Over ontroerende eenvoud, betrouwbaarheid en esthetiek ....

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma feb 12 2007 10:57 pm

BUG322 schreef:Het laatste waar ik mijn camera mee wil vergelijken is met een blikken eendje. Welke binnen 2 jaar wegroest als je niet oppast.

Dat blijkt wel want er zijn hoopjes meer kevers overgebleven als eendjes.
Eend staat voor goedkope kwaliteit en kever voor degelijke kwaliteit.

En dat is wel degelijk zo.
De kever is nog steeds de meest verkochte auto en nog vele records op zijn naam staan zoals bv meest gereden kilometers.

Het is een brilliant onwerp door en van Porsche.
Zijn zoons zijn beroemd geworden door dit ontwerp door te ontwikkelen in sportauto's. Ja uiteindelijk is het eigenlijk geevolueerd tot de platte 911.

Nog een superklassieker.

De kever is een beter voorbeeld voor simpele degelijkheid als een eend.

dat weet ik zeker.

De duitsers staan niet voor niets beter bekend als werktuigbouwers als de fransen.
Betere kwaliteits controle beter staal etc.
Vele industrie normen zijn afgeleid van duitse normen zoals de DIN.

Het ook niet veel gescheeld of hij werd door de fransen gebouwd gelukkig is dat nooit gebeurd.
De kever werd gered door een engelse majoor en heeft duitsland hoop en kracht gegeven voor de wederopbouw na de oorlog.

Hij is het symbool geworden voor het industriele succes van na de oorlog.

Sorry maar die eer gaat zeker niet naar de fransen .
Want alles wat die bouwden in die tijd was gewoon waardeloze troep.

De franse slag is echt wat anders als de japanse precisie en duitse nauwkeurigheid waarmee produkten worden ontwikkeld en gemaakt worden.

De snoek is nog zo'n voorbeeld onvoldoende getest en te vroeg op de markt gebracht met vele problemen.

groetjes
Ik kwam dit off-topic itempje tegen op ons forum. Ik vind dat er nogal wat ongeldige argumenten gebruikt worden.

Een eend roestte niet binnen twee jaar weg, dat ging net zo snel als bij de kevers. Tectyleren was nog geen gemeengoed, in de beginjaren.

Dat een kever beter verkocht werd zegt niets. Een landelijk ochtendblad ("de krant van wakker Nederland") wordt ook het best verkocht, maar daarmee ben je nog niet het beste blad. Integendeel.

Ferdinand Sr. had maar één zoon, Ferdinand jr., en die heeft net zo veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de kever als bijvoorbeeld Hans Ledwinka, Heinz Nordhoff, noem maar op. Van de zoons van Ferdinand JR.
hebben er maar twee echt bijgedragen aan de latere Porsche 911.

Je hebt kennelijk nooit met een eend gereden, dan wist je wat een verschil er bestaat in wegligging en comfort vergeleken met een kever. Ik kan het weten, ik heb met beide auto's veel gereden.
Om nog maar te zwijgen van de bagagecapaciteit.

Het is zeker waar dat de Duitser goede werktuigkundigen zijn, mijn favoriete auto's zijn de Auto Union race-auto's uit de jaren dertig.
Maar ik heb in mijn leven maar twee auto's gehad die geen olie verbruikten, dat waren een Audi 100 uit 1983 en... een Citroën DS21 uit 1968. De motoren van de Traction Avant en de DS, en die van de 2CV zijn nog steeds voorbeelden van degelijkheid. Nu was de motor van de eend ook wel mede gebaseerd op de BMW motorfiets-boxermotor, hoor.
Ik weet wel dat ik niet graag een VW 411 of 412 zou hebben, als je dan zo gek bent op kwaliteit...

Wat je bedoelt met de opmerking dat de Kever bijna door de Fransen werd gebouwd weet ik niet, ik weet wel dat in Franse krijgsgevangenschap Ferdinand Porsche moest meewerken aan het ontwerp van de Renault 4. Inderdaad, een Franse kever-kloon.

En als het het hebt over Japanse precisie: heb je wel eens in een vroege Datsun Cherry of een Toyota Tercel gereden? Denk het niet... Doe mij dan maar om het even welke Citroën uit die periode...
Ik denk dat er in ieder geval meer oude Citroëns rondrijden dan oude Japanners.

Doe mij maar een Eend, anytime... technisch nog steeds vooruitstrevend: trillingsarme boxermotor, oliekoeler (net als Ferrari trouwens), vanaf het eerste begin voorwielaandrijving en echte onafhankelijke wielophanging, in een tijd dat een VW nog met de motor achterin en pendelassen werd gemaakt.

Ik ben heel blij met de kwaliteit van mijn oudere Nikons, maar kom alsjeblieft niet aan met Japanse auto's uit die jaren...

Met vriendelijke groet, E.M. de Klerk

differhans

Bericht door differhans » di feb 13 2007 12:14 am

Bon Soir :lol:

BUG322

Als snoek rijder wil ik mij tot het volgende beperken.

