RAW of JPG

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: RAW of JPG

Bericht door Patrick » di dec 23 2008 9:40 pm

M.Weemhoff schreef:
Patrick schreef:Laten we de boel nou niet gecompliceerd maken, want dat is het toch helemaal niet? :frown:

Je schiet gewoon altijd in RAW. Als je niets wil nabewerken, dan laat je ze door Nikon View NX omzetten naar JPG in de kwaliteit die jij wilt hebben. Die JPG files zijn niet minder dan die rechtstreeks uit de camera komen. Als je later dan toch nog wat met zo'n foto wilt doen, dan ben je blij met al die extra mogelijkheden die RAW biedt...
Je krijgt dan elke foto dus gewoon dubbel? Eén keer RAW en één keer JPG?
Als je ze allemaal naar JPG omzet wel ja. Maar dat is toch nauwelijks een bezwaar... 1TB schijven kosten al onder de 100 Euro, en daar gaan veel, heel veel foto's op!!!

De grootte van deze files valt trouwens in het niet bij een beetje PhotoShop file met wat lagen en zo... :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hoefnix

Bericht door hoefnix » di dec 23 2008 10:02 pm

Op mijn D100 was het schieten inraw erg vervelend: Dat duurt een eeuw voordat ie weggeschreven is. Op de modernere D80 is dat veel beter. Toch vind ik de extra delay wel een beetje irritant.

Ik schiet gewoon veel JPG. Ik blijk er zelden aan toe te komen om de raws te bewerken. Ik ben een hele grote voorstander van harddisks zijn goedkoop, maar hier geef ik dan toch aan toe. Ik begrijp dat jij je ook nog in dat stadium bevind.....

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » di dec 23 2008 10:09 pm

Ik schiet bijna alles in JPG. Voor de gewone huis, tuin, vakantie foto's vind ik dat ruim voldoende.
Gebeurt het dan eens dat ik echt maximale kwaliteit nodig heb, schakel ik even over naar RAW. Ik heb gewoon niet de zin en de tijd om alle foto's te gaan nabewerken en tevens vind ik het laden van de RAW bestanden (om te bekijken op tv) veel trager dan een JPG.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 23 2008 10:33 pm

GuyVerschuere schreef:Ik schiet bijna alles in JPG. Voor de gewone huis, tuin, vakantie foto's vind ik dat ruim voldoende.
Gebeurt het dan eens dat ik echt maximale kwaliteit nodig heb, schakel ik even over naar RAW. Ik heb gewoon niet de zin en de tijd om alle foto's te gaan nabewerken en tevens vind ik het laden van de RAW bestanden (om te bekijken op tv) veel trager dan een JPG.
Dan laat je ze toch even door Nikon View NX of zo omzetten naar JPG's? :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » di dec 23 2008 11:31 pm

Zal er ook aan liggen welke camera je hebt.
Of je nu bv met een D200 of een D3 werkt scheelt al veel in nabewerking.
boekie

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 24 2008 12:08 am

Edwin schreef:Zal er ook aan liggen welke camera je hebt.
Of je nu bv met een D200 of een D3 werkt scheelt al veel in nabewerking.
Oh, is dat zo? Ik weet dat de belichting van m'n D200 een stuk betrouwbaarder is dan die van m'n D70 toentertijd. Zou de D3 dat nog beter doen? En denk je dat een D3 ook zoveel beter raden kan wat de situatie voor de lens precies is? Het soort licht bijvoorbeeld?

Het moge duidelijk zijn: ik denk dat dat niet echt het verschil is...

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » wo dec 24 2008 11:32 am

Jawel Patrick,Een D3 heeft een groter dynamisch bereik als bv een D200.
Veel minder ruis bij hoge isowaarden.
Dat schilt al heel veel in nabewerking in veel situaties.
De automatische witbalans zal vaak een goede keuze zijn maar de voorkeur is een zelf gemeten witbalans.
boekie

M.Weemhoff

Bericht door M.Weemhoff » wo dec 24 2008 12:49 pm

Dankzij al jullie reacties heb ik een aardig beeld gekregen van RAW en JPG. Dank jullie wel!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 24 2008 1:16 pm

Edwin schreef:Jawel Patrick,Een D3 heeft een groter dynamisch bereik als bv een D200.
Dat is leuk, maar van dat voordeel blijft niet zo gek veel van over als je JPG's schiet. Dan heb je maar 8 bits per kleur...

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » do dec 25 2008 10:56 pm

Als nieuwkomer in het gebruik met RAW zie ik (tot nu toe) weinig verschillen met JPEG.
Ik werk met een D90 in de hoogste resolutie JPEG en bewerk de foto's met name via de levels.
Voordeel van RAW (middels Photoshop) is wel dat je de over- en onderbelichte delen goed kunt zien.
Maar het is me nog niet echt gelukt om via RAW een duidelijk beter resultaat te krijgen dan bij JPEG.
Hoe is dat bij anderen en wat zijn de eerste belangrijke stappen in het verwerken van RAW?
Laatst gewijzigd door Dushi op vr dec 26 2008 4:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 25 2008 11:42 pm

Dushi schreef:Hoe is dat bij anderen en wat zijn de eerste belangrijke stappen in het verwerken van RAW?
Eerste stap: witbalans, en dat gaat veeeeeeeel beter dan bij een JPG. Daarna de belichting. Daar heb je veel meer speelruimte bij een RAW file.

Ergens op het einde doe je pas de verscherping.

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » vr dec 26 2008 9:58 am

@ Dushi

Stel je vraag in een eigen draadje aub.
Deze gaat over het wel of niet fotograferen in RAW.

Denk dat alle voor en nadelen wel gegeven zijn of men wel of niet moet fotograferen in JPEG en/of RAW.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

PDvD

Bericht door PDvD » wo dec 31 2008 1:10 pm

Studiofotografie doe ik altijd in RAW. Ook fotografie welke gebruikt wordt voor brochures doe ik in RAW. De gewone kiekjes bij personeelsborrels die ik hier op mijn werk ook maak gaan lekker in jpeg.
Voor de RAW files speel ik regelmatig met Lightroom 1.4, als ik er geen tijd voor heb snel met de RAW processor in Photoshop CS3 (en thuis CS4).

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”