Ik kwam dit off-topic itempje tegen op ons forum. Ik vind dat er nogal wat ongeldige argumenten gebruikt worden.BUG322 schreef:Het laatste waar ik mijn camera mee wil vergelijken is met een blikken eendje. Welke binnen 2 jaar wegroest als je niet oppast.
Dat blijkt wel want er zijn hoopjes meer kevers overgebleven als eendjes.
Eend staat voor goedkope kwaliteit en kever voor degelijke kwaliteit.
En dat is wel degelijk zo.
De kever is nog steeds de meest verkochte auto en nog vele records op zijn naam staan zoals bv meest gereden kilometers.
Het is een brilliant onwerp door en van Porsche.
Zijn zoons zijn beroemd geworden door dit ontwerp door te ontwikkelen in sportauto's. Ja uiteindelijk is het eigenlijk geevolueerd tot de platte 911.
Nog een superklassieker.
De kever is een beter voorbeeld voor simpele degelijkheid als een eend.
dat weet ik zeker.
De duitsers staan niet voor niets beter bekend als werktuigbouwers als de fransen.
Betere kwaliteits controle beter staal etc.
Vele industrie normen zijn afgeleid van duitse normen zoals de DIN.
Het ook niet veel gescheeld of hij werd door de fransen gebouwd gelukkig is dat nooit gebeurd.
De kever werd gered door een engelse majoor en heeft duitsland hoop en kracht gegeven voor de wederopbouw na de oorlog.
Hij is het symbool geworden voor het industriele succes van na de oorlog.
Sorry maar die eer gaat zeker niet naar de fransen .
Want alles wat die bouwden in die tijd was gewoon waardeloze troep.
De franse slag is echt wat anders als de japanse precisie en duitse nauwkeurigheid waarmee produkten worden ontwikkeld en gemaakt worden.
De snoek is nog zo'n voorbeeld onvoldoende getest en te vroeg op de markt gebracht met vele problemen.
groetjes
Een eend roestte niet binnen twee jaar weg, dat ging net zo snel als bij de kevers. Tectyleren was nog geen gemeengoed, in de beginjaren.
Dat een kever beter verkocht werd zegt niets. Een landelijk ochtendblad ("de krant van wakker Nederland") wordt ook het best verkocht, maar daarmee ben je nog niet het beste blad. Integendeel.
Ferdinand Sr. had maar één zoon, Ferdinand jr., en die heeft net zo veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de kever als bijvoorbeeld Hans Ledwinka, Heinz Nordhoff, noem maar op. Van de zoons van Ferdinand JR.
hebben er maar twee echt bijgedragen aan de latere Porsche 911.
Je hebt kennelijk nooit met een eend gereden, dan wist je wat een verschil er bestaat in wegligging en comfort vergeleken met een kever. Ik kan het weten, ik heb met beide auto's veel gereden.
Om nog maar te zwijgen van de bagagecapaciteit.
Het is zeker waar dat de Duitser goede werktuigkundigen zijn, mijn favoriete auto's zijn de Auto Union race-auto's uit de jaren dertig.
Maar ik heb in mijn leven maar twee auto's gehad die geen olie verbruikten, dat waren een Audi 100 uit 1983 en... een Citroën DS21 uit 1968. De motoren van de Traction Avant en de DS, en die van de 2CV zijn nog steeds voorbeelden van degelijkheid. Nu was de motor van de eend ook wel mede gebaseerd op de BMW motorfiets-boxermotor, hoor.
Ik weet wel dat ik niet graag een VW 411 of 412 zou hebben, als je dan zo gek bent op kwaliteit...
Wat je bedoelt met de opmerking dat de Kever bijna door de Fransen werd gebouwd weet ik niet, ik weet wel dat in Franse krijgsgevangenschap Ferdinand Porsche moest meewerken aan het ontwerp van de Renault 4. Inderdaad, een Franse kever-kloon.
En als het het hebt over Japanse precisie: heb je wel eens in een vroege Datsun Cherry of een Toyota Tercel gereden? Denk het niet... Doe mij dan maar om het even welke Citroën uit die periode...
Ik denk dat er in ieder geval meer oude Citroëns rondrijden dan oude Japanners.
Doe mij maar een Eend, anytime... technisch nog steeds vooruitstrevend: trillingsarme boxermotor, oliekoeler (net als Ferrari trouwens), vanaf het eerste begin voorwielaandrijving en echte onafhankelijke wielophanging, in een tijd dat een VW nog met de motor achterin en pendelassen werd gemaakt.
Ik ben heel blij met de kwaliteit van mijn oudere Nikons, maar kom alsjeblieft niet aan met Japanse auto's uit die jaren...
Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk