Eerste foto's met de D200

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Daniel

Eerste foto's met de D200

Bericht door Daniel » vr nov 28 2008 9:44 am

Hallo Iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 2 dagen een D200. nu heb ik al een paar foto's geschoten. Maar nu heb ik het idee dat mijn foto's een stuk beter kunnen. Tips zijn zeer welkom!

Afbeelding

http://picasaweb.google.com/lh/photo/2h ... qxORr_ns6g

Wellicht dat ik mijn iso omlaag kan schroeven als ik mijn sluitertijd wat korter maak. Maar Laat maar komen het comentaar cq tips :D

Hierbij nog wat info over de foto:

1600×1090 pixels – 626 kB

Bestandsnaam: DSC_0019_bewerkt-1-border.jpg
Camera: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D200
ISO: 800
Belichting: 1/80 sec.
Diafragma: f/2.2
Brandpuntsafstand: 50mm
Flitser gebruikt: Nee
Lengtegraad: n.v.t.
Breedtegraad: n.v.t.
Laatst gewijzigd door Daniel op vr nov 28 2008 10:08 am, 4 keer totaal gewijzigd.

FvM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Eerste foto's met de D200

Bericht door FvM » vr nov 28 2008 9:50 am

Ik zie slechts een vraagteken....

Daniel

Bericht door Daniel » vr nov 28 2008 10:06 am

Vreemd. Ik zie de foto wel maar jullie niet... hmm nog ff mee klooien omdat goed te krijgen. Ik heb tijdelijk onder de foto de URL erbij geplaatst.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 28 2008 11:35 am

Veel beter dan dit wordt het niet ben ik bang...

Je hebt je diafragma al flink open, en tragere sluitertijden lukken niet als de vissen bewegen. Aquaria zijn gewoon vrij donker.

Daarbij komt dat de D200 niet echt goed is op hogere ISO waarden. Helaas, want ik heb er ook een... :|
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniel

Bericht door Daniel » vr nov 28 2008 11:47 am

Ow das wel jammer. Nu kan ik wel proberen om de sluitertijd op 50 of 60 te zetten. Dat moet ook nog gaan wellicht 40 ook nog wel. Dan zou ik wellicht de ISO naar 400 kunnen zetten en de Ruisonderdrukking aan zetten op de camera. Dan kan ik met photoshop de belichting nog aanpassen mocht ie erg donker worden. Of werkt dat niet zo?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr nov 28 2008 12:02 pm

De enige oplossing is licht toevoegen denk ik. Liefst met een externe flitser omdat je anders reflecties in het glas krijgt. Als je vaak van dit soort foto's wil maken loont het wellicht om een SB-600 of SB-800 aan te schaffen! Daar kun je erg veel plezier aan beleven. De camera is in ieder geval zeer geschikt hiervoor.
Succes.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Daniel

Bericht door Daniel » vr nov 28 2008 12:10 pm

Mijn moeder heeft onlangs 2 studioflitsers gekocht. Zou het daar ook goed mee kunnen?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr nov 28 2008 12:19 pm

:mrgreen: Helemaal goed!! Aan de slag. Hopelijk raken die visjes niet in een epileptische status.. :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 28 2008 12:28 pm

Daniel schreef: Wellicht dat ik mijn iso omlaag kan schroeven als ik mijn sluitertijd wat korter maak.

Daniel schreef:....Dan zou ik wellicht de ISO naar 400 kunnen zetten
Vreemd, bij een te donkere opname wil je desondanks nog eens de ISO naar beneden brengen en ook nog de sluitertijd korter maken. Dat is dubbelop om het resultaat nog moeilijker "donker" erop te krijgen.

Gezien de andere instellingen is de enige optie om er een flitser bij te gebruiken. Kom je zoals Eeuw aanhaalt aan reflecties in het glas van het aquarium (met licht pal van voren). Dat is volledig te vermijden als je een rubber zonnekap op je lens zou zetten, en de camera met die zonnekap tegen het glas aan te zetten. Alleen is de lens van 50 mm waarschijnlijk minder geschikt om zo dichtbij je vissen op te nemen. Heb je ook een wat meer groothoeklens met korte instelafstand?
Omdat je dan toch flitst komt de lichtsterkte ook minder nauw, en kun je met kleinere diafragma's werken. Kleinere diafragma's zijn bovendien toch al aan te bevelen als je toch al korter op de vissen zit om meer scherptediepte te krijgen. Verder is het mede afhankelijk van de afmetingen van het aquarium. Bijv. aquaria in Artis zijn weer zodanig groot en diep naar achteren dat je daar grotere onderwerpsafstanden kunt nemen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr nov 28 2008 12:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 28 2008 12:32 pm

Daniel schreef:Mijn moeder heeft onlangs 2 studioflitsers gekocht. Zou het daar ook goed mee kunnen?
Dan kun je helemaal mooi aan de gang om het zaakje goed uit te lichten (dat doe je dan waarschijnlijk niet in Artis, maar gewoon bij een aquarium thuis :wink: )

Misschien zelfs fraai om één lamp aan de zijkant min of meer van "achter" in het aquarium te laten schijnen, vermogen niet te hoog. De andere lamp als "hoofdverlichting" vanuit de andere zijkant vóór in het aquarium.