80 000 veranderingen bij de kever.
Mijn ID 19B bj1968 heeft tesamen met al haar broertjes en zusjes sinds 1955 nog geen fractie van bovengenoemde veranderingen ondergaan.
Veel hydraulische componenten zijn sindsdien door anderen toe gepast.
Het record van de meest verkochte auto bij introductie, ik meen 18000
stuks is nog steeds ongeëvenaard.

De eend is in 2006 in duitsland tot de meest culte auto ooit uitgeroepen.
Jawel, in het geboorteland van de kever. Zelfs de mercedes met die vleugeldeuren ver achter zich latend.

Verder was citroën zijn tijd ver vooruit. Men heeft nl bij het ontwerp rekening gehouden met fotograferen en dit vindt men terug in het rijcomfort. Geen franse slag dus, maar franse VR.
Vanuit deze voiture heeft men bij het fotograferen derhalve geen statief nodig en een objektief met VR dus ook niet. :lol:

Fotograferen vanuit een kever? Ja dat kan, maar nog wel even wachten op objectief met VR 10 :)

Vr Gr Ladifférhans ( La Différence )
Hans5

BUG322

Bericht door BUG322 » di feb 13 2007 12:49 am

De snoek is te vroeg met vele problemen op de markt gebracht
de eend mochtt niet eens in amerika rond rijden zo onveilig werd dat ding bevonden

klop maar eens op een kever stukken degelijker als een eend

:)
De eend is in 2006 in duitsland tot de meest culte auto ooit uitgeroepen.
Jawel, in het geboorteland van de kever. Zelfs de mercedes met die vleugeldeuren ver achter zich latend.
grappig hoor maar dat zegt geen reet

kever is meest gebouwd langst gebouwd punt

films als herbie maakt er meer cult van als welke eend film?? punt

hippies transporter samba's buggy's dune racing buggys formulav

motoren zijn er van gebouwd vliegtuigen en vele taxi's in mexico zijn nog steeds kevers.

nee die dat verkoop recordje is peanuts vergeleken bij de ruim 22 miljoen gebouwde kevers

Er rijd geen snoek rond zonder dat die gereviseerd is

oja langste auto bezitter alweer een kever

En toegeven het franse staal bevatte in zijn tijd meer schroot en dus onzuiverheden als het duitse staal. en ze roesten idd in de folder daar komt dat gezegde vandaan.(schroot word altijd gebruikt in de smeltoven om de temperatuur in de hand te houden)

Gek he trouwens als je werktuigbouw studeerd dat de duitse taal wel handig is. Frans kun je overboord gooien voor die studie.

punt punt punt
Laatst gewijzigd door BUG322 op di feb 13 2007 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » di feb 13 2007 1:02 am

Mijn ID 19B bj1968 heeft tesamen met al haar broertjes en zusjes sinds 1955 nog geen fractie van bovengenoemde
slechte zaak vandaar dat er zoveel kapot gingen die 80000 veranderingen zijn vanaf 1938 en allemaal verbeteringen evolutie kun je het noemen.

jammer dat er geen verbeteringen werden doorgevoerd want dan reden er nog wel wat originele exemplaren rond

:)

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

OUD ROEST

Bericht door George Fennes » di feb 13 2007 8:09 am

Nu snap ik het helemaal niet meer!

Wordt er gesproken over:

EEND - KEVER - ID 19B - HIPPIES TRANSPORTER - SAMBA'S - SNOEK - BUGGY'S - DUNE RACING BUGY'S - FORMULAV - PEANUTS - REET

Wat heeft dit nu met NIKON te maken en met FOTOGRAFEREN?

Ik dacht eerst dat ik op het verkeerde forum had ingelogd, een forum van oud roest of zo?

Maar nee het was het oude vertrouwde NIKON FORUM.

Gelukkig kwam ik daar nog op tijd achter!

Succes mensen, maar kunnen we nu weer wat over ons geliefde merk NIKON ouwehoeren, dan kan ik het ook weer een beetje volgen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » di feb 13 2007 8:20 am

George volgens mij is het een vorm van therapie. Ze gooien duidelijk al hun frustraties er uit. Zou ik ook krijgen als ik me nog bezig hield met al de oude roestbakken. :)
Met vr. gr. Gerrit

BUG322

Bericht door BUG322 » di feb 13 2007 8:52 am

Sorry er was een bord franse uien soep over mijn kever tenen gevallen.

terug naar de orde van dit topic

digitaal analoog nikon dejavu

Verder als ik aan citroen denk moet ik vooral denken aan dat fantastische flexo stuurwiel zoals in de visa echt degelijke uitstraling die ik bij de duitse merken nog nooit ben tegen gekomen
:D

groetjes
Laatst gewijzigd door BUG322 op di feb 13 2007 10:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di feb 13 2007 9:29 am

