17-55mm vs 18-55mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 16 2007 1:12 pm

paparazzi schreef:
chip54 schreef:De 18-70 scoort een 7,9.
Heb je eigenlijk ook 'n linkje naar die testresultaten?
'k Ben wel benieuwd naar meer lenzen en hun scores.
Toch wel jammer dat clubleden hier gewoon m'n teksten over typen. En gelukkig komt er later dan toch nog m'n naam bij. Dit hoort niet.

Het genoemde artikel is een uittreksel van een grote database waarin ik op zoek ben naar de optische kwaliteit van Nikkor objectieven. TZT zal dit gewoon gepubliceerd worden, en ik hoop niet dat anderen intussen m'n copyright schenden.

Een oudere vergelijking (objectieven 1995 - 2003) staat op pagina 90 en verder van de laatste Catalogus. En dat artikel komt niet in het clubblad.

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr feb 16 2007 1:28 pm

Heel internet staat vol met copy/pastes van publicaties door anderen. Daar is het internet voor: informatie delen. ;)

paparazzi

Re: Zijn er betere in de zaal?

Bericht door paparazzi » vr feb 16 2007 1:31 pm

George Fennes schreef:Helaas Paparazzi,

Alleen maar Nikkor objectieven en geen vreemd merk.

Zou men bang zijn om die in een vergelijking erbij te betrekken?

Het lijkt mij juist interessant om te zien of er vreemd merk objectieven zijn die even goed als de Nikkor zijn of misschien zelfs beter.

Zelf denk ik van wel!

Groetjes George :D
Ja, het lijkt mij 'n stuk objectiever worden als alle merken bij zo'n test betrokken worden (maar dan moeten de testen wel uitgevoerd worden door fotografen die niet aan 'n merk hangen ofwel door fotografen die elk een andere voorkeur hebben om toch nog tot 'n objectief resultaat te komen...)

ThunderNet

Bericht door ThunderNet » vr feb 16 2007 1:34 pm

Het gaat er niet om of hij 8x beter is, omdat hij 8x duurder is.
Het gaat er om, of in jouw situatie je de 17-55 nodig bent, of de 18-55.
Ik zou never nooit niet een 18-55 kopen, daar ik de 18-70 al een tegenvaller vond.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

copyricht

Bericht door George Fennes » vr feb 16 2007 1:36 pm

Hans schreef:

Code: Selecteer alles

Toch wel jammer dat clubleden hier gewoon m'n teksten over typen. En gelukkig komt er later dan toch nog m'n naam bij. Dit hoort niet. 

Het genoemde artikel is een uittreksel van een grote database waarin ik op zoek ben naar de optische kwaliteit van Nikkor objectieven. TZT zal dit gewoon gepubliceerd worden, en ik hoop niet dat anderen intussen m'n copyright schenden. 
Hans sla je nu niet een beetje erg ver door?

Ik heb niet de indruk dat een aanhaling uit een gedeelte van een heel artikel, het schenden van copyricht is.

En als je niet wil dat anderen aanhalingen uit jouw werk doen, kan je beter niets meer publiceren, heb je dat probleem ook niet meer.

Oeps, nu had ik weer een aanhaling van jou gedaan! :oops:

Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Zijn er betere in de zaal?

Bericht door Hans Braakhuis » za feb 17 2007 7:39 am

paparazzi schreef:
George Fennes schreef:Helaas Paparazzi,

Alleen maar Nikkor objectieven en geen vreemd merk.

Zou men bang zijn om die in een vergelijking erbij te betrekken?

Het lijkt mij juist interessant om te zien of er vreemd merk objectieven zijn die even goed als de Nikkor zijn of misschien zelfs beter.

Zelf denk ik van wel!

Ja, het lijkt mij 'n stuk objectiever worden als alle merken bij zo'n test betrokken worden (maar dan moeten de testen wel uitgevoerd worden door fotografen die niet aan 'n merk hangen ofwel door fotografen die elk een andere voorkeur hebben om toch nog tot 'n objectief resultaat te komen...)
Nu ben ik al jaren bezig allerlei objectief info te verzamelen. Volgende week spendeer ik een hele week om meer over een lensje te weten te komen: De fameuze Printing Nikkor. Dat ding is op veler verzoek weer uit de ijskast gehaald en wordt weer nieuw geleverd.

Natuurlijk is het ook niet slecht om ook een database naar de kwaliteit van andere merken objectieven te maken. Ik heb dat tot nu toe niet gedaan. Geen tijd voor vrij kunnen maken.

Als iemand me wil sponsoren, prima!

George Fennes
Clublid
Clublid

Donatie gevraagd

Bericht door George Fennes » za feb 17 2007 7:43 am

Is dit een oproep Hans?

Als iemand me wil sponsoren, prima!
Dan bij deze, de oproep geplaatst!

