Experiment met een pinholecamera (2)

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Frederix

Experiment met een pinholecamera (2)

Bericht door Frederix » di dec 30 2008 12:21 am

Ik ben verder gegaan met het experimenteren met pinhole-camera's. Ik heb mij nu geconcentreerd op een tweetal punten:

1) Maken pinhole
2) Controle van grootte en kwaliteit pinhole

Van een medelid van het Nikon-forum heb ik wat latoenmessing gekregen (Franklin, nog erg bedankt). Dat is een soort messingfolie in diverse dikten, ik heb nu gewerkt met een folie van 0,025 mm dik. Hierin heb ik een gaatje gemaakt met een naald. Probleem was het meten van het gaatje en het beoordelen van de kwaliteit van het gaatje.

Ik doe dat nu met mijn Epson V500 scanner. Ik zet de scanner in filmscanmodus en leg het versgemaakte gaatje onder de scanner. Ik scan het gaatje met de hoogste resolutie (12800 dpi). Ik selecteer een gebied van ca 3 x 3 mm.
In PS wijzig ik de resolutie van 12800 dpi in 1000 pixels per mm. Vervolgens verklein ik het canvas (niet de afbeelding) tot 998x998 pixels. Daarna vergroot ik het canvas naar 1000 x 1000, dat geeft een erg dun zwart lijntje om de scan. Ik print de scan op 100 x 100mm, dit is een vergroting van 100x Op de print meet ik de diameter van het gaatje en kan de kwaliteit van het gaatje beoordelen. Zie twee voorbeelden hieronder:

Afbeelding
Gaatje gemaakt in dik aluminiumfolie. Let op de braampjes.

Afbeelding
Gaatje gemaakt in latoenmessing van 0,025 mm dik. Let op het mooie ronde en gladde gaatje.

Het zwarte vierkant is 100 x 100 mm, het gaatje in de laatste plaatje is 0,41 mm.

De onderstaande foto's zijn gemaakt met een pinhole van 0,27 mm. Dit vrijwel gelijk aan de berekende ideale pinhole van 0,29 mm. De scherpte is er duidelijk op vooruitgegaan. Hieronder staan een viertal voorbeelden:

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2, recht tegen de zon in. Daar kan geen nano-coating tegen op. :mrgreen:

Afbeelding
Foto 3, rechte lijnen blijven perfect recht . . . .

Afbeelding
Foto 4

De scans vertonen met name in de lucht "banding". Dit komt denk ik door het zwaar overbelichten van mijn film. Ik heb namelijk mijn belichtingsmeter verkeerd afgelezen. Waar seconden stonden heb ik minuten afgelezen. :oops: Dus 60x overbelicht (ca 6 stops). Nu weer een andere film in mijn camera gedaan.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Frederix op di dec 30 2008 1:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Experiment met een pinholecamera (2)

Bericht door Eeuw » di dec 30 2008 12:44 am

Ik zou je bijna een compliment geven voor nr1.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Frederix

Bericht door Frederix » di dec 30 2008 12:55 am

Eeuw schreef:Ik zou je bijna een compliment geven voor nr1.
Ik wordt er bijna een beetje stil van . . .

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di dec 30 2008 1:06 am

Frederix schreef:
Eeuw schreef:Ik zou je bijna een compliment geven voor nr1.
Ik wordt er bijna een beetje stil van . . .
:mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » di dec 30 2008 10:19 am

Fred in één woord geweldig.
Zonder Nano coating, zonder objectief en toch zo'n resultaat.
Volgens mij staan we aan de vooravond van objectiefloze digitale camera's :roll: .
Ik vind het erg knap gedaan, en nooit geweten dat dit zo mogelijk was.
Ik blijf je op de voet volgen Fred :mrgreen:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di dec 30 2008 2:15 pm

Natuurlijk kende ik pinholefotografie al, maar je meetmethode voor het gaatje niet. Geweldig!

Je weet mijn D700+24-70 duidelijk te verslaan, recht tegen de zon in met 60x overbelicht zou er bij mij toch veel minder goed hebben uitgezien!

Vooral de bushalte vindt ik mooi. Juist dat soort gewone taferelen vindt ik altijd mooi bij pinholes. Het voegt iets geheimzinnigs toe aan iets gewoons. Ik denk door de sterke vignettering of zo, net alsof je als spion door een gaatje in een kartonnen doos naar buiten loert. Misschien omdat het me doet denken aan mijn kinderjaren?

Frederix

Bericht door Frederix » di dec 30 2008 5:24 pm

George Fennes schreef: Volgens mij staan we aan de vooravond van objectiefloze digitale camera's :roll: .
Zou je dan geen stof op de sensor krijgen ? ? ? ? :twisted:

Frederix

Bericht door Frederix » di dec 30 2008 5:26 pm

ElRonno schreef: Vooral de bushalte vindt ik mooi. Juist dat soort gewone taferelen vindt ik altijd mooi bij pinholes. Het voegt iets geheimzinnigs toe aan iets gewoons. Ik denk door de sterke vignettering of zo, net alsof je als spion door een gaatje in een kartonnen doos naar buiten loert. Misschien omdat het me doet denken aan mijn kinderjaren?
Sterke vignettering is één, maar het volledig onvertekende beeld is twee. Immers de rechte lijnen blijven kaarsrecht zelfs bij fors groothoek.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”