Drie 360x180 panorama's UPDATE: Zes dus!

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Drie 360x180 panorama's UPDATE: Zes dus!

Bericht door ElRonno » ma dec 29 2008 11:05 pm

Na een hoop geëxperimenteer nu eens drie echte 360x180 panorama's gemaakt. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EDIT: Het zijn er inmiddels zes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bekijk de panorama's HIER. Dit in verband met een pagina die de panorama's opent in een popup die automatisch de beschikbare viewers op je windows/mac/linux computer opzoekt (DevalVR, QuickTime, PangeaVR, Flash of Java – in die volgorde) en de beste selecteert. Met een voorkeur voor DevalVR, want dat draait mijns inziens het meest soepel. Graag gebruik ik jullie als bètatesters! Het is een script van DevalVR maar dat heb ik enigszins aangepast. Graag dus je feedback of het werkt op jouw computer. Afbeelding

Nog even de setup voor alle drie: D700, Tokina 20-35/1:3.5-4.5 op 20mm, f/16 en sluitertijd per pano verschillend op standje M. En dat op een zelfgemaakte panokop. Voor het ontspannen gebruik ik een draadloze ontspanner van eBay, geweldig ding; geen trillingen met afdrukken en ik kan de camera niet per ongeluk met een snoer omvertrekken.

In totaal zijn het 39 foto’s per pano. Ik kwam er al snel achter dat ik bij de NEF conversie de D-lighting beter overal uit kon zetten omdat dit voor te grote belichtingsverschillen zorgde. Ik heb toen NEF->TIFF 16 bits gebruikt en alles op 16 bits gestitched zodat ik later de complete pano qua shadow/highlights nog kon aanpassen.

De Tokina heb ik voor vier tientjes van marktplaats; hij heeft wat probleempjes met de elektrische contacten. Verder is de lens mij niet scherp genoeg voor normale fotografie maar is voor pano’s nog prima bruikbaar en dus een koopje! Door de contact probleempjes heb ik de lens meerdere keren van de camera gehad bij de pano van de mozaïekzaal; daarbij heb ik de zoom en de focusring per ongeluk iets verplaatst, wat resulteert in wat kleine stitchfoutjes. Sorry. Ik heb thuis meteen met tape de zoom- en focusring vastgezet om dit voortaan te voorkomen. Afbeelding

De panokop heb ik gemaakt van een verzaagde waterpas. De waterpasjes zien er leuk uit, maar door de speling in het hele systeem zijn ze niet bruikbaar. Alleen de driedimensionale waterpas op de flitsvoet van de camera gebruik ik echt. Verder een extra snelkoppelingsplaatje voor op mijn balhoofd, wat bouten/moeren/hoekstukjes van de bouwmarkt en de camera zelf hangt aan een gerecyclede flashbracket van Metz. De panokop moet ik nog even zwart spuiten ivm reflecties, maar dat kan niet bij deze temperatuur staat op de verf. In mijn garage vriest het op dit moment. Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben aan het sparen voor de 14-24/2.8. Dan kan ik met minder foto’s toe en gaat het stitchen denk ik ook veel makkelijker. Ik denk wel dat ik dan een nieuwe panokop moet maken, want die lens is vrij lang en ik denk niet dat met deze kop de camera ver genoeg naar achter kan. Maar dat zien we dan wel weer. Afbeelding
Laatst gewijzigd door ElRonno op zo feb 08 2009 4:34 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Drie 360x180 panorama's

Bericht door J.Hoes » ma dec 29 2008 11:16 pm

Mooie panorama's Ron, op m'n iMac met Quicktime lopen ze goed.

Groet Hans

Licaga

Bericht door Licaga » ma dec 29 2008 11:24 pm

mooie pamoram , leuk idee trouwens.

peter

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma dec 29 2008 11:27 pm

Hey Ron,
Draait hier prima op Flock met DevalVR plugin op een pc (na slechts één crash :| ). Ik vind het bijzonder knap dat ik geen statiefpoten zie. Verder, onderwerp spreekt me niet aan, maar da's een detail. Het is een schitterend effect en in mijn ogen een erg goed resultaat voor een 'panobeginner'!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » ma dec 29 2008 11:29 pm

Bij mij doen ze het niet.

edit: nu wel, ik had de plugin niet.
Laatst gewijzigd door Mark Verheijen op ma dec 29 2008 11:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma dec 29 2008 11:31 pm

Goed bezig Ron, ziet er mooi uit. En hier werkt alles goed met de DevalVR plugin.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » ma dec 29 2008 11:38 pm

rocksoff schreef:Bij mij doen ze het niet.

edit: nu wel, ik had de plugin niet.
Hmmm, ook zonder DevalVR plugin moet het werken met een van de genoemde alternatieven. Mijn doel is dat het direct gaat werken op elke computer. Vandaar de test.