Beste George, je hebt natuurlijk volkomen gelijk.
Maar ik vind dat correcte berichtgeving op welk forum dan ook zich niet moet beperken tot het onderwerp van dat forum, in ons geval Nikon.
Het is al erg genoeg dat er zoveel ongeldige argumenten worden gebruikt in de "discussie" over digitaal versus analoog. Dan zeg ik het netjes.
Helaas denken sommigen dat ze hun visie moeten illustreren met bijvooorbeeld verwijzingen naar auto's. Op het moment dat dit ontaardt in dubieuze berichtgeving moet dat duidelijk worden gemaakt. Niet iedere lezer heeft overal verstand van, en ik vind dat berichtgeving te allen tijde correct en onderbouwd moet zijn. Vandaar.
Iemand die bijvoorbeeld schrijft dat een Bentley "plastiekerige Audi-kwaliteit heeft" weet gewoon niet wat voor stompzinnige vergelijking hij maakt. Dat hoort gecorrigeerd voor de mensen die zo'n kreet anders voor zoete koek aannemen.
Met generaliserende kreten als "Japanners gaan voor kwaliteit" kom je er echt niet. Ook in Japan werd en wordt trash gemaakt. Ik zal verder geen voorbeelden geven, want dan blijven we off-topic.
Groet, E.M. de Klerk

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

oude roestbakken, waar halen ze het lef vandaan!

Bericht door George Fennes » di feb 13 2007 10:28 am

Hoi E.M. de Klerk,

Ach het is ook niet erg om zo nu en dan off-topic te gaan, maar ik vond het even grappig om er even lekker op in te haken.

Alleen moeten we oppassen dat we de soep niet te heet maken, want dan brand ik mijn bek.

Maar trek het je niet aan, het is zoals Gerrit het al mooi verwoordde:

Code: Selecteer alles

George volgens mij is het een vorm van therapie. Ze gooien duidelijk al hun frustraties er uit. Zou ik ook krijgen als ik me nog bezig hield met al de oude roestbakken.
En als het oplucht, waarom niet?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

BUG322

Bericht door BUG322 » di feb 13 2007 11:02 am

Je hebt kennelijk nooit met een eend gereden, dan wist je wat een verschil er bestaat in wegligging en comfort vergeleken met een kever. Ik kan het weten, ik heb met beide auto's veel gereden.
Om nog maar te zwijgen van de bagagecapaciteit.
De kevers die ik heb gereden reden als een kart he motor achter in achterwiel aandrijving komt bekent voor

Ik heb met mijn 1303 1600cc zeer comfortabel 150-160 gereden geen probleem ik zou niet durven in een eend nogmaals die is te onveilig om er mee in de US rond te rijden.

Ik nodig iedere eend om mijn kever in haakse stads bochten te volgen dat was mijn specialiteit in mijn wilde kever jaren.

:D

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di feb 13 2007 11:29 am

Tsja, ..... ik heb heel vroeger ook een jaar of 4 - 5 in een kever gereden, kon ermee lezen en schrijven. Maar vond een eend ook een leuk ding, maar totaal verschillend van een kever. Met een eend nam je de tijd om ergens naartoe te gaan, dat was meer toeren, op je gemakje. Mijn 1300 kever wilde ook wel lopen en dat heeft 'ie gedaan ook, ruim 145 en niet opgevoerd!
Maar nu hoeft dat voor mij niet meer, ik rij graag iets veiliger dan in kever of eend. Ik rij nog steed graag hard, heel hard, 200+ op de Duitse Autobahn, als het kan, dus.....
Laat daarom ieder zijn eigen vervoermiddel, eend of kever, kever of eend!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

differhans

Bericht door differhans » di feb 13 2007 1:14 pm

gdepater schreef:George volgens mij is het een vorm van therapie. Ze gooien duidelijk al hun frustraties er uit. Zou ik ook krijgen als ik me nog bezig hield met al de oude roestbakken. :)
Met vr. gr. Gerrit
Helemaal gelijk, jammer, dat de duidelijke humoristische ondertoon zo snel uit mijn verhaal is weg geroest.
Ik groet U en ga therapeutisch schuren en plamuren, om de godin weer voor dagelijks gebruik in orde te maken. :lol:

Ik hoop, dat een ieder zich derhalve in het volgende kan vinden.

Kever ontroerende eenvoud en betrouwbaarheid.
Snoek esthetiek.

Vr Gr Hans5

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » di feb 13 2007 5:23 pm

Als ik een eend inhaal gooi ik altijd stukjes brood... :wink:
Ik vind trouwens dat het verboden moet worden dat eenden nog op de openbare weg mogen rijden... ze kunnen niet eens voldoende optrekken om de vereiste snelheid te halen bij het invoegen, hetgeen tot levensgevaarklijke situaties leidt.... laat staan dat je poten direct geamputeerd zijn bij een kleine frontale botsing, hetgeen weer leidt tot verhoogde verzekeringspremies..

differhans

Bericht door differhans » vr mar 16 2007 1:12 am

Het ging per ongeluk, echt waar :wink:

videobeelden, even naar beneden en rechts van C logo video aanklikken, de tekst vind ik niet sterk trouwens.

http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=18226

BUG322

Bericht door BUG322 » vr mar 16 2007 5:23 pm

Oeps!!

Afbeelding

:D :D

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”