Groothoeklens
De foto's die ik voorheen met mijn D70s maakte zijn net zo kleurrijk en scherp als met de D200. Er zijn ook mensen die steen en been klagen over de 70-300, maar ook daar maak ik mooie scherpe foto's mee. 'k Ga binnenkort wel de VR versie aanschaffen, maar zo slecht als regelmatig wordt geschreven is die gewone lens helemaal niet.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Mooie foto's
Maar Paparazzi,
Heb je nog iets aan die foto's bewerkt en zo ja wat heb je er mee gedaan?
Groetjes George
Heb je nog iets aan die foto's bewerkt en zo ja wat heb je er mee gedaan?
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ik heb vandaag toch besloten om de Tokina 12-24mm te kopen. De reden is omdat als ik dan een groothoeklens aanschaf ik het gelijk goed wil doen en niet dan ik binnen een maand spijt krijg. Ik was daar namelijk bang voor als ik die 17-70mm van Sigma had gekocht.
Ik wil iedereen bedanken die mij advies hebben gegeven.
Groetjes Marianne
Ik wil iedereen bedanken die mij advies hebben gegeven.
Groetjes Marianne
Laatst gewijzigd door marianne_1987 op vr feb 16 2007 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
Tokina 12-24mm goede keus
Marianne,
De Tokina 12-24mm is hele goede lens en inderdaad beter dan de Sigma 17-70mm.
Maar zit ook in een ander bereik en minder zoom dus minder consessies.
Succes met plaatjes schieten in Parijs en we zijn benieuwd naar de resultaten.
Groetjes George
De Tokina 12-24mm is hele goede lens en inderdaad beter dan de Sigma 17-70mm.
Maar zit ook in een ander bereik en minder zoom dus minder consessies.
Succes met plaatjes schieten in Parijs en we zijn benieuwd naar de resultaten.
Groetjes George

Ik wou net een bericht typen dat je toch voor de tokkie 12-24 moest gaan. Maar dat is al niet meer nodig.
Van de UWA(Ultra Wide Angle)-zooms. Is de tokkie de beste qua prijs/kwaliteit.
De Nikon 12-24 : erg prijzig, en niet persé scherper dan de tokkie
De Sigma 10-20 : minder scherp, en meer CA dan de tokkie
De Sigma 12-24 : Een bom, en dan vooral qua uiterlijk. Wel FullFrame! Dus op een fullframe camera de enige goeie optie. Geen normale filters mogelijk.
Alle 4 de UWA's zijn te gebruiken op FF, echter de sigma 10-20 etc. vanaf ongeveer 16mm.
En de sigma 12-24 is vanaf 12mm te gebruiken op FF.
Maar zoals eerder gezegt, je gaat veel plezier krijgen van je Tokina 12-24. Het is één van de lenzen waar ik liever de tokina van zou kopen dan de Nikkor
Van de UWA(Ultra Wide Angle)-zooms. Is de tokkie de beste qua prijs/kwaliteit.
De Nikon 12-24 : erg prijzig, en niet persé scherper dan de tokkie
De Sigma 10-20 : minder scherp, en meer CA dan de tokkie
De Sigma 12-24 : Een bom, en dan vooral qua uiterlijk. Wel FullFrame! Dus op een fullframe camera de enige goeie optie. Geen normale filters mogelijk.
Alle 4 de UWA's zijn te gebruiken op FF, echter de sigma 10-20 etc. vanaf ongeveer 16mm.
En de sigma 12-24 is vanaf 12mm te gebruiken op FF.
Maar zoals eerder gezegt, je gaat veel plezier krijgen van je Tokina 12-24. Het is één van de lenzen waar ik liever de tokina van zou kopen dan de Nikkor