Kun je meer info geven over je computer, hier of via PB?

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di dec 30 2008 12:00 am

Netjes hoor Ron. Hier werkte het zonder de Deval plugin wel maar zag ik de achterkant in zwart/wit. Kan ook aan safari liggen hoor.
Na installeren van de plugin en herstarten van de browser werkte het prima.

GSAndré

Bericht door GSAndré » di dec 30 2008 12:05 am

Ziet er top uit, alleen bij alle foto's (geopend met Quicktime) blijft één zijde zwart/wit.(steeds de zelfde)
Meerdere malen getest !
Nota bene in hoge resolutie.(Heb een snelle internet verbinding)
Afbeelding

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di dec 30 2008 12:27 am

Dennis71 schreef:Netjes hoor Ron. Hier werkte het zonder de Deval plugin wel maar zag ik de achterkant in zwart/wit. Kan ook aan safari liggen hoor.
GSAndré schreef:Ziet er top uit, alleen bij alle foto's (geopend met Quicktime) blijft één zijde zwart/wit.(steeds de zelfde)
Meerdere malen getest !
Inderdaad, ik kan het reproduceren merk ik. Als ik de DevalVR plugin uitzet krijg ik ook de Quicktime. Inderdaad blijft van alle pano's in alle versies de achterkant de preview (zwart/wit en lage resolutie). Dit heb ik niet als ik dezelfde files lokaal open, vreemd.... Ik ga er mee aan de slag. Misschien moet ik ze genereren zonder ingebouwde preview.

Bedankt voor de tip allebei!

Frederix

Bericht door Frederix » di dec 30 2008 12:34 am

ElRonno schreef:
Dennis71 schreef:Netjes hoor Ron. Hier werkte het zonder de Deval plugin wel maar zag ik de achterkant in zwart/wit. Kan ook aan safari liggen hoor.
GSAndré schreef:Ziet er top uit, alleen bij alle foto's (geopend met Quicktime) blijft één zijde zwart/wit.(steeds de zelfde)
Meerdere malen getest !
Inderdaad, ik kan het reproduceren merk ik. Als ik de DevalVR plugin uitzet krijg ik ook de Quicktime. Inderdaad blijft van alle pano's in alle versies de achterkant de preview (zwart/wit en lage resolutie). Dit heb ik niet als ik dezelfde files lokaal open, vreemd.... Ik ga er mee aan de slag. Misschien moet ik ze genereren zonder ingebouwde preview.

Bedankt voor de tip allebei!
Heel fraai ElRonno. De zwartwitte achterste foto heb ik alleen bij de eerste en laatste pano. De middelste was goed.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di dec 30 2008 8:48 am

Mooi hoor, en de locatie leent zich uitstekend voor dit soort pano's :) ik zie wel wat stitchfoutjes in stoelpoten etc., maar dat mag de pret niet drukken. Als je spaart voor een 10.5 fisheye kan je dit soort dingen af met 8 foto's :)

Hoe heb je de foto gemaakt naar beneden? Uit de hand of Photoshop clone en plak en knip werk?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » di dec 30 2008 8:55 am

Bij mij is de achterkant ook zin zwart wit. Hij begint trouwens ook in zwart wit, maar daarna komt komt er wel kleur en blijft de achterkant zwart wit.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Theo van der Heijden
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Theo van der Heijden » di dec 30 2008 9:11 am

Mooi man
Weer een aanmoediging voor mij en wellicht anderen om ook dit onderdeel van de fotografie eens verder te bekijken.
Theo van der Heijden
Lid NCN
[flickr=http://www.flickr.com/photos/theo_vanderheijden/]

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di dec 30 2008 9:12 am

Prachtig Ron en werkt perfect ondanks dat ik allesbehalve een snelle computer heb!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”