Ik wil alvast één euro doneren! Wie volgt?

Op welke rekening kunnen we het storten Hans?

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » za feb 17 2007 4:07 pm

oei,.... :?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za feb 17 2007 6:43 pm

Ik vind deze aantijging van de heer Hans Braakhuis:
"paparazzi schreef:
chip54 schreef:
De 18-70 scoort een 7,9.

Heb je eigenlijk ook 'n linkje naar die testresultaten?
'k Ben wel benieuwd naar meer lenzen en hun scores.

Toch wel jammer dat clubleden hier gewoon m'n teksten over typen. En gelukkig komt er later dan toch nog m'n naam bij. Dit hoort niet."
op z'n zachtst gezegd een wat doorgeslagen reactie. Alsof de resultaten uit de testen die de heer H.B. gebruikt van hemzelf zijn. Okee, de resultaten zijn samengevoegd en uitgerekend, maar alleen het totaal van de rekensom is van de heer H.B. Als zelfs daar copyright op zou moeten rusten, de tekst is verder niet aangehaald, noch gescand en doorgemaild, noch op een andere manier vermenigvuldigd. Daarnaast, en dat is eerder ter meerdere "eer en glorie", de lijst wordt qua cijfers vaak geciteerd.
Een tekst in een blad berust copyright op zolang er hele stukken tekst overgeschreven worden, niet als, zoals in dit geval alleen een cijfer genoemd wordt.

Groet, Cees :D
Laatst gewijzigd door Cees op za feb 17 2007 8:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za feb 17 2007 7:13 pm

Zie het als een eer Hans, dat jou database er op word nageslagen als het om een test van een objectief gaat.
Ik kan me voorstellen dat er veel (vrije) tijd in gaat zitten maar doe je het uiteindelijk niet voor het grote publiek?
En ook al word in eerste instantie je naam niet genoemd, vroeg of laat komt het wel naar boven dat het uit H.B. zijn objectievenbijbel komt.

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » za feb 17 2007 8:18 pm

Om terug te komen op het onderwerp; de 18-70 geef ik een 7 en de 17-55 een 9-

Vind je de 17-55 te duur (wat ik me kan voorstellen) dan is de Tamron 17-50 2.8 een heel leuk alternatief.

Ik heb mijn Nikon 17-55 voor een scherpe prijs kunnen kopen, anders was ik wellicht voor de Tamron gegaan.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za feb 17 2007 8:26 pm

Om het even voor de heer Braakhuis op te nemen:
het gaat hier om de Nikon Club Nederland.
Een beperking tot Nikon spullen is dan niet onredelijk.

Binnen Nikon is al materiaal genoeg om onderling te vergelijken, zonder in te hoeven gaan op prestaties of vermeende prestaties van Sigma, Tamron, Tokina en Cosina c.s.
Daar hebben we een aantal uitstekende fotobladen en naar mijn mening soms minder uitstekende internetgoeroes voor.

Ik heb het nog niet beproefd, maar misschien is er wel een Sigma Club Nederland met een website en forum. Zou best kunnen, want dat spul schijnt prima te verkopen... Alleen wil niet iedereen het weten...

E.M. de Klerk

George Fennes
Clublid
Clublid

Waar gaat het nu om?

Bericht door George Fennes » za feb 17 2007 8:39 pm

E.M.de Klerk schreef:

Een groot deel van de discussie gaat niet over het feit dat de heer H.B. alleen maar de testen van Nikon objectieven heeft vergeleken.

Nee het ging erom dat er aanhalingen gedaan werden uit het clubblad waarin de heer H.B. had gepubliceerd.

Maar die aanhalingen waren zo sumier een cijfertje en een paar woorden.

De heer H.B. vond dat zijn copyright op deze manier werd aangetast.

Dat vonden bepaalde leden een iet wat overtrokken reactie inclusief ondergetekende.

Verder niets ten nadele van de heer H.B. hij weet dingen leuk te omschrijven en heeft aardig wat technische kennis van camera's en objectieven.

Dat zijn conclusies niet altijd door iedereen gewaardeerd worden, mag iedereen voor zichzelf beslissen, daar heb ik geen oordeel over.

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » za feb 17 2007 8:52 pm

Moderatortaal: nu weer "back on topic"

Is de lens het (vele) extra geld waard?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Waar gaat het nu om?

Bericht door emdeklerk » za feb 17 2007 9:12 pm

George Fennes schreef:E.M.de Klerk schreef:

Een groot deel van de discussie gaat niet over het feit dat de heer H.B. alleen maar de testen van Nikon objectieven heeft vergeleken.

:D
Sorry, had even moeten vermelden dat ik het alleen over de beperking tot Nikon had. Graag weer over tot de topic-orde van de dag...
E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”