Dat is toch frappant, want de sigma 10-20 test tegenover de Nikkor en de Tokina juist het meest gunstige wat betreft CA. De Nikkor schijnt ietsje scherper, maar bij 'n diafragma van f8-f16 zijn de verschillen in scherpte tussen deze 3 lenzen nihil.ThunderNet schreef:De Sigma 10-20 : minder scherp, en meer CA dan de tokkie
(linkje naar die test heb ik via dit forum gelezen, maar je zult zelf ff moeten zoeken waar ie ook weer staat

f8-16 zijn niet echt testwaardige waardes. op f/8 zijn de meeste lenzen wel scherp, en bij f/16 loop je weer tegen diffractie aan.paparazzi schreef:Dat is toch frappant, want de sigma 10-20 test tegenover de Nikkor en de Tokina juist het meest gunstige wat betreft CA. De Nikkor schijnt ietsje scherper, maar bij 'n diafragma van f8-f16 zijn de verschillen in scherpte tussen deze 3 lenzen nihil.ThunderNet schreef:De Sigma 10-20 : minder scherp, en meer CA dan de tokkie
(linkje naar die test heb ik via dit forum gelezen, maar je zult zelf ff moeten zoeken waar ie ook weer staat)
Daarnaast probeer ik juist meer gebruikerservaringen dan labtestervaringen mee te nemen in mijn adviezen.
En juist bij gebruikerservaringen komt de tokina steeds het beste eruit

'k Heb op trekearth.com alle foto's gemaakt met 'n 10-20 sigma en 12-24 tokina bekeken en (in acht nemende dat de ene fotograaf ook de andere niet is en er uiteraard photoshop heeft plaatsgevonden) vond ik de sigmafoto's toch wat beter tonen. Zowel de tokina en de sigma vertonen ietwat onscherpte naar de hoeken toe. Maar de sigma heeft dus wel 2 mm extra speling om dat naderhand weg te kunnen croppen en dan nog op 't beginstadium van de tokina uit te komen. De mooiste groothoekfoto's die ik al gezien heb, zijn gemaakt met een 10-22 canon, maar helaas hebben wij daar met onze nikons niets aan.
De 10-22 Canon is zeker een hele mooie lens. Pracht stukje glas. Helaas wel EF-Spaparazzi schreef:'k Heb op trekearth.com alle foto's gemaakt met 'n 10-20 sigma en 12-24 tokina bekeken en (in acht nemende dat de ene fotograaf ook de andere niet is en er uiteraard photoshop heeft plaatsgevonden) vond ik de sigmafoto's toch wat beter tonen. Zowel de tokina en de sigma vertonen ietwat onscherpte naar de hoeken toe. Maar de sigma heeft dus wel 2 mm extra speling om dat naderhand weg te kunnen croppen en dan nog op 't beginstadium van de tokina uit te komen. De mooiste groothoekfoto's die ik al gezien heb, zijn gemaakt met een 10-22 canon, maar helaas hebben wij daar met onze nikons niets aan.
-
- Clublid
Canon met Nikon vatting
Paparazzi schreef:
Kunnen wij in Beverwijk niet een Nikon vatting op die Canons laten monteren?
Lijkt mij een strak plan.
Groetjes George
Code: Selecteer alles
De mooiste groothoekfoto's die ik al gezien heb, zijn gemaakt met een 10-22 canon, maar helaas hebben wij daar met onze nikons niets aan.
Groetjes George

Re: Canon met Nikon vatting
Uhm, er zijn wel converter ringen om een F mount lens op een Canon te zetten.George Fennes schreef:Paparazzi schreef:Kunnen wij in Beverwijk niet een Nikon vatting op die Canons laten monteren?Code: Selecteer alles
De mooiste groothoekfoto's die ik al gezien heb, zijn gemaakt met een 10-22 canon, maar helaas hebben wij daar met onze nikons niets aan.
Groetjes George

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
Een leuk portraitobjectief...!
Fotos by Jonathan Yarak
http://www.pbase.com/jyarak/image/71715972

http://www.pbase.com/jyarak/image/71715979

Een leuk portraitobjectief...!

Fotos by Jonathan Yarak
http://www.pbase.com/jyarak/image/71715972

http://www.pbase.com/jyarak/image/71715979