flitser

Discussies over flitsers
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Flits

Bericht door George Fennes » wo feb 07 2007 10:14 pm

Beste Olle, dat is ook helemaal geen enkel probleem en op de D100 zullen die flitsers die jij aanbeveeld het erg goed doen, niks mis mee.

Maar we hebben ook nog een D80 in het spel zitten en die willen we natuurlijk ook optimaal benutten.

Ja en dan kom je toch echt in de SB-600/800 terecht.

En wat Marnix zegt over die ringflitser is helemaal waar, maar daar hangt natuurlijk ook weer een prijskaartje aan wat Marianne denk ik niet zal willen weten.

Ik kan me voorstellen als Macro echt je ding is dat je dan een ringflitser aanschaft, maar die indruk kreeg ik niet echt.

Maar misschien wel iets om op het verlanglijstje te zetten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Flits

Bericht door MvBoetzelaer » wo feb 07 2007 11:24 pm

George Fennes schreef:En wat Marnix zegt over die ringflitser is helemaal waar, maar daar hangt natuurlijk ook weer een prijskaartje aan wat Marianne denk ik niet zal willen weten.
Ik ga het toch posten:

SB-R200: €170
Set R1: €450
Set R1C1: €630

En het is geen ringflits, maar een rechte. De sets bevatten 2 Sb-200 flitsers en nog een hoop extra's, de R1C1 bevat ten opzichte van de R1 als enige extra de SU-800 commander voor camera's zonder ingebouwde flits met commander mode. Als je serieus aan flits op macrofoto's doet is het gewoon een schitterende set.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

ML

Bericht door ML » do feb 08 2007 5:16 pm

Wat misschien ook het overwegen waard is: Je zegt zelf dat je met de D100 een aanvang neemt in de digitale fotografie. Als je dan toch -redelijk- snel over zou stappen naar bv de D200 dan heb je met een sb 600 of 800 al wel een goed werkende flitser klaar liggen. Bovendien kun je die flitser met de D200 draadloos aansturen. Bij je macrofoto's is dat een geweldige optie omdat je de onderwerpen dan goed kunt uitlichten. (oke, met de macro-ring-flitsset misschien nog beter maar ik vind de draadloze optie erg leuk werken)
Je zult zeker geen spijt krijgen van de sb 800 in combinatie met de D80 en/of de D200.

gabsor

Bericht door gabsor » do feb 08 2007 7:17 pm

Naast de Nikon flitsers zijn er tal van andere mogelijkheden... zie in the thread dat nog niemand in die richting gekekend / geschreven heeft. Aangezien Nikon alleen de SB400, 600 en 800 maakt wel een hele lange thread voor slechts 3 mogelijkheden. Een veel goedkopere en niet mindere Metz zou b.v. ook kunnen en die doet het ook nog eens 100% op zowel D100 als D80. Tjsa, da´s alleen geen Nikon.

George Fennes
Clublid
Clublid

Flits

Bericht door George Fennes » do feb 08 2007 7:57 pm

Dat had je nu niet moeten zeggen :roll:

Maar Gabsor welke Metz zou jij dan aanraden en met welke SB zou jij hem dan vergelijken?

En Nikon heeft een heel geavanceerd flitssysteem, werkt die Metz daar ook zo fijn mee samen?

Hoop vragen Gabsor, maar ik ben zo nieuwsgierig.

Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG Super NA-iTTL en op zich bevalt hij mij prima richtgetal 50 dus veel meer dan Nikon SB-800 heeft maar 38

Maar er wordt gefluisterd dat deze niet zo fijn werkt met het geavanceerde flitssysteem van Nikon.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar zou deze twee flitsers wel eens naast elkaar willen gebruiken.

Groetjes George :D

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 09 2007 11:33 am

Even terug naar de vraag:

s er iemand die mij kan vertellen welke flitser ik het beste bij een nikon d100 kan kopen? Ik heb er een 18-200 objectief opzitten.
mijn speedlight sb-28 geeft geen goed resultaat op dit toestel.

mijn man overweegt om een d80 te kopen.

Op de D100 werken de flitsers SB-28DX tot en met SB-80 goed. Maar als je overweegt om nog een D80 te kopen, kies dan voor een D600 of D800. Deze 2 flitsers werken ook optimaal met alle oudere AF camera's van Nikon.

Lees anders eerst de gebruiksaanwijzing op de site van de Nikon, die is daar te downloaden.

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » vr feb 09 2007 4:04 pm

Het is inderdaad de vraag of de SB50/80DX goed werken op de D80.
en de SB50 op de D200 ? ik ben er nog niet aan toe gekomen om dit eens uit te proberen; dit is mijn combinatie.

