EDIT: Het zijn er inmiddels zes!

Bekijk de panorama's HIER. Dit in verband met een pagina die de panorama's opent in een popup die automatisch de beschikbare viewers op je windows/mac/linux computer opzoekt (DevalVR, QuickTime, PangeaVR, Flash of Java – in die volgorde) en de beste selecteert. Met een voorkeur voor DevalVR, want dat draait mijns inziens het meest soepel. Graag gebruik ik jullie als bètatesters! Het is een script van DevalVR maar dat heb ik enigszins aangepast. Graag dus je feedback of het werkt op jouw computer.

Nog even de setup voor alle drie: D700, Tokina 20-35/1:3.5-4.5 op 20mm, f/16 en sluitertijd per pano verschillend op standje M. En dat op een zelfgemaakte panokop. Voor het ontspannen gebruik ik een draadloze ontspanner van eBay, geweldig ding; geen trillingen met afdrukken en ik kan de camera niet per ongeluk met een snoer omvertrekken.
In totaal zijn het 39 foto’s per pano. Ik kwam er al snel achter dat ik bij de NEF conversie de D-lighting beter overal uit kon zetten omdat dit voor te grote belichtingsverschillen zorgde. Ik heb toen NEF->TIFF 16 bits gebruikt en alles op 16 bits gestitched zodat ik later de complete pano qua shadow/highlights nog kon aanpassen.
De Tokina heb ik voor vier tientjes van marktplaats; hij heeft wat probleempjes met de elektrische contacten. Verder is de lens mij niet scherp genoeg voor normale fotografie maar is voor pano’s nog prima bruikbaar en dus een koopje! Door de contact probleempjes heb ik de lens meerdere keren van de camera gehad bij de pano van de mozaïekzaal; daarbij heb ik de zoom en de focusring per ongeluk iets verplaatst, wat resulteert in wat kleine stitchfoutjes. Sorry. Ik heb thuis meteen met tape de zoom- en focusring vastgezet om dit voortaan te voorkomen.

De panokop heb ik gemaakt van een verzaagde waterpas. De waterpasjes zien er leuk uit, maar door de speling in het hele systeem zijn ze niet bruikbaar. Alleen de driedimensionale waterpas op de flitsvoet van de camera gebruik ik echt. Verder een extra snelkoppelingsplaatje voor op mijn balhoofd, wat bouten/moeren/hoekstukjes van de bouwmarkt en de camera zelf hangt aan een gerecyclede flashbracket van Metz. De panokop moet ik nog even zwart spuiten ivm reflecties, maar dat kan niet bij deze temperatuur staat op de verf. In mijn garage vriest het op dit moment.

Ik ben aan het sparen voor de 14-24/2.8. Dan kan ik met minder foto’s toe en gaat het stitchen denk ik ook veel makkelijker. Ik denk wel dat ik dan een nieuwe panokop moet maken, want die lens is vrij lang en ik denk niet dat met deze kop de camera ver genoeg naar achter kan. Maar dat zien we dan wel weer.