Blauwe vlek in centrum met 50mm 1.8D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Blauwe vlek in centrum met 50mm 1.8D

Bericht door Léon Obers » zo nov 23 2008 11:55 pm

Daar was ik me van bewust (en Patrick vroeg het zich af). Dat hoeft voor "flare" echter weinig uit te maken.
De paar maanden oude Zeiss 18 mm/3.5 als vast brandpunt heeft bij een heldere lichtbron minder flare lichtvlekken dan bijv. de Nikkor 14-24mm/2.8 zoomlens. Minder vlekken maar aanzienlijk intenser van weergave, waardoor het meer stoort. Verder nog aan aantal specifieke fouten en eigenschappen die de Nikkor 14-24mm/2.8 niet heeft, of in ieder geval aanzienlijk minder.
Zoals eerder gemeld vind ik die paar vlekjes voor die 14mm met zijn enorme van alle kanten licht opnemende frontlens die dat objectief heeft wel meevallen.

Nikkor 14 mm / 2.8
Afbeelding

Zeiss 18 mm / 3.5
(grote afbeelding: http://www.zeiss.com/C12567A8003B8B6F/G ... _gross.jpg )
Afbeelding

Nikkor 14-24mm / 2.8
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 25 2008 11:19 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 25 2008 11:30 am

Overigens zijn die blauwe flare vlekken nog best wel aardig weg te poetsen.
Kies met je pipetje de kleur net buiten zo'n blauwe vlek.
Poets dan met een kwastje over de blauwe vlek met de mode "kleur" (color).
Als het dan nog iets te helder is, donkerder maken (diverse opties mogelijk).

HMM

Bericht door HMM » di nov 25 2008 8:53 pm

De vraag is hoe je de oorzaken cq theorieen die jullie aandragen voor de vlekken zich vertalen in het gebruik van een lens die daaar gevoelig voor is.
Ik zelf heb een paar foto,s geplaats en weet niet wat de oorzaak voor de vlekken van sommige van deze foto,s en hoe ik het had moeten voorkomen.

Afbeelding
Bij deze foto snap ik de oorzaak en vindt het resultaat niet erg
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
deze is mij ook duidelijk

groet Hans

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di nov 25 2008 10:19 pm

Dat zijn er wel erg veel HMM! De eerste kon ik nog wel verklaren, maar van een aantal binnenopnamen snap ik het niet. Zijn het geen crops (uitsneden)? :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » di nov 25 2008 10:22 pm

Zoveel had ik er ook nooit.
Bij mij was het er (in de studio althans) altijd maar 1. In het midden van de foto, maar wel redelijk groot.

Ik heb het alleen maar in de studio wanneer ik gebruik maak van een lamp op de witte achtergrond.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 25 2008 11:00 pm

Die ene in het midden heeft een andere oorzaak zoals veel eerder in de draad uitgelegd.
Een eerdere uitleg van het fenomeen:
Lees dan Uitleg 2 van de volgende link,
plus de opmerkingen t.a.v. Nano Crystal coating:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090

Die latere voorbeelden is lens flare als er sterke lichtbronnen in het spel zijn, zoals overstralende vensters in die kerk.
Met die laatste voorbeelden hier met die motor en werkplaatsen, is de oorzaak eveneens erg veel licht, maar in sommige gevallen wellicht net buiten het beeldveld van de sensor. Die lichtbronnen hoeven namelijk niet perse direct in het beeldveld te liggen. Dat maakt het in dat geval makkelijker om het te vermijden. Kwestie van afschaduwen, met een stuk karton voor die delen die buiten het beeldveld liggen.

Ik weet niet welke lens er in het spel is van die laatste voorbeelden met motor en werkplaatsen, maar ik vind die lens wel erg gevoelig voor flare en ghosting. http://www.vanwalree.com/optics/flare.html

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » wo nov 26 2008 7:38 am

Leon:
Ja wist ik dat het anders was en ik heb dat verhaal ook goed gelezen! Maar omdat ze aan mij refereerde dacht ik dat ik dat nog even moest melden!
Nogmaals bedankt voor je info! Het is allemaal heel leerzaam.

HMM

Bericht door HMM » do nov 27 2008 9:58 pm

Alle foto's zijn genomen met de 14 mm .
Eigenlijk baal ik wel een beetje van de gevoeligheid voor overstraling,het beperkt het toepassings gebied enorm.
Het vervelende is dat je het pas ziet op je beeldscherm ,ik heb de lens dit wkend weer gebruikt en kon thuis pas zien of de foto,s gelukt waren.
Wat ik me afvraag is of je dit soort afwijkingen moet acepteren als eigenschap van de lens of dat hier sprake is van een slechte combinatie lens +body die niet als zodanig verkocht had mogen worden.
Hans

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 27 2008 11:23 pm

Ga, er maar vanuit dat het echt een eigenschap is van die 14mm lens door de enorm bolle frontlens. Die vangt simpelweg veel licht van rondom. Bijv. mijn Sigma 10-20mm heeft in dat opzicht zelfs een erg "platte" frontlens. Daar kan ik zelfs nog gewoon een filter op schroeven.

Als ik het soort opnamen zie, verbaast het me eerlijk gezegd ook niet echt.
Bijvoorbeeld die opname met die motor en zijspan. De belichting is afgestemd op die motor, maar boven dat dak uit zit enorm veel licht van de lucht die behoorlijk overstraalt (de lucht clipt).

Zoals eerdere gezegd kun je in voorkomende gevallen best nog het een en ander afschermen, door een kartonnetje te gebruiken. Let goed op hoge lichten waar ze vandaan komen, en schuif een karton een 20 cm voor de lens uit op een hoogte dat je hem net niet ziet in je zoeker. Een beetje op en neer schuiven om echt de grens te bepalen.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”