geotagging in een andere tijdzone

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
renecita

geotagging in een andere tijdzone

Bericht door renecita » zo dec 21 2008 12:43 pm

Ik vertrek deze week naar Chili, waar het 4 uur vroeger is dan hier. Ik zet mijn D300 dan altijd op de tijdzone van daar. Misschien niet zo'n slimme vraag, maar ik stel hem toch: het gaat vanzelf goed met mijn gisteq phototrackr? Het zou vervelend zijn als ik eind januari ontdek dat ik er steeds 4 uur naast zit...

Renecita

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: geotagging in een andere tijdzone

Bericht door Onno » zo dec 21 2008 2:23 pm

Dat gaat inderdaad goed als je de tijdzone aanpast in je camera. Heb onlangs hetzelfde gedaan na een weekje La Palma, daar is het een uurtje vroeger. Ik gebruikte GPSPhotoLinker om zowel mijn D300 NEF-jes als mijn Coolpix S500 JPG-jes te geotaggen met de gegevens uit mijn Gisteq ding. Perfect.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo dec 21 2008 2:50 pm

Maar dan staat je geotagging-data wel 4 uur vroeger. Die data kun je bij terugkomst volgens mij (controleer dit wel even!!) in 1 keer 4 uur vroeger zetten, zodat ie weer gelijk staat met je camera. Of je zet in Nederland alles alvast 4 uur vroeger, dan kan toch ook?

Zolang camera en tagger maar v.w.b. de minuten (en seconden als je het echt precies wil doen) gelijk staan.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo dec 21 2008 3:48 pm

Zowel de Gisteq geotagger als de camera slaan de tijd op in GMT formaat. Door de ingestelde tijdzone wordt dan de 'juiste' tijd weergegeven.
Blijf in je camera dus van de tijdinstelling af en verzet alleen de tijdzone. Dan gaat het helemaal goed.

renecita

Bericht door renecita » di dec 23 2008 8:42 pm

Ok, bedankt.
Renee

renecita

Bericht door renecita » vr mar 13 2009 10:25 pm

Onno schreef:Zowel de Gisteq geotagger als de camera slaan de tijd op in GMT formaat. Door de ingestelde tijdzone wordt dan de 'juiste' tijd weergegeven.
Blijf in je camera dus van de tijdinstelling af en verzet alleen de tijdzone. Dan gaat het helemaal goed.
Er is toch iets fout gegaan. Bij geen enkele foto wordt de juiste plaats aangegeven :(
Aan Gisteq niets veranderd, op D300 alleen tijdzone aangepast.
Ik snap er niets van. Kan het zijn dat de Gisteq de tijdzone niet goed leest?

george013

Bericht door george013 » za mar 14 2009 12:36 am

Vergeef me als ik het weer fout heb. Zo'n geotagger registreert plaats en tijd. In je camera stel je ook een tijd in. Na thuiskomst worden de bestanden met elkaar vergeleken waarna op basis van tijd de plaats van de geotagger overgeplaatst wordt op de foto. Hier is dan alleen van belang dat camera en geotagger dezelfde tijd hebben. Of is het bij genoemde combinatie anders? Ik wil er nl ook zelf een aanschaffen. BIij mijn D80.
George

Bruintjes

Bericht door Bruintjes » wo mar 25 2009 9:25 pm

renecita schreef:
Onno schreef:Zowel de Gisteq geotagger als de camera slaan de tijd op in GMT formaat. Door de ingestelde tijdzone wordt dan de 'juiste' tijd weergegeven.
Er is toch iets fout gegaan. Bij geen enkele foto wordt de juiste plaats aangegeven :(
Aan Gisteq niets veranderd, op D300 alleen tijdzone aangepast.
Ik snap er niets van. Kan het zijn dat de Gisteq de tijdzone niet goed leest?

Het verschil kan zitten in zomer/ wintertijd, ik heb ook de gisteq, maar gebruik het programma dat er bij hoort alleen om de track (gegevens) er uit te halen.
Dan exporteer ik die als GPX file, en doe de rest met het (gratis) programma GeoSetter.
In dit programma heb je meer keuze, en kan je tijd zone wel later aanpassen.

Bruintjes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”