camera techniek, versnellen van de autofocus

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Bericht door jettiny » za dec 06 2008 10:55 am

Tsjonge tsjonge, wat een hoop nuttige info. :D
Dan denk ik al een hoopte weten, komt hier een technisch verhaal voor waar je U tegen zegt. :oops:
Hartelijk dank Hans en overige mensen die aanvullende info gaven.
Een zeer leerzaam topic !! :wink:

vr gr

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za dec 06 2008 12:17 pm

Léon Obers schreef:Verder staan in jouw geval die camera's dan wel op statief, maar in werkelijkheid hoeft er maar een miniem verschil te zijn in de opstelling om net op een fractie ander deel van de scene scherp te stellen. Dus de ene camera kan best net wat anders zien als de andere en om die reden daar sneller of minder snel op reageren.
Overigens hebben beide modules van de D40 en D200 dezelfde lichtgevoeligheid, en wel van lichtwaarde (EV) -1 tot +19
Ik had niet de camera's op statief, maar de lens. En mijn 300-800 haal ik niet van statief als ik de camera verwissel. En zoals ik al zei, het is mij meer dan eens gebeurd en nooit andersom.
Ik haalde dit aan om aan te geven dat de betere rekencapaciteit van de serieuzere camera dus blijkbaar meer doet dan alleen maar compenseren voor de meerdere scherpstelvelden. En sneller een goede oplossing vinden voor de scherpstelling, geeft meer tijd voor het scherpstellen en ook voor het volgen van snelle onderwerpen. En dat zal wel ervaren worden als sneller scherpstellen of de lens er nu harder door gaat lopen of niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 06 2008 12:39 pm

OK, dat is wat er dan nog overblijft aan die rekenkracht na aftrek van "vooral" :wink:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 14#p218314
Er zijn juist ook lieden die klagen over de trage ingebouwde motortjes van die Tamron lenzen en die lenzen dan gebruiken op een D300. Hadden die lensjes liever met schroefspindel gehad zoals ze in de oudere modellen zaten.
Dan had het tenminste nog wat focussnelheid gegeven. :shock:

Overigens een flinke toeter tot 800 mm, tjee.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za dec 06 2008 1:10 pm

Léon Obers schreef:Er zijn juist ook lieden die klagen over de trage ingebouwde motortjes van die Tamron lenzen en die lenzen dan gebruiken op een D300. Hadden die lensjes liever met schroefspindel gehad zoals ze in de oudere modellen zaten.
Dat geeft heel duidelijk aan dat Tamron weet dat ze het met name van de onderkant van de markt moeten hebben. Ze hebben die lens aangepast aan de goedkope camera's zoals de D40. Dat dat betekent dat ze in een ander segment van de markt wat charme inleveren nemen ze dan voor lief. (€750 goedkoper heeft natuurlijk een geheel eigen charme.)
Léon Obers schreef:Overigens een flinke toeter tot 800 mm, tjee.
Ik had hem bij me op je lenzendag.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 06 2008 1:42 pm

Roelof schreef:
Léon Obers schreef:Overigens een flinke toeter tot 800 mm, tjee.
Ik had hem bij me op je lenzendag.
Met mijn eigen "lang van stof" karakter verhaal op de lenzendag, zijn me al die lenzen die er waren niet opgevallen.
Geen tijd voor kunnen vinden om die te bekijken :shock: :lol: :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 06 2008 3:22 pm

jettiny schreef:Tsjonge tsjonge, wat een hoop nuttige info. :D
Dan denk ik al een hoopte weten, komt hier een technisch verhaal voor waar je U tegen zegt. :oops:
Hartelijk dank Hans en overige mensen die aanvullende info gaven.
Een zeer leerzaam topic !! :wink:
Om het wat overzichtelijk te maken een globale indeling m.b.t. het autofocus systeem:

Het bestaat uit 2 hoofdonderdelen die weer verder zijn onderverdeeld.

I. Het electronisch gedeelte van detectie en terugkoppeling van focus.
De gevoeligheid ervan staat los van de rest van het autofocus systeem. Het kan in de ene camera beter zijn dan in de andere, maar neemt verhoudingsgewijs een vrij beperkt deel van de tijd in beslag tegenover de motorisch / mechanische overbrenging.
Van de minder snelle systemen kun je op die detectie wel winst behalen door niet alle veldjes te gebruiken in de autofocus functies zoals door Hans Braakhuis uitgelegd omdat er dan minder gerekend hoeft te worden.

II. De motorisch / mechanische overbrenging om lensdelen of hele groepen van lenzen te bewegen.

--> II-A. Motor in de camera, mechanische overbrenging via spindel naar het objectief, waar een vertragende tandwieloverbrenging zit om enkele lensdelen of hele groepen van lenzen te bewegen. Lenzen gecodeerd als AF of AF-D. Die laatste toevoeging “D” heeft niets met de autofocus te maken maar met 3D info m.b.t. gebruik lichtmeting flitser.

