George Fennes schreef:Volgens mijn info moet de SB-800 ook draadloos kunnen werken, los van de camera en dat zou een overweging kunnen zijn om naar een SB over te stappen.
Ik heb twee SB-800 flitsers. Ze kunnen in de commander-stand op mijn camera gebruikt worden (de een als commander, de ander als remote), maar ik kan ze ook allebei als remote instellen, terwijl ik de interne flitser van mijn D200 als commander gebruik.
De flitsers gebruiken dan wat Nikons Creative Lighting System, dat betekent dat je de flitsers in groepen in kunt delen en dan per groep instelt hoe zwaar ze moeten flitsen, dat laatste stel je in op de commander flitser, dus zonder naar je remotes toe te lopen.
Verder heeft het systeem ook nog drie kanalen, dus ik zou bij jou in de buurt aan het flitsen kunnen zijn, ik op kanaal 1 en jij op kanaal 2, zonder dat we elkaars remotes aansturen.
Volgens mij ondersteunen de D70, D70s, D80 en de D200 dat CLS in elk geval, de recente pro-bodies waarschijnlijk ook wel.
De SB-800 ondersteunt ook nog de SU-4 stand, dat is een remote stand die op iedere flitser reageert, de SB-800 flitst dan net zo lang als hij een flits waarneemt. Als ik mijn twee SB-800 units als SU-4 instel dan kan ik mijn oude SB28DX in de hand pakken en daar de andere twee mee aansturen. (Leuk voor kattekwaad, maar anders niet.) Ze reageren dan ook op de flits van iedere camera. Zo stuur je de belichting van een compactje met een voorflits finaal in de war.
De SB-600 kent zelf geen commander stand, alleen maar remote, ik weet niet of hij SU-4 ondersteunt.
De Sigma EF-500 ken ik verder niet, een kennis heeft er eentje bij zijn D70, dus ik wil dat nog wel eens uitproberen, maar ik heb dat nog niet gedaan.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.