Daniel

Bericht door Daniel » vr nov 28 2008 12:35 pm

Léon Obers schreef:
Daniel schreef: Wellicht dat ik mijn iso omlaag kan schroeven als ik mijn sluitertijd wat korter maak.

Daniel schreef:....Dan zou ik wellicht de ISO naar 400 kunnen zetten
Vreemd, bij een te donkere opname wil je desondanks nog eens de ISO naar beneden brengen en ook nog de sluitertijd korter maken. Dat is dubbelop om het resultaat nog moeilijker "donker" erop te krijgen.

Gezien de andere instellingen is de enige optie om er een flitser bij te gebruiken. Kom je zoals Eeuw aanhaalt aan reflecties in het glas van het aquarium. Dat is volledig te vermijden als je een rubber zonnekap op je lens zou zetten, en de camera met die zonnekap tegen het glas aan te zetten. Alleen is de lens van 50 mm waarschijnlijk minder geschikt om zo dichtbij je vissen op te nemen. Heb je ook een wat meer groothoeklens met korte instelafstand?
Omdat je dan toch flitst komt de lichtsterkte ook minder nauw, en kun je met kleinere diafragma's werken. Kleinere diafragma's zijn bovendien toch al aan te bevelen als je toch al korter op de vissen zit om meer scherptediepte te krijgen. Verder is het mede afhankelijk van de afmetingen van het aquarium. Bijv. aquaria in Artis zijn weer zodanig groot en diep naar achteren dat je daar grotere onderwerpsafstanden kunt nemen.
Dat heb ik inderdaad verkeerd neergezet. Ik bedoelde wel de ISO naar 400 en sluitertijd langer. Dus van 80 naar bijv 40. De vissen kunnen redelijk statisch zijn dus echte hele snelle zwemmers zijn het niet echt :D
Reflecties zou niet zo'n heel probleem moeten zijn aangezien ik ook een polarisatiefilter gebruik. Of is dat bij flitsen toch niet afdoende? De enige andere lens die ik nog heb is de kitlens van de D40. Mijn aquarium is 160*50*50. Zo'n 400 liter. Maar er brand maar 1 tl boven dus inderdaad niet veel licht boven de bak.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 28 2008 2:49 pm

Daniel schreef: Dat heb ik inderdaad verkeerd neergezet. Ik bedoelde wel de ISO naar 400 en sluitertijd langer. Dus van 80 naar bijv 40. De vissen kunnen redelijk statisch zijn dus echte hele snelle zwemmers zijn het niet echt :D
Maar dat schiet dan niet op met de instelling die je al had (ISO 800). Het blijft dezelfde donkerte houden.
De stop die je aan gevoeligheid eraf haalt, stop je er weer bij door 1 stop ruimer te belichten.
Daniel schreef: Reflecties zou niet zo'n heel probleem moeten zijn aangezien ik ook een polarisatiefilter gebruik.
Dat is het juist wel omdat een polarisatiefilter niet werkt op reflecties min of meer loodrecht op het aquariumglas. Dus als je die bij die opnamen reeds hebt gebruikt, haal er dat filter dan al meteen af, scheelt je direct mininaal 2 stops die nu extra ter beschikking komen zonder flits. Wel de verlichting in de woonkamer uit doen ('s avonds fotograferen).
Daniel schreef: De enige andere lens die ik nog heb is de kitlens van de D40. Mijn aquarium is 160*50*50. Zo'n 400 liter. Maar er brand maar 1 tl boven dus inderdaad niet veel licht boven de bak.
Als je flitst, en je gebruikt die 2 lampen van je moeder is die kitlens prima in te zetten met de kleinere diafragma's die die lens heeft zoals al eerder aangegeven. Je kunt dan ook lagere ISO's gebruiken. In dat geval zal die TL boven je aquarium nauwelijks of niks meer doen in je opname omdat de opname bijna voor de volle 100% aan uitlichting bestaat uit het licht wat uit die flitsers komt. En een fraaie uitlichting ook nog als je met de eerdere aanwijzingen verder experimenteert.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr nov 28 2008 2:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 28 2008 2:50 pm

Een polarisatiefilter gebruiken kost je zo 1 of 2 stops. Zou ik niet doen! :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniel

Bericht door Daniel » vr nov 28 2008 2:54 pm

Bedankt voor jullie reacties!! Hier kan ik mee verder gaan experimenteren. Ik zal idd dat polarisatiefilter weghalen en kijken wat hetdan word. En eens de softboxen lenen :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”