Snelheid van autofocus is voor een belangrijk deel afhankelijk van het vermogen van het motortje in de camera. In pro-modellen camera’s worden zwaardere en snellere motortjes gebruikt. De snelheid van enkel dit motortje kan globaal zeker wel een factor 2 schelen op alle AF-(met spindel) objectieven. Hoewel je wel in het achterhoofd rekening moet houden dat je snelle en langzame AF-objectieven hebt naar gelang de vertraging in de tandwieloverbrenging in een objectief, en of slechts enkele delen of het gehele lenzenstelsel wordt bewogen.
Dus een AF-lens die er op een consumer body 2 seconden over doet om van maximum naar minimum afstand scherp te stellen, doet er op een Pro-body 1 seconde over.
0,5 sec ---> 0,25 sec
4 sec. ---> 2 sec.

De andere belangrijke factor bij AF modellen is het ontwerp van het objectief, en daarmee samenhangend de vertraging van de tandwieloverbrenging om een compleet objectief te bewegen of slechts enkele lensdelen (IF = internal focus of varianten erop om alleen de voorste of achterste lensgroep te bewegen).
Bij zware tele-lenzen loopt de scherpstelling over een lang traject en zijn lensdelen relatief zwaar van massa. Om dat door dat kleine motortje in de camera en die spindels te kunnen trekken, zou een relatief grote vertraging via tandwielen gemaakt moeten worden. Dat kost veel tijd. De autofocus kan dan tergend langzaam zijn.
De andere methode om het sneller te krijgen is door het objectief zo te ontwerpen dat slechts een paar lensdelen bewegen in het objectief met bovendien een kort traject om te verstellen.

Bij kortere brandpunten worden lensdelen lichter en scherpsteltrajecten sowieso korter. Eveneens lichtere lensdelen als een objectief minder lichtsterk is. Het verschil tussen interne focus en het bewegen van een compleet lenzenstelsel wordt daarmee kleiner en komt op een punt waarbij het eigenlijk nauwelijks meer relevant is. Bijv. bij losse 20-24-35 mm objectieven maar ook bij minder sterke zoomlensjes zoals de Nikkor 18-35mm/3.5-4.5

Dus bij AF-objectieven kun je een grote mate van verschil hebben in focus-snelheid, afhankelijk van brandpunt, lichtsterkte en gebruikte ontwerpmethode (IF of geen IF).
Let wel, je hebt dus zondermeer ook zeer snelle systemen. Je moet dan ook per individueel objectief bekijken wat de snelheid van scherpstelling is. Over het algemeen hoor ik niemand klagen over de 85mm/1.4 wat ook een AF lens is. Evenmin over de eerder genoemde kortere brandpunten. Ik denk zelfs dat de autofocus snelheid van de oude 50mm/1.4 AF nauwelijks verschilt (en op een pro-body nog minder of is misschien zelfs sneller) met de nieuwe 50mm/1.4 G AF-S

--> II-B. Motor in het objectief. Via de elektronische contacten in de bajonetvatting wordt gecommuniceerd tussen camera en lens en heeft de voeding plaats van het AF-S motortje.
Het objectief is zodanig ontworpen dat slechts enkele lensdelen worden bewogen om een scherpstelling te bewerkstelligen. Maar desondanks zit er ook hier nog wel wat variatie in de overbrenging afhankelijk van brandpunt, lichtsterkte en of er meerdere of minder lensdelen worden bewogen.
Omdat het motortje in het objectief zit, en niet in de camera, neem je dezelfde eigenschappen van het motortje en overbrenging mee naar elke body die je gebruikt. Een trage motor zoals in Tamron lenzen, neem je eveneens traag mee naar een pro-body als de D300 of D3.
Een snelle AF-S blijft voor het mechanisch motorische gedeelte ook hetzelfde of je die nu op een consumer- of pro-body zet. Alleen kan de detectie reactiesnelheid afwijken met consumer en pro-bodies omdat dat deel afhankelijk is van het elektronische systeem.

Dus in het algemeen nog steeds goed opletten wat AF-S je te bieden heeft. Sigma, Tokina, Tamron stoppen in hun lenzen wellicht andere motortjes dan Nikon. Vandaar dat relatief veel gebruikers zich in de vingers hebben gesneden en er op fora het een en ander is gepubliceerd doordat ze te ongenuanceerd over AF-S dachten.
Van wat ik uit fora opmaak hanteert Nikon wel een vrij beperkt gebied in de “marge” qua snelheid.

Waarom ze dan niet overal snelle interne focus toepassen (bij zowel AF als AF-S)?
Dat heeft namelijk consequenties voor de optische kwaliteiten !!
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 16#p167216

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 06 2008 7:45 pm

Weer een stukje om in de lijsten Léon! Heb je 'm al doorgestuurd voor opname in het volgende clubblad? :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za dec 06 2008 10:45 pm

Een keurig en duidelijke uiteenzetting Leon, zelfs voor mij te volgen :lol:
Complimenten !! :D
vr gr

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » zo dec 07 2008 10:44 am

Ik zou nog wel even een andere titel verzinnen.
1,3,5,6,10 hebben namelijk niks te maken met de snelheid van de autofocus.

Verder resulteert het verminderen van het aantal scherpstelvelden niet altijd tot een snellere AF.
Soms heb je sneller een lock omdat je ze juist wel gebruikt.

Dus hier en daar rammelt het artikel.
Meer hier dan daar ;)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”