Ik vertrek deze week naar Chili, waar het 4 uur vroeger is dan hier. Ik zet mijn D300 dan altijd op de tijdzone van daar. Misschien niet zo'n slimme vraag, maar ik stel hem toch: het gaat vanzelf goed met mijn gisteq phototrackr? Het zou vervelend zijn als ik eind januari ontdek dat ik er steeds 4 uur naast zit...
Renecita
geotagging in een andere tijdzone
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: geotagging in een andere tijdzone
Dat gaat inderdaad goed als je de tijdzone aanpast in je camera. Heb onlangs hetzelfde gedaan na een weekje La Palma, daar is het een uurtje vroeger. Ik gebruikte GPSPhotoLinker om zowel mijn D300 NEF-jes als mijn Coolpix S500 JPG-jes te geotaggen met de gegevens uit mijn Gisteq ding. Perfect.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Maar dan staat je geotagging-data wel 4 uur vroeger. Die data kun je bij terugkomst volgens mij (controleer dit wel even!!) in 1 keer 4 uur vroeger zetten, zodat ie weer gelijk staat met je camera. Of je zet in Nederland alles alvast 4 uur vroeger, dan kan toch ook?
Zolang camera en tagger maar v.w.b. de minuten (en seconden als je het echt precies wil doen) gelijk staan.
Michael
Zolang camera en tagger maar v.w.b. de minuten (en seconden als je het echt precies wil doen) gelijk staan.
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zowel de Gisteq geotagger als de camera slaan de tijd op in GMT formaat. Door de ingestelde tijdzone wordt dan de 'juiste' tijd weergegeven.
Blijf in je camera dus van de tijdinstelling af en verzet alleen de tijdzone. Dan gaat het helemaal goed.
Blijf in je camera dus van de tijdinstelling af en verzet alleen de tijdzone. Dan gaat het helemaal goed.
Er is toch iets fout gegaan. Bij geen enkele foto wordt de juiste plaats aangegevenOnno schreef:Zowel de Gisteq geotagger als de camera slaan de tijd op in GMT formaat. Door de ingestelde tijdzone wordt dan de 'juiste' tijd weergegeven.

Aan Gisteq niets veranderd, op D300 alleen tijdzone aangepast.
Ik snap er niets van. Kan het zijn dat de Gisteq de tijdzone niet goed leest?
Vergeef me als ik het weer fout heb. Zo'n geotagger registreert plaats en tijd. In je camera stel je ook een tijd in. Na thuiskomst worden de bestanden met elkaar vergeleken waarna op basis van tijd de plaats van de geotagger overgeplaatst wordt op de foto. Hier is dan alleen van belang dat camera en geotagger dezelfde tijd hebben. Of is het bij genoemde combinatie anders? Ik wil er nl ook zelf een aanschaffen. BIij mijn D80.
George
George
renecita schreef:Er is toch iets fout gegaan. Bij geen enkele foto wordt de juiste plaats aangegevenOnno schreef:Zowel de Gisteq geotagger als de camera slaan de tijd op in GMT formaat. Door de ingestelde tijdzone wordt dan de 'juiste' tijd weergegeven.
Blijf in je camera dus van de tijdinstelling af en verzet alleen de tijdzone. Dan gaat het helemaal goed.![]()
Aan Gisteq niets veranderd, op D300 alleen tijdzone aangepast.
Ik snap er niets van. Kan het zijn dat de Gisteq de tijdzone niet goed leest?
Het verschil kan zitten in zomer/ wintertijd, ik heb ook de gisteq, maar gebruik het programma dat er bij hoort alleen om de track (gegevens) er uit te halen.
Dan exporteer ik die als GPX file, en doe de rest met het (gratis) programma GeoSetter.
In dit programma heb je meer keuze, en kan je tijd zone wel later aanpassen.
Bruintjes