Het klopt dat het oppassen is met test foto's nemen (onder hoeken van - ongeveer?? - 45 graden) met een streep als focus punt, uit de hand, met lange sluitertijden, etc. etc., en op basis daarvan je focus aan te passen aan de lens. Zonder statief, en zonder goed belicht onderwerp is dat zowiezo niet representatief.Marten schreef:Testen zijn niet correct uitgevoerd.
Foto's worden genomen met een veel te lange sluitersnelheid, dus bewegingsonscherpte.
In één geval stond de camera gecorrigeerd voor frontfocus, zonder dat de eigenaar dat door had.
Er is misverstand over de vraag of verscherping nodig is.
M.a.w. het zou ook wel eens aan de fotograaf kunnen liggen.
De gedachte is dan: ik heb zoveel voor dat glas uitgegeven, nu kan het niet meer aan mij liggen; ik stuur hem terug.
Maar als Nikon Beverwijk niets vindt is men teleurgesteld of zelfs ontevreden over de afhandeling.
Ik heb het idee dat je ook met dit objectief moet leren omgaan.
Dat wil niet zeggen dat er iets mis kan zijn met deze lens. Ik heb foto's die door Nikon zelf gemaakt zijn, alswel die door mezelf bij identieke omstandigheden verschillen vertonen. Met mijn nieuwe lens ben ik optimaal tevreden, en krijg ik scherpe foto's (zonder sharpening toe te hoeven passen), met mijn oude lens was dat niet het geval (onder verscheidende focus instellingen).
Als de lens in orde is, is het een dijk van een lens, die ik iedereen kan adviseren. De kern van mijn betoog was dat het nuttig is om een goede dealer als backup te hebben als je spullen niet in orde blijken te zijn.