Hoe archiveren ?

Discussies over fotobewerking en archivering
Frederix

Re: Hoe archiveren ?

Bericht door Frederix » za okt 18 2008 3:53 pm

Roelof schreef:
Frederix schreef:Ik maak kopieen op DVD's. Ik denk er over na om deze foto's op SD-kaartjes te bewaren. Deze kosten niet veel, maar ze zijn denk ik stabieler en veiliger dan CD's of DVD's.
Waar baseer je die uitspraak op?
Als je onderzoeken leest naar de houdbaarheid van archiefmateriaal dan staat staat daar meestal bij dat er van flash geheugen alleen maar bekend is hoe vakk het overschreven kan worden, maar dat er absoluut niet bekend is hoe lang ze de gegevens bewaren. Als je een DVD neemt dan kun je daar iets meer op kwijt dan op een 4GB SD kaart en er zijn wel goed bewaarbare DVDs op de markt. In de c't van vorige maand kwamen ze uit op Archival Grade DVDs van Verbatim.
Ik ben wel CD's tegengekomen waarop sommige bestanden niet meer in te lezen waren. Bij foutief bewaren staat er heel snel niets meer op. Een CD is erg kwetsbaar. Een klein ongelukje waarbij de toplaag beschadigd raakt maakt dat je niets meer aan de CD hebt. Met niet werkende DVD's heb ik weinig ervaring. Anderzijds lijkt mij dat er met een SD-kaartje weinig mis kan gaan.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za okt 18 2008 4:11 pm

Ik ben ontzettend benieuwd naar de 50 tags van Frederix. Ik heb er zelf nu meer dan 600 en heb daarom ernstige behoefte dit te reduceren, wat niet zo makkelijk is. Een slimme lijst zou ik dus wel willen 'lenen'. :oops:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 18 2008 4:12 pm

Het is trouwens ook verstandig om, als je foto's op CD's of DVD's opslaat, er correctiebestanden bij te zetten. Dan kan je eventuele fouten veelal nog herstellen! :idea:

Linkjes (even een snelle Google actie):

http://www.binaries4all.com/quickpar/

http://www.ghacks.net/2007/05/03/par2-files-explained/

Zo'n 10% ruimte reserveren is gebruikelijk. Er gaan dus wat minder foto's op je schijfjes, maar het geeft wel een geruster gevoel! :ugeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » za okt 18 2008 4:19 pm

Eeuw schreef:Ik ben ontzettend benieuwd naar de 50 tags van Frederix. Ik heb er zelf nu meer dan 600 en heb daarom ernstige behoefte dit te reduceren, wat niet zo makkelijk is. Een slimme lijst zou ik dus wel willen 'lenen'. :oops:
Dit is mijn zoekscherm waarop ik mijn zoekcriteria kan aanvinken. Bovenaan staat het bestand waarin ik ga zoeken.

Afbeelding
Nu zijn aangevinkt "bos, park", "stad" en "najaar". Dat levert o.a. op:

Afbeelding

De keuze van "tags" is uiteraard voor discussie vatbaar.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 18 2008 4:42 pm

Ik mis eigenlijk een vrij veldje "locatie" of zo. Van vakantiefoto's zou ik dat in ieder erbij willen zien....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za okt 18 2008 4:46 pm

ik zou dan het veldje 'vakantie' gebruiken?
click voor mijn foto's op flickr.

Frederix

Bericht door Frederix » za okt 18 2008 4:52 pm

Jolanda schreef:ik zou dan het veldje 'vakantie' gebruiken?
Ik ook. :mrgreen:

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za okt 18 2008 4:58 pm

Wat gaaf, mooi uitgangspunt voor een nieuwe aanpak!
Frederix, dank je.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 19 2008 12:49 am

Frederix schreef:
Dat had ik al begrepen. Maar als je niet al 40 jaar naar hetzelfde land gaat, dan is dat niet zo handig. Ik zie meer iets in "Oostenrijk, Salzburg" of zo. :huh:

Frederix

Bericht door Frederix » zo okt 19 2008 7:37 am

Patrick schreef:
Frederix schreef:
Dat had ik al begrepen. Maar als je niet al 40 jaar naar hetzelfde land gaat, dan is dat niet zo handig. Ik zie meer iets in "Oostenrijk, Salzburg" of zo. :huh:
Dat is ook de achtergrond van mijn eerdere opmerking dat de keuze voor de tags voor discussie vatbaar is, het een erg persoonlijke keuze.

De achtergrond van de "tags" is dan ook niet om iets te vinden, maar niet te hoeven zoeken tussen negatiefstroken die niet relevant zijn.

Als ik voor bv een kerstkaart een sneeuwlandschapje met een kerkje zoek, zoek ik op "landschap", "sneeuw" en 'kerk". Stroken waar géén landschap én geen sneeuw én geen kerken te zien zijn hoef ik niet te bekijken. Ik hoef dus maar een erg klein deel van mijn negatiefstroken te bekijken. Ik krijg alleen de relevante negatiefstroken in beeld, daarom kan ik als een speer door mijn negatiefstroken zoeken.

#Johan

Bericht door #Johan » zo okt 19 2008 12:12 pm

@Frederix, Bedankt voor je tip en voorbeeld. Ik heb hier het boek "Head First SQL" maar eens
uit m'n boekenkast getrokken :-)

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » zo okt 19 2008 5:13 pm

Ik gebruik Lightroom, erg tevreden over. Enige nadeel momenteel is dat het raw format van de D90 nog niet ondersteund wordt. Komt wel in versie 2.1.

Verder heb ik mapjes per jaar en maand, met daarin mapjes met de datum en een korte omschrijving. Nou moet ik alleen nog uitpuzzelen hoe ik alle foto's in de mapjes snel van naam kan veranderen, zodat ze de mapnaam + volgnummer krijgen.

Backup doe ik met een WD Book. Wel afkoppelen van je PC na backup...en eigenlijk moet tie ergens buitenhuis worden opgeslagen.

Myriad

Bericht door Myriad » wo dec 03 2008 7:34 am

Ik heb net een D300 en heb besloten meteen bij de bron te beginnen en de volgende naamgevingsconventie voor m'n foto's te gebruiken:
JJM_ etc., met als voorbeeld 08L_ voor foto's die ik deze maand maak. De L als 12e letter van het alfabet voor de 12 maand van het jaar. Ik verwacht niet dat ik de volgende eeuw haal. :( :lol:
Elke maand geef ik de foto's een andere prefix in de camera. Dat vereist uiteraard wel wat discipline.
Zo kan ik heel snel herkennen wanneer ze (ongeveer) gemaakt zijn en kan ik ze eenvoudig chronologisch sorteren.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo dec 03 2008 7:48 am

Net daarom dat ik Fototime Fotoalbum blijf gebruiken om mijn foto's van de kaartjes te halen. Die maakt er automatisch mapjes voor volgens datum. Ik heb het ingesteld op:
\Foto's\2008\12 December\03\DSC_1234
Supermakkelijk, snel terug te vinden en nooit teveel bestanden in 1 map.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”