Hallo,
ik ben nog maar een beginner op het gebied van fotografie.
Daarom even een vraagje.
Binnenkort ga ik naar Brugge. Zeker in deze tijd van het jaar is het daar 's avonds erg sfeervol, met allerlei kerstverlichting.
Mijn vraag is hoe ik dit het beste vast kan leggen, zonder statief te gebruiken (is dit überhaupt mogelijk?).
Flitsen is natuurlijk geen optie, dan flits je alle sfeer weg. Ik heb gehoord dat je de ISO waarden zou kunnen verhogen, is dat een goed idee? Of krijg je dan snel te veel ruis?
Hebben jullie nog adviezen?
Alvast bedankt!
Fotograferen in het donker, zonder statief
Re: Fotograferen in het donker, zonder statief
Ligt er o.a. aan wat voor spulletjes je hebt (een D80 genereert veel meer ruis bij hoge ISO's dan een D3).
Maar een statief is vaak wel een must.

- Plet de zak iets en leg daar je camera op. Omdat de rijst zich makkelijk laat vormen gaat dit goed.
- ISO 100
- AUTO ISO uitzetten
- Diafragma voorkeur f/8
- Manueel scherpstellen
- Auto WB
- Draad- of draadloze ontspanner gebruiken anders je camera op tijdontspanner instellen
Of mijn inzien een nog betere methode
- Plet de zak iets en leg daar je camera op. Omdat de rijst zich makkelijk laat vormen gaat dit goed.
- ISO 100
- AUTO ISO uitzetten
- Manueel, f/8 en S 15 seconden
- Manueel scherpstellen
- Auto WB
- Draad- of draadloze ontspanner gebruiken anders je camera op tijdontspanner instellen
Schieten maar en de resultaten hier showen

Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Ik heb een D40...Weef schreef:Ligt er o.a. aan wat voor spulletjes je hebt (een D80 genereert veel meer ruis bij hoge ISO's dan een D3).
Bedankt voor je tips. Nog wel een vraagje:ALE schreef: - Diafragma voorkeur f/8
Hoe bepaal je precies welk diafragma je moet gebruiken? Jij adviseert f/8, kun je dat misschien toelichten?
Ik weet niet welke lens je in je bezit hebt maar als je 2 stops boven je grootste opening (kleinste diafragma getal) gaat zitten, presteert een lens meestal het beste qua scherpte. Dit is 9 van de 10 keer f/8. Vandaar mijn tip voor dit diafragma.M.Weemhoff schreef:Hoe bepaal je precies welk diafragma je moet gebruiken? Jij adviseert f/8, kun je dat misschien toelichten?
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Aha, thanx.ALE schreef:Ik weet niet welke lens je in je bezit hebt maar als je 2 stops boven je grootste opening (kleinste diafragma getal) gaat zitten, presteert een lens meestal het beste qua scherpte. Dit is 9 van de 10 keer f/8. Vandaar mijn tip voor dit diafragma.M.Weemhoff schreef:Hoe bepaal je precies welk diafragma je moet gebruiken? Jij adviseert f/8, kun je dat misschien toelichten?
Hope this helps,
ALE