Haarlem Station

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Marinus84

Haarlem Station

Bericht door Marinus84 » ma dec 01 2008 11:25 pm

Eerste keer eropuit met de nieuwe Tokina 12-24. Ben nog jong, dus kan nog veel leren :D
Ditmaal Haarlem Station tot slachtoffer gebombardeerd, ben benieuwd wat er op te merken valt aan mijn foto's. Ik ben een serieus wordender amateur en hoop dat ik vooruitgang boek. Ohja, in de foto's zit soms in het hoekje een raar hoekje, ik weet niet waar dat door komt, misschien flare? Heb echt zonder filter geschoten namelijk om dat te voorkomen!

1. Straatje binnendoor genomen: Kleine Houtstraat
Afbeelding

2. Sporen
Afbeelding

3. Passerende trein
Afbeelding

4. Locomotief
Afbeelding

5. Streepomotief
Afbeelding

6. Ze blijven rijden, mooi hekje!
Afbeelding

7. Door de vuilnisbak
Afbeelding

Anne nikond40

Re: Haarlem Station

Bericht door Anne nikond40 » ma dec 01 2008 11:29 pm

Ik vind het echt een hele mooie serie!!!!!!!! tips kan ik je niet geven :mryellow:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 01 2008 11:32 pm

Nou, hij doet het... ;-)

Lekker bezig geweest hoor. Goede oefening.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marco

Bericht door Marco » ma dec 01 2008 11:50 pm

Leuke serie, ik zou zeker nog een keer terug gaan.

Haarlem Station is een van de mooiste oude stations in Nederland en daar is nog veel meer uit te halen. Ik zou het nog iets meer in de details zoeken.

groet,
Marco

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma dec 01 2008 11:50 pm

Hele nette serie waar je met recht tevreden over mag zijn. Nette diafragma keuze gemaakt om in sommige foto's het ster effect te verkrijgen, niets uitgebeten, ziet er gewoon goed en verzorgd uit.
Ik zie dat je de D90 op manueel hebt ingesteld, meestal een sluitersnelheid van 2 of 3 seconden hebt gekozen. Heb je dat gemeten ? En zo ja, hoe ?
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di dec 02 2008 12:00 am

Voor mij foto 6.
Hij was af geweest als je nog één stapje naar rechts had gezet om de perfecte symetrie te verkrijgen.
Het zij de details die tellen
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di dec 02 2008 9:42 am

inderdaad jammer dat 6 niet symmetrisch is... Met aan de ene kant een trein en de andere kant niet was hij dan super geweest! Maar zo te zien is het perron ook niet helemaal recht dus als je wel in het midden had gestaan dan had iedereen het jammer gevonden dat het perron naar rechts wegloopt :mrgreen:

3 en 5 vind ik iets te makkelijk. Weinig bijzonder. Een typische beginners foto :wink: Met lange sluitertijd langs de snelweg of het spoor en je foto kan bijna niet mislukken. 4 daarintegen vind ik erg sterk!

Al met al mooie serie!
Laatst gewijzigd door Vincent op di dec 02 2008 9:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di dec 02 2008 9:44 am

Mooie serie van ook een prachtig station!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di dec 02 2008 10:16 am

Voor een "beginner" ben je goed bezig geweest :) Tip; als je het diafragma wat meer knijpt (bijv. f11) krijg je bij bijv. foto 2, 4 en 5 echt mooie sterretjes rond lichtbronnen, zoals bijv. op foto 1 maar dan duidelijker en m.i. fraaier.
Foto 5 had je beter een minder lange sluitertijd kunnen kiezen, nu is de trein één veeg = saai. Foto 7 had ik niet geplaatst, onder het niveau van de rest.

Marinus84

Bericht door Marinus84 » di dec 02 2008 10:47 am

Bedankt voor jullie reacties!
De lichtbron-'sterren' kan ik inderdaad nog wat mee experimenteren. De trein die een veeg is geworden was de bedoeling, meer om het lijnenspel te benadrukken in combinatie met de lijnen op het dak.

De Live-View is echt een grote hulp bij het snel beoordelen van composities! Heb hem bij bijna elk schot gebruikt!
Dan loop ik met het statief in de hand en als ik denk dat ik een mooi plekje heb gevonden voor een foto, dan zet ik hem neer en gooi ik de live-view aan. Meestal zie je al snel of het wat wordt of niet. Zeker een waardevolle bijdrage die live-view! Scheelt een hoop kramp in je nek van bizarre houdingen.
Er is inderdaad nog veel meer te schieten, maar ik durfde niet in de hal te gaan staan met mijn camera, er waren wat hangjongeren die liepen te klooien en dan ga ik liever niet pal naast ze staan :D Misschien als ik de camera wat langer heb dat ik nog wat nonchalanter wordt, maar voor nu vond ik het wel een beetje eng. Wantrouwend in de mensheid? Een beetje haha, ben in ieder geval niet naief!

Nog een tip voor andere mensen, koop die remote!! Heb hem bij elk schot gebruikt, en bij werkt erg goed! De ML-3L of iets wat er op lijkt.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di dec 02 2008 10:55 am

Ik kan hier op mijn werk de Exif niet lezen maar heb je ook de Iso zo laag mogelijk gehouden?

Live view lijkt me inderdaad handig maar zou nog mooier werken i.c.m. met een klap- en draaibaar scherm. Dat scheelt echt nekkramp. Mijn "antieke" Canon G2 heeft zo'n scherm en daar heb ik heel wat mee op statief geschoten, ideaal! ik verwacht zo'n scherm op de opvolger van de D60 (de Sony Alpha 350, een D60 concurrent heeft namelijk wel zo'n type scherm).

SigridKlop

Bericht door SigridKlop » di dec 02 2008 11:11 am

Hoi,
Voor mij foto 5 favoriet, ik zou nog wel even ietsje snijden links, boven en onder, zodat de trein echt uit de hoeken komt voor meer perspectief. En dat halve witte V-tje wegpoetsen. Gr, Sigrid

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di dec 02 2008 3:24 pm

Mooie serie van het mooiste station van Nederland!!
Ook mijn stad dus...
Er zijn hier nog meer Haarlemmers actief, misschien een idee om eens met een groepje 's avonds het station te "bezetten"??
Dan ook minder of geen last van hangjongeren....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di dec 02 2008 3:45 pm

Marinus, ik vind opname 3 erg geslaagd qua compositie.
Maar de kleuren zijn wat flets.
Ik heb de foto wat "opgefrist", het bordje rechtsonder op het spoor wat meer in het licht gezet en het geheel iets verscherpt.
Met CNX2
Als je wilt dat ik hem weghaal moet je het laten weten.

Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » di dec 02 2008 4:01 pm

Mooie verbetering, Marten.
Knappe platen hoor, lekker doorgaan hier.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”