Lampen in plaats van een Flitser

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Marinus84

Lampen in plaats van een Flitser

Bericht door Marinus84 » ma dec 22 2008 12:52 pm

Hallo, ik heb bij 'de Schalm' een tweedehands winkel in Haarlem een paar fotolampen op de kop kunnen tikken.

Maar als ik op internet ga zoeken naar belichting set-ups, vind ik meestal alleen maar setups voor flitsers. Een diffuserscherm kan je bij zo'n sterke 1000watt niet gebruiken, dat wordt gewoon veel te heet.

Wat ik heb: 3 lampen
- 2x 1000watt (€2,50 en €3,50)
- 1x lamp met 2 lampen erin, samen 2000watt, ze kunnen ook per stuk aan (€7,50) Merk: Pallas

Verder heb ik een zelfgemaakte lichtbox, heb hem alleen nog niet uitgetest. Het is een grote witte doos met 1 open kant waar het licht op staat. Aan de bovenkant van de doos heb ik een vierkant gat gemaakt, het materiaal dat ik heb uitgesneden zit nog met 1 kant vast aan de doos en hangt half schuin in de doos. Van bovenaf heb ik ook een lamp die weerkaatst wordt door het gat aan de bovenkant en zo de harde schaduwen wegwerkt. Heb het allemaal nog niet kunnen testen omdat ik geen stekkerdoos had. Erg hé? ;)

Maar ik ben ook op zoek naar tips over backlighting, en misschien voorbeeldfoto's van optellingen. Dus een foto van de opstelling, van achter de set genomen, en het uiteindelijke resultaat bij gebruik.
Heb al 1 nadeel ontdekt, dat de lampen maximaal een paar minuutjes aanmogen want anders smelten ze :oops:

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Lampen in plaats van een Flitser

Bericht door Warner » ma dec 22 2008 5:30 pm

Let er op dat je niet alle lampen op dezelfde groep aansluit, je moet 4 kW verdlen over minimaal 2 groepen.

Succes verder!
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma dec 22 2008 7:18 pm

Waarschijnlijk heb je lampen gekocht die oorspronkelijk bedoeld waren voor filmopnamen en niet per se voor fotografie.
Kijk inderdaad uit voor oververhitting en met het maximale dat je groep aankan.
Er bestaan wel speciale foto-videosets van o.a. Hedler. Deze werken met ventilator-gekoelde lampen en eventueel met paraplu's of softboxen.
Ze zijn over het algemeeen duur, vooral de losse lampjes.

Marinus84

Bericht door Marinus84 » di dec 23 2008 12:13 am

Warner schreef:Let er op dat je niet alle lampen op dezelfde groep aansluit, je moet 4 kW verdlen over minimaal 2 groepen.

Succes verder!
Ohjee, ik durf ze nu niet meer te gebruiken. Woon in een huurwoning van de woningbouw maar alles is hier aftands... Weet niet hoeveel groepen ik heb, laat staan welke waar zit.
Zou ik twee van 1kw (2kw in totaal dus) wel op 1 groep kunnen aansluiten?

Misschien moet ik toch maar gewoon wat spaarlampen nemen van 11watt (omgerekend is dat rond de 100watt aan lichtopbrengst geloof ik..) want die lampen geven ook wel heel erg veel licht! Meer dan nodig is.
Het zijn inderdaad denk ik ook filmlampen.

Mijn conclusie is dan ook dat het waarschijnlijk beter is om flitsers te gebruiken. Dan weet ik nu ook meteen waarom flitsers bestaan in hun huidige vorm.
Right? Erg jammer, maarja de lampen zijn allemaal lekker goedkopie geweest dus echt verlies heb ik er niet op gemaakt. Misschien een wat hogere energienota, we'll see ;)

Ruudje

Bericht door Ruudje » di dec 23 2008 9:42 am

Ik ben geen electriciteits expert maar een oude groepenkast met stoppen van 16 AMP kan max. per groep tot 3520 wat belast worden! 220volt x 16 amp is het aantal wattttss max! voordat de stop springt.
Maar goed dit is een link iets omdat we niet weten welke leidingen er in de muur lopen en of ze up to date zijn?
Pas ermee op! dat is mijn tip!

gr Ruudje

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » di dec 23 2008 7:47 pm

Marinus84 schreef:
Maar ik ben ook op zoek naar tips over backlighting, en misschien voorbeeldfoto's van optellingen. Dus een foto van de opstelling, van achter de set genomen, en het uiteindelijke resultaat bij gebruik.
Heb al 1 nadeel ontdekt, dat de lampen maximaal een paar minuutjes aanmogen want anders smelten ze :oops:

Ik heb ook een paar van die lampen, wilde ik gebruiken voor tabletopfotografie. Proberen op een Fleischmantreintje uit de tijd toen ik nog zeer jong was, ik zag het treintje echt voor de lens smelten. Paar leuke sites met info over diverse belichtingstechnieken:

http://www.lighting-academy.com/index.p ... nleitungen
http://www.sportsshooter.com/special_fe ... index.html
http://www.chimeralighting.com/
http://strobist.blogspot.com/
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

PDvD

Bericht door PDvD » wo dec 31 2008 1:47 pm

Jij hebt vast en zeker vriendjes bij de Essent zitten? Ik heb ergens op zolder bij mijn ouders ook nog een oude 1000 watt filmzon liggen. Dit slurpt stroom en word erg heet!

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”