Soms vreemde flink overbelichte opnamen met D700! UPDATE

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Soms vreemde flink overbelichte opnamen met D700! Oorzaak??

Bericht door Marten » wo dec 31 2008 8:32 am

ElRonno schreef: Ik blijf denken aan een per ongeluk ingeschakelde bracketfunctie, heb ik zelf ook eens gehad en snapte eerst niks van die vreemd belichte foto's.
Marco Handgraaf schreef:Ron, dat zou je dan toch in de exif info zien, daar staat alles netjes op 0EV.
ElRonno schreef:Hmmm, ja, daar heb je gelijk in :?
Is dat wel zo?
Ik gebruik deze mogelijkheid nooit, maar meen toch dat bij bracketing de sluitertijden en/of diafragma waarden worden gevarieerd, en niet de belichtingscorrectie (EV )
Dat zou betekenen dat je in de exifinfo uitsluitend andere tijden of diafragmawaarden terugziet terwijl EV=0 blijft.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo dec 31 2008 8:37 am

Heb je het met alle objectieven ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Marco

Bericht door Marco » wo dec 31 2008 10:34 am

Marten schreef: Is dat wel zo?
Ik gebruik deze mogelijkheid nooit, maar meen toch dat bij bracketing de sluitertijden en/of diafragma waarden worden gevarieerd, en niet de belichtingscorrectie (EV )
Dat zou betekenen dat je in de exifinfo uitsluitend andere tijden of diafragmawaarden terugziet terwijl EV=0 blijft.
Sluitertijden worden inderdaad gevarieerd, maar exif info toont bij mij EV waarden: -2 -1 0 1 2 in een serie van 5.

sean

Bericht door sean » wo dec 31 2008 11:09 am

a90 schreef:Heb je het met alle objectieven ?
Heb nu nog maar alleen dat 50 mm f/1.4 G. Kan natuurlijk bij een vriend een ander objectief lenen.
Morgen, als de vuurwerkdampen uit mijn wijk zijn verdreven, ga ik nog eens op stap met een ander objectief.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo dec 31 2008 11:16 am

Het zou natuurlijk iets te maken kunnen hebben met het al dan niet goed openen en sluiten van het diafragma. De lichtmeting vind plaats met het diafragma als variabele. Maar als de camera het objectief wil aansturen op F8 maar het objectief doet wat anders dan kun je ook een soortgelijke situatie hebben als ik hier zie.

Om goed beeld te hebben en scherp te kunnen stellen gaat het diafragma altijd helemaal open op zijn uiterste stand. Als je afdrukt wordt het diafragma ingesteld op de stand die is aangegeven door de body (f8 oid) en moet dan dus het diafragma dicht knijpen. Als dit niet gebeurd en het diafragma open blijft staan dan heb je kun je overbelichte beelden zoals deze krijgen.

Het vreemde daarbij is dan wel dat ik sluitertijden verwacht die het zelfde zijn en dat is ook niet zo... :?:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

sean

Re: Soms vreemde flink overbelichte opnamen met D700! UPDATE

Bericht door sean » ma jan 05 2009 5:46 pm

Kwam er achter wat er fout is gegaan met die overbelichte foto's. Heb een van de knopje op de voorkant toegewezen als AE lock. Een keer drukken en de belichting staat vast. Ik heb toestel aan de riem opzij gehouden, niets vermoedend het knopje ingedrukt, en vervolgens de camera opgericht aan het oog en de foto's gemaakt met ongeveer 2 stops overbelichting. Die AE-lock stopt als de camera na 1 minuut in de sluimer stand gaat of als ik de camera uitzet. Beter is om het na elke foto de lock automatisch uit te zetten. Soms ligt de oplossing zo voor de hand en juist dan wordt hij niet ontdekt :oops:

Dank iedereen voor het meedenken
.

Marco

Bericht door Marco » ma jan 05 2009 6:27 pm

Het lag dus toch aan de bestuurder... :mrgreen:

Wel fijn dat het probleem hiermee is opgelost en het niet aan de camera ligt.

groet,
Marco

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » ma jan 05 2009 8:19 pm

Probleem gelukkig opgelost.....

Hij gaat op slot.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”