Zonsopkomst

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
KimV

Zonsopkomst

Bericht door KimV » ma jan 12 2009 4:55 pm

Ook ik heb vanmorgen een poging gewaagd om de prachtige zonsopkomst vast te leggen.
Graag jullie commentaar, tips en opmerkingen zijn erg welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Groetjes,
Kim
Laatst gewijzigd door KimV op di jan 13 2009 8:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Zonsopkomst

Bericht door Cees » ma jan 12 2009 4:58 pm

Die twee waggelende eenden maken foto 2 tot mijn favoriet! :)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma jan 12 2009 6:41 pm

Hoi,

Kan je je Exif erbij plaatsen. Ik vind ze behoorlijk donker en vraag me af of dit wel nodig is om dat tijdstip. Deze zijn denk ik tussen 7:45 - 8:30 uur gemaakt ?
Thanks,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » ma jan 12 2009 6:42 pm

Mooie foto's hoor, 3 is duidelijk mijn favoriet.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » ma jan 12 2009 6:46 pm

nummer 1 vind ik te donker. Foto's 2 en 3 prima.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

KimV

Bericht door KimV » di jan 13 2009 9:25 am

ALE schreef:Hoi,

Kan je je Exif erbij plaatsen. Ik vind ze behoorlijk donker en vraag me af of dit wel nodig is om dat tijdstip. Deze zijn denk ik tussen 7:45 - 8:30 uur gemaakt ?
Thanks,

ALE
De eerste foto heb ik inderdaad rond kwart voor acht gemaakt.

De instellingen van mijn camera bij foto 1 zijn:
s : 1/13
a : F4.5
exposure mode : shutter
exp +/- : 0.0
focal length : 38 mm
flash mode : built-in, TTL
optimize image: soft
iso : 100
white bal : auto
tone : low
sharpness : low
color, hue : mode 1a, 0
saturation : auto

Ik had de ISO-waarde waarschijnlijk omhoog moeten schroeven... niet aan gedacht.
Ik heb ook een foto gemaakt met een sluitertijd van 1/4 (overige instellingen nagenoeg gelijk), maar zonder statief of een paaltje of iets dergelijks om je camera op te zetten, is dat een 'beetje' te lang om de foto scherp te krijgen. Dit was het resultaat:

Afbeelding

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di jan 13 2009 7:30 pm

Foto 2 is mijn favoriet.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di jan 13 2009 8:34 pm

Hoi,

Aardige platen ik mis alleen de scherpte, is natuurlijk ook moeilijk als het donker wordt. #4 vind ik te krap en mag ook best wat groter gepresenteerd worden zodat hij beter tot zijn recht komt. Kleuren zijn mooi en verlopen ook mooi. Tja als het donker wordt dan is het ook donker...ik zou zeker niet je iso omhoog gooien....experimenteer met diafragma en langere sluitertijden, kijk uit voor bewegingsonscherpte! :mrgreen:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

KimV

Bericht door KimV » di jan 13 2009 9:03 pm

Snadaa schreef:Hoi,

Aardige platen ik mis alleen de scherpte, is natuurlijk ook moeilijk als het donker wordt. #4 vind ik te krap en mag ook best wat groter gepresenteerd worden zodat hij beter tot zijn recht komt. Kleuren zijn mooi en verlopen ook mooi. Tja als het donker wordt dan is het ook donker...ik zou zeker niet je iso omhoog gooien....experimenteer met diafragma en langere sluitertijden, kijk uit voor bewegingsonscherpte! :mrgreen:
Ik heb foto 4 op het grootste formaat opgeslagen, maar op de een of andere manier lukt het niet om deze foto net zo groot als de andere weer te geven.

Tsja, volgende keer zal ik toch maar een statief meenemen en voor een langere sluitertijd kiezen.
Zijn er in deze situatie nog andere manieren om minder donkere foto's te krijgen?

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di jan 13 2009 9:51 pm

Zoals gezegd, als het donker is dan is het ook donker.... langere sluitertijden en met diafragma spelen zijn de enige opties...je kunt wel wat met ISO doen maar dat is ook afhankelijk van je camera. Met mijn D700 kom je een heel eind zonder dat je last hebt van ruis.... Overigens vind ik jou foto's niet te donker, past prima bij de sfeer....
KimV schreef:
Snadaa schreef:Hoi,

Ik heb foto 4 op het grootste formaat opgeslagen, maar op de een of andere manier lukt het niet om deze foto net zo groot als de andere weer te geven.

Tsja, volgende keer zal ik toch maar een statief meenemen en voor een langere sluitertijd kiezen.
Zijn er in deze situatie nog andere manieren om minder donkere foto's te krijgen?
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”