Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
imarcus
Forumlid
Forumlid

Re: Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Bericht door imarcus » di dec 16 2008 8:08 pm

Marten schreef:Testen zijn niet correct uitgevoerd.
Foto's worden genomen met een veel te lange sluitersnelheid, dus bewegingsonscherpte.
In één geval stond de camera gecorrigeerd voor frontfocus, zonder dat de eigenaar dat door had.
Er is misverstand over de vraag of verscherping nodig is.

M.a.w. het zou ook wel eens aan de fotograaf kunnen liggen.
De gedachte is dan: ik heb zoveel voor dat glas uitgegeven, nu kan het niet meer aan mij liggen; ik stuur hem terug.
Maar als Nikon Beverwijk niets vindt is men teleurgesteld of zelfs ontevreden over de afhandeling.
Ik heb het idee dat je ook met dit objectief moet leren omgaan.
Het klopt dat het oppassen is met test foto's nemen (onder hoeken van - ongeveer?? - 45 graden) met een streep als focus punt, uit de hand, met lange sluitertijden, etc. etc., en op basis daarvan je focus aan te passen aan de lens. Zonder statief, en zonder goed belicht onderwerp is dat zowiezo niet representatief.

Dat wil niet zeggen dat er iets mis kan zijn met deze lens. Ik heb foto's die door Nikon zelf gemaakt zijn, alswel die door mezelf bij identieke omstandigheden verschillen vertonen. Met mijn nieuwe lens ben ik optimaal tevreden, en krijg ik scherpe foto's (zonder sharpening toe te hoeven passen), met mijn oude lens was dat niet het geval (onder verscheidende focus instellingen).

Als de lens in orde is, is het een dijk van een lens, die ik iedereen kan adviseren. De kern van mijn betoog was dat het nuttig is om een goede dealer als backup te hebben als je spullen niet in orde blijken te zijn.

alfa156

Bericht door alfa156 » di dec 16 2008 8:32 pm

Teun schreef:
alfa156 schreef:Ik heb dit topic ook op de voet gevolgd. Ben recent in het bezit van de 24-70 op een D300. Na wat testjes gedaan te hebben komt er bij mij een frontfocus uit maar dit heb ik gecorrigeerd in de camera op +9.
Die finetunig is hier misschien wel bruikbaar, maar gaat dit niet ten koste van de scherpstelling op oneindig?
Ook dit heb ik uitvoerig getest. Bij +9 geeft het m.i. de best mogelijke scherpte, op alle afstanden. Ik heb dit bij andere objectieven wel anders gezien waarbij er op diverse afstanden een andere correctie moest worden toegepast (niet schokbarend overigens maar wel net zichtbaar). Voor mij is dit het beste objectief dat ik tot nog toe heb gehad, buiten de 105VR om. Ook beter dan de 17-55 die ik heb gehad.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » di dec 16 2008 8:33 pm

Marten schreef:WBlink, ik denk er net zo over.
Het feit dat ik de laatste tijd nog al aan het "doorvragen" ben (ook via een poll) over dit onderwerp, heeft te maken met mijn vermoeden dat het gesignaleerde probleem helemaal niet zo groot is als hier op dit forum wel lijkt.

Testen zijn niet correct uitgevoerd.
Foto's worden genomen met een veel te lange sluitersnelheid, dus bewegingsonscherpte.
In één geval stond de camera gecorrigeerd voor frontfocus, zonder dat de eigenaar dat door had.
Er is misverstand over de vraag of verscherping nodig is.

M.a.w. het zou ook wel eens aan de fotograaf kunnen liggen.
De gedachte is dan: ik heb zoveel voor dat glas uitgegeven, nu kan het niet meer aan mij liggen; ik stuur hem terug.
Maar als Nikon Beverwijk niets vindt is men teleurgesteld of zelfs ontevreden over de afhandeling.
Ik heb het idee dat je ook met dit objectief moet leren omgaan.

Ja lekker kort door de bocht, sorry hoor maar ik ben geen nieuwkomer die ook even een mening heeft. Ik fotografeer al meer als 20 jaar en dan probeer jij het af te doen alsof ik niet de juiste omstandigheden heb gecreeerd voor de" perfecte" foto???????? Hallo, dit objectief wordt verkocht door Nikon als zijnde het perfecte allround fotojournalist objectief? O ja die journalist heeft elke keer als hij een foto maakt heeeeeel veel tijd om alles perfect op de camera in te stellen om die ene "perfecte" foto te maken......... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Alleen foto's onder perfecte omstandigheden worden serieus genomen???????????????????????

Zeg dan niets........

Jeroen

P.s.

Laaste test foto's zijn genomen in studio omstandigheden met een hele " langzame" sluitertijd van 1/250.............. met hele snelle bewegende onderwerpen..........??????????????
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di dec 16 2008 9:18 pm

jtimmer schreef:Ja lekker kort door de bocht, sorry hoor maar ik ben geen nieuwkomer die ook even een mening heeft. Ik fotografeer al meer als 20 jaar en dan probeer jij het af te doen alsof ik niet de juiste omstandigheden heb gecreëerd voor de" perfecte" foto???????? Hallo, dit objectief wordt verkocht door Nikon als zijnde het perfecte allround fotojournalist objectief? O ja die journalist heeft elke keer als hij een foto maakt heeeeeel veel tijd om alles perfect op de camera in te stellen om die ene "perfecte" foto te maken......... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Alleen foto's onder perfecte omstandigheden worden serieus genomen???????????????????????
Zeg dan niets........Jeroen
Beste Jeroen, je eerste foto was met 1/25 sec genomen inclusief een fijnafstelling van + 10. Als je je front- of backfocus wil testen moet je fijnafstelling op 0 staan; dat had je vergeten. Dan vraag je wat wij er van vinden.
Later deed je een betere test en liet ook de gehele foto zien. Die foto was ook meteen veel beter. Jammer dat daarbij ineens de exifdata waren verdwenen. Met open diafragma is het van belang het juiste scherpstelpunt te kiezen. Het kan best zijn dat dat op de voorkant van de boekenplank lag en niet op de ruggen van de boeken. Maar het scherpstelpunt heb je, ook na mijn verzoek niet laten zien.

