Fotograferen in het donker, zonder statief

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
M.Weemhoff

Fotograferen in het donker, zonder statief

Bericht door M.Weemhoff » ma nov 24 2008 8:52 pm

Hallo,
ik ben nog maar een beginner op het gebied van fotografie.
Daarom even een vraagje.
Binnenkort ga ik naar Brugge. Zeker in deze tijd van het jaar is het daar 's avonds erg sfeervol, met allerlei kerstverlichting.
Mijn vraag is hoe ik dit het beste vast kan leggen, zonder statief te gebruiken (is dit überhaupt mogelijk?).
Flitsen is natuurlijk geen optie, dan flits je alle sfeer weg. Ik heb gehoord dat je de ISO waarden zou kunnen verhogen, is dat een goed idee? Of krijg je dan snel te veel ruis?
Hebben jullie nog adviezen?
Alvast bedankt!

Weef

Re: Fotograferen in het donker, zonder statief

Bericht door Weef » ma nov 24 2008 9:07 pm

Ligt er o.a. aan wat voor spulletjes je hebt (een D80 genereert veel meer ruis bij hoge ISO's dan een D3).

Maar een statief is vaak wel een must.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma nov 24 2008 9:18 pm

:idea: Koop een paar pakken rijst, kost geen "drol". Stop de rijst in een stevige plastic zak en die maak je dicht. Dat is je "statief" :!:

- Plet de zak iets en leg daar je camera op. Omdat de rijst zich makkelijk laat vormen gaat dit goed.
- ISO 100
- AUTO ISO uitzetten
- Diafragma voorkeur f/8
- Manueel scherpstellen
- Auto WB
- Draad- of draadloze ontspanner gebruiken anders je camera op tijdontspanner instellen

Of mijn inzien een nog betere methode
- Plet de zak iets en leg daar je camera op. Omdat de rijst zich makkelijk laat vormen gaat dit goed.
- ISO 100
- AUTO ISO uitzetten
- Manueel, f/8 en S 15 seconden
- Manueel scherpstellen
- Auto WB
- Draad- of draadloze ontspanner gebruiken anders je camera op tijdontspanner instellen

Schieten maar en de resultaten hier showen :mryellow:
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Weemhoff

Bericht door M.Weemhoff » ma nov 24 2008 9:22 pm

Weef schreef:Ligt er o.a. aan wat voor spulletjes je hebt (een D80 genereert veel meer ruis bij hoge ISO's dan een D3).

Maar een statief is vaak wel een must.
Ik heb een D40...

M.Weemhoff

Bericht door M.Weemhoff » ma nov 24 2008 9:25 pm

ALE schreef: - Diafragma voorkeur f/8
Bedankt voor je tips. Nog wel een vraagje:
Hoe bepaal je precies welk diafragma je moet gebruiken? Jij adviseert f/8, kun je dat misschien toelichten?

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma nov 24 2008 9:32 pm

M.Weemhoff schreef:Hoe bepaal je precies welk diafragma je moet gebruiken? Jij adviseert f/8, kun je dat misschien toelichten?
Ik weet niet welke lens je in je bezit hebt maar als je 2 stops boven je grootste opening (kleinste diafragma getal) gaat zitten, presteert een lens meestal het beste qua scherpte. Dit is 9 van de 10 keer f/8. Vandaar mijn tip voor dit diafragma.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Weemhoff

Bericht door M.Weemhoff » ma nov 24 2008 9:37 pm

ALE schreef:
M.Weemhoff schreef:Hoe bepaal je precies welk diafragma je moet gebruiken? Jij adviseert f/8, kun je dat misschien toelichten?
Ik weet niet welke lens je in je bezit hebt maar als je 2 stops boven je grootste opening (kleinste diafragma getal) gaat zitten, presteert een lens meestal het beste qua scherpte. Dit is 9 van de 10 keer f/8. Vandaar mijn tip voor dit diafragma.
Hope this helps,

ALE
Aha, thanx.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”