gabsor

Bericht door gabsor » vr feb 09 2007 8:52 pm

Maar Gabsor welke Metz zou jij dan aanraden en met welke SB zou jij hem dan vergelijken?
Aanraden hangt af van je behoeften. Metz maakt diverse filtsers met een varieteit aan functionaliteit. M.a.w. wat zoek je. In het ene geval kan een type SB400 meer dan voldoende zijn, in het andere toch maar de SB800. De SB600 zou ik met de Metz mecablitz 44 AF-4iN vergelijken. De SB800 met de mecablitz 54 MZ-4i (of 58 en 76). Ofwel: bepaal je flitsbehoefte en gebruik en zoek de passende flitser tegen beschikbaar budget. Dat lijkt me een wat meer houtsnijdende benadering als default de Sb800 aan te raden. Die is voor vele mensen vette overkill, maar wel een Nikon.
En Nikon heeft een heel geavanceerd flitssysteem, werkt die Metz daar ook zo fijn mee samen? Hoop vragen Gabsor, maar ik ben zo nieuwsgierig.
Heel geavanceerd, maar werkt prima met 3rd party producten. Ook de Metz. Wederom, wat zijn de behoeften t.ov. de specificaties per flitser. Je kan natuurlijk altijd meteen het duurste kopen, hoef je je hoofd daar niet over te breken. Kan echter zijn dat je altijd met iTTL flitst, zeg maar de auto stand en dan zijn diverse handmatige instellingen wellicht niet nodig. Zie voor de lijst van per Nikon camera compatible flitsers van metz de volgende link: http://www.metz.de/photo_electronics/em ... g.142.html
Ja, Duits...... grundlich dus ;)
Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG Super NA-iTTL en op zich bevalt hij mij prima richtgetal 50 dus veel meer dan Nikon SB-800 heeft maar 38

Maar er wordt gefluisterd dat deze niet zo fijn werkt met het geavanceerde flitssysteem van Nikon.
Gefluisterd? Hoezo? Je hebt er toch zelf een? Nou, ontkrachten of bevestigen lijkt me dan een koekje. Ik heb zelf een Metz mecablitz 44 AF-4iN en die werkt 100% okidoki met het ´geavanceerde flitssysteem´ van de meest recente Nikon DSLR´s.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar zou deze twee flitsers wel eens naast elkaar willen gebruiken.
Hmmm, cognitieve dissonantie? Wat bevalt je niet aan de Sigma wat je interesse richting een andere flitser trekt?

Goed, het gaat mij overigens niet om Metz, Nikon of Sigma maar wel om het gegeven dat elk flits topic over de SB´tjes gaat met telkens dezelfde info. De initiele vraag was. WELKE flitser kan ik bij een Nikon D100 kopen, met e.v.t. in achterhoofd houdende aanschaf van Nikon D80. er stond NIET Welke NIKON flitser kan ik kopen ................

Ofwel; open mind wordt hoogst gewaardeerd levert een vollediger advies op

George Fennes
Clublid
Clublid

Sigma flits

Bericht door George Fennes » vr feb 09 2007 10:05 pm

Hoi Gabsor,

Je schreef en haalde aan:

Code: Selecteer alles

Quote: 

Gefluisterd? Hoezo? Je hebt er toch zelf een? Nou, ontkrachten of bevestigen lijkt me dan een koekje. Ik heb zelf een Metz mecablitz 44 AF-4iN en die werkt 100% okidoki met het ´geavanceerde flitssysteem´ van de meest recente Nikon DSLR´s. 

Quote: 

Hmmm, cognitieve dissonantie? Wat bevalt je niet aan de Sigma wat je interesse richting een andere flitser trekt? 
Op zich kan ik niet ontdekken wat er mis is met deze flitser, maar een collega forumlid was zo enthousiast over zijn SB flitser, die zou het zoveel beter moeten doen als de Sigma, dat ik wel even nieuwsgierig werd.
Vandaar mijn reactie.
Volgens mijn info moet de SB-800 ook draadloos kunnen werken, los van de camera en dat zou een overweging kunnen zijn om naar een SB over te stappen.

Maar ik wil altijd wat bijleren.

Groetjes George

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » vr feb 09 2007 11:53 pm

George Fennes schreef:Volgens mijn info moet de SB-800 ook draadloos kunnen werken, los van de camera en dat zou een overweging kunnen zijn om naar een SB over te stappen.
Ik heb twee SB-800 flitsers. Ze kunnen in de commander-stand op mijn camera gebruikt worden (de een als commander, de ander als remote), maar ik kan ze ook allebei als remote instellen, terwijl ik de interne flitser van mijn D200 als commander gebruik.
De flitsers gebruiken dan wat Nikons Creative Lighting System, dat betekent dat je de flitsers in groepen in kunt delen en dan per groep instelt hoe zwaar ze moeten flitsen, dat laatste stel je in op de commander flitser, dus zonder naar je remotes toe te lopen.
Verder heeft het systeem ook nog drie kanalen, dus ik zou bij jou in de buurt aan het flitsen kunnen zijn, ik op kanaal 1 en jij op kanaal 2, zonder dat we elkaars remotes aansturen.
Volgens mij ondersteunen de D70, D70s, D80 en de D200 dat CLS in elk geval, de recente pro-bodies waarschijnlijk ook wel.
De SB-800 ondersteunt ook nog de SU-4 stand, dat is een remote stand die op iedere flitser reageert, de SB-800 flitst dan net zo lang als hij een flits waarneemt. Als ik mijn twee SB-800 units als SU-4 instel dan kan ik mijn oude SB28DX in de hand pakken en daar de andere twee mee aansturen. (Leuk voor kattekwaad, maar anders niet.) Ze reageren dan ook op de flits van iedere camera. Zo stuur je de belichting van een compactje met een voorflits finaal in de war. ;-)

De SB-600 kent zelf geen commander stand, alleen maar remote, ik weet niet of hij SU-4 ondersteunt.

De Sigma EF-500 ken ik verder niet, een kennis heeft er eentje bij zijn D70, dus ik wil dat nog wel eens uitproberen, maar ik heb dat nog niet gedaan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”