Wat ik alleen wil zeggen: als je test moet je het goed doen. Waarmee ik niet wil zeggen dat jouw objectief in orde is.

En als je na mijn reactie op jouw voorbeelden vindt dat ik niets moet zeggen, dan wens ik je verder veel geluk met het oplossen van je scherpteproblemen.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » di dec 16 2008 9:32 pm

Marten,

De foto op 1/25 was vanaf een statief genomen met een afstandsbediening.....en het gaat mij niet om de front-focus, dat weet ik zeker en die heb ik dus ook gecorrigeerd op camera. Het gaat mij erom dat de lens niet scherp is in " normale" omstandigheden. Als ik dan met een sluitertijd van 1/250 in de studio onder redelijk ideale omstandigheden een foto maak van iets wat stil staat en er dus geen sprake kan zijn van bewegingsonscherpte nog steeds niet een " echt" scherpe foto heb dan weet ik genoeg.

Morgenmiddag ga ik de lens omruilen en ter plekke natuurlijk uitgebreid testen. (moet toch lukken...)

P.S. als de lens mij het gevoel geeft dat ik hem scherp genoeg vind dan ben ik tevreden, ook al vind iemand anders dat het dan nog scherper kan. (ik moet en ik mag hem denk ik vergelijken met de scherpte van mijn Af-s 80-200 2.8, dat is mijn enige ijkpunt wat ik heb met een pro-objectief)

Wordt vervolgd.......

Jeroen

Richard van der Hoek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Richard van der Hoek » di dec 16 2008 9:38 pm

Hallo,
Als het een beetje mee zit ben ik vanaf komend weekend ook een trotse eigenaar van een 24-70. De berichten in dit forum maken me dan natuurlijk wel wat bang. Staat er ergens beschreven hoe je zo'n test het beste kunt uitvoeren en wat alle instellingen dan precies moeten zijn?

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » di dec 16 2008 9:42 pm

Niet bang zijn, ik ben helemaal gek op deze lens. Je moet op je gevoel afgaan en als de lens voor jouw helemaal scherp is dan moet je jezelf niet gek laten maken.

Veel plezier met je nieuwe 24-70,

Jeroen

Ekwin

Bericht door Ekwin » wo dec 17 2008 12:19 pm

Het is een lekker lensje met superscherpe beelden, je kunt wat voorbeelden zien op http://www.meekels.com natuurlijk meer foto's op aanvraag te posten.
Overigens is het wel behoorlijk wat gewicht in combinatie met mijn D700, denk dat ik maar weer ns naar de sportschool ga ;)

Gr,
Elwin

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » wo dec 17 2008 5:15 pm

Vanmiddag nieuwe lens opgehaald en de eerste indruk is al een stuk beter. In ieder geval geen front focus meer. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Tip: Test nooit een lens als je in een file staat, ben vanmiddag op een andere auto gereden terwijl ik met mijn lens aan het " spelen" was. :evil: :evil: :evil:

Gelukkig heb ik een lease auto. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Jeroen

bert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door bert » wo dec 17 2008 5:22 pm

Hallo Jeroen,
Het zit jou ook niet mee met deze mooie lens.
Maar goed het kost wat moeite maar dan heb je ook wat.
Veel plezier met de goede (scherpe) lens :D :D

Gr Bert
D4 en wat andere leuke stukjes glas

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » wo dec 17 2008 6:01 pm

jtimmer schreef:Vanmiddag nieuwe lens opgehaald en de eerste indruk is al een stuk beter. In ieder geval geen front focus meer. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Tip: Test nooit een lens als je in een file staat, ben vanmiddag op een andere auto gereden terwijl ik met mijn lens aan het " spelen" was. :evil: :evil: :evil:

Gelukkig heb ik een lease auto. :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Jeroen
En de auto waar je tegenop reed was dat ook een lease auto, zo niet dan zal de eigenaar niet zo blij zijn geweest.

Gefeliciteerd met je nieuwe objectief.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » wo dec 17 2008 6:08 pm

Nee het was een busje met een hele grote trekhaak en een aluminium opstapje, de man stapte niet eens uit... :roll:

Marco

Bericht door Marco » wo dec 17 2008 8:31 pm

gongon schreef: En de auto waar je tegenop reed was dat ook een lease auto, zo niet dan zal de eigenaar niet zo blij zijn geweest.
Wanneer je lease auto in elkaar gereden wordt ben je meestal ook niet blij.
Moet je onder kostbare werktijd naar een schadebedrijf, leenauto ophalen en na een paar dagen weer langs het schadebedrijf.
Die verloren tijd kan je beter bij klanten zitten.

Maar terug on-topic:

Mooi Jeroen, zo zie je maar, omruilen voor een betere is mogelijk.
Plaats je dezelfde foto's nog een keer met dit exemplaar ?

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » wo dec 17 2008 8:40 pm

Ja echt perfect, ik zal binnenkort wel even nieuwe foto's plaatsen... :mryellow:

Ik ga trouwens in mijn vakantie met de auto naar de garage, dan heeft mijn baas er ook niets minder om. :wink:

Jeroen

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”