlopen om terug te zien wat je gemaakt hebt, en of het nodig is je werkwijze iets bij te stellen.Woudschim schreef:5000 per dag!!??![]()
Zal een werk geweest zijn zeg...
Heb daar zo'n 4 jaar mee gewerkt in combi met een Sinar technische camera.Léon Obers schreef: Mooi, heb je daar nog onderdelen van, of een gebruiksaanwijzing? In ieder geval ervaring mee.
Ik heb ook zo'n ding liggen maar er nog niet eerder mee gewerkt (is wellicht niet eens compleet), eerder ooit voor een appel en een ei uit een faillissement opgekocht, tezamen met een hele bups HMI-lampen, flitsers, panoramakoppen, lenzen.
Hele fijne achterwand, alleen zit er aan één kant een spindel die het beeld scant maar deze is slijt gevoelig.
Toevallig in Amsterdam gekocht bij mijn oude werkgever?

Belangrijk is dat hij via SCSI werkt, dus je moet een oude Mac gebruiken met heel veel intern geheugen,
want daar buffert hij alle beelden in voor.
Ik weet dat de scanwand met camera toen iets van 35.000,- gulden was.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb een aantal reserve spindels en onderdelen (betreft faillissement van de importreur Vadi te Breda paar jaar terug).mikemix schreef: Heb daar zo'n 4 jaar mee gewerkt in combi met een Sinar technische camera.
Hele fijne achterwand, alleen zit er aan één kant een spindel die het beeld scant maar deze is slijt gevoelig.
Het is de Demo-achterwand van Vadi. Zal wel minder intensief gebruikt zijn als modellen bij hun klanten.
Ja, dat SCSI is me bekend. Ik heb nog wel een oude Mac liggen, maar die dingen zijn naar huidige maatstaven eigenlijk te traag. Ik heb wel eens gelezen dat achterwanden ook wel werkte onder Windows met een vereenvoudigde Windows software. Maar ik heb geen laptop Windows met SCSI, nog wel een oude SCSI-kaart in mijn desktop.mikemix schreef: Belangrijk is dat hij via SCSI werkt, dus je moet een oude Mac gebruiken met heel veel intern geheugen,
want daar buffert hij alle beelden in voor.
Vroeg me af of het onder Windows onder een Mac emulatie te doen is en daarbij dan nog een USB naar SCSI-conversie?
De Betterlight modellen werkten wel onder Windows met een SCSI - USB conversie.
Maar heb daar niet alle kabels van compleet (zou ik via Betterlight wel kunnen aankomen), noch de software.
Vraag me af of ik het dan allemaal niet te moeilijk maak voor die oude handel. Tja, ik heb het liggen. Accu in de externe hardrive zal inmiddels wel helemaal op zijn. Een nieuwe Betterlight kost je een enorm bedrag. Ik heb nog wel al mijn Sinar spul, zelfs nog met een nieuw 45 mm Sinaron (Rodenstock) APO Groothoek dat voor dat kleinere insteekformaat erg fraai groothoekig is.
De Betterlight modellen zijn/waren goedkoper rechtstreeks via USA te bestellen.mikemix schreef: Ik weet dat de scanwand met camera toen iets van 35.000,- gulden was.
De directeur van Betterlight is de ontwerper en bouwer van de voormalige Dicomed achterwand. Heeft me enkele jaren terug zelfs voor een flinke korting een nieuwe aangeboden. Had toen net niet meer het geld. Met de dollarkoers toen was het eigenlijk nog heel goed te doen. Nu is de dollarkoers minder laag. Eigenlijk heel vreemd als je bedenkt dat USA feitelijk failliet is met 4 biljoen staatsschuld. Een opgeblazen luchtballon. Ben benieuwd wanneer die echt knapt.
Maar als jij nog met zo'n ding werkt, wil ik nog wel eens komen kijken, en van daaruit zien of het nog de moeite waard is die van mij aan de praat te krijgen.
Ik heb de dicomed niet, die had mijn vorige werk.
Deze kwam idd van Vadi. Aardige mensen, helaas niet gehaald.
Ik weet dat de software op één floppy stond(!)
Ik werkte met een 733mhz G4 die een losse SCSI kaart had en er zat een serieel to USB stekkertje bij.
Kwaliteit is echt goed van de wand, heb daar altijd goed mee kunnen werken voor reclame werk.
Deze kwam idd van Vadi. Aardige mensen, helaas niet gehaald.
Ik weet dat de software op één floppy stond(!)
Ik werkte met een 733mhz G4 die een losse SCSI kaart had en er zat een serieel to USB stekkertje bij.
Kwaliteit is echt goed van de wand, heb daar altijd goed mee kunnen werken voor reclame werk.
- Fotomarius
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Eerlijk gezegd had ik wat meer, tekening details, briljante toonschaal, scherpte verwacht voor 6x6 cm.
Analoge fotografie kan erg mooi zijn, succes verder met 6x6 camera….

Analoge fotografie kan erg mooi zijn, succes verder met 6x6 camera….

Met groet, Marius...
Zie de laatste foto, hoeveel detail wil je hebben?
De iets minder scherpere zijn dat vooral door een net niet goede focus.
De mooie toonschaal zie je ook vooral als je afdrukt, niet op een matige digitale scan. (helaas geen drumscanner op het bureau staan. :mrgreen: )

De iets minder scherpere zijn dat vooral door een net niet goede focus.
De mooie toonschaal zie je ook vooral als je afdrukt, niet op een matige digitale scan. (helaas geen drumscanner op het bureau staan. :mrgreen: )
- Fotomarius
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat ik zie is afbeeldingen die nogal vlak van toonschaal zijn…
Juist een deelvergroting bij 6x6 en vlakfilm kan nog heel scherp en mooi zijn, daar is het een 6x6 voor, dat wordt moeilijker bij een kleinbeeldformaat.
Dit formaat is erg mooi om zelf de afdrukken te makken in eigen analoge doka…
Wat scanners betreft wat dacht je van een Nikon Super Coolscan 9000 voor een prijs van € 2688, - alle formaten dacht ik, daar kun je nog voor gaan sparen…
Juist een deelvergroting bij 6x6 en vlakfilm kan nog heel scherp en mooi zijn, daar is het een 6x6 voor, dat wordt moeilijker bij een kleinbeeldformaat.
Dit formaat is erg mooi om zelf de afdrukken te makken in eigen analoge doka…

Wat scanners betreft wat dacht je van een Nikon Super Coolscan 9000 voor een prijs van € 2688, - alle formaten dacht ik, daar kun je nog voor gaan sparen…

Met groet, Marius...
Volgens mij zijn net met de productie gestopt wbt de Coolscan.
Dat bedrag is momenteel als student zijnde ver boven mijn budget helaas.
Ik heb nu een Canoscan 8400F.
Maar dan nog, een echte druk bestaat altijd uit meer grijswaarden, een computer kan er maar 256 laten zien. Ik heb de laatste vandaag in de doka afgedrukt, prachtig! Onvergelijkbaar met een scan.
Ik heb nu een Canoscan 8400F.
Maar dan nog, een echte druk bestaat altijd uit meer grijswaarden, een computer kan er maar 256 laten zien. Ik heb de laatste vandaag in de doka afgedrukt, prachtig! Onvergelijkbaar met een scan.