Primes; op welke wachten we?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Primes; op welke wachten we?

Bericht door EelcoD7100 » di dec 09 2008 9:35 pm

Ja, wij weten het wel...

85mm 1.4 AF-S met Nano....
Om het NAS nog even een beetje aan te wakkeren.. :lol:

:wink: Zou wel mooi zijn als deze op een dag de fabriek uitrolt :D

Groetjes Eelco & Monique :)
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 10 2008 2:11 am

a90 schreef:Even kijken of we uit de diafragmaring discussie kunnen komen

Is onderstaande de juiste bestelling ? dan zet ik hem even op de e-mail naar Nikkon of ze die volgende week willen leveren :)

21mm 2.0 AF-s
24mm 1.4 AF-s
28mm 1.4 AF-s N
35mm 1.4 AF-s N
50mm 1.4 AF-s inmiddels beschikbaar
85mm 1.4 AF-s N
85mm 1.8 AF-s
105mm 2.0 AF-s VR
135mm 1.8 AF-s VR
180mm 2.8 AF-s VR
200mm 4.0 AF-s VR Micro

Zooms

24-105 F4.0 AF-s
24-120 F2.8 AF-s VR
Vreemd dat je slechts bij 3 objectieven Nano coating zou willen hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 10 2008 11:11 am

Dit is mijn laatste opmerking in dit topic.
Maar sorry hoor, als ik nu dit lees:

"En ja, ik was degene met een barst in een diafragmaring dwars door een van de schroefgaten van het verwijderde vorkje (vraag me niet hoe het verwijderd was) in een niet nieuw verkregen niet Nikkor objectief."

a. als door Nikon of een goede reparateur het vorkje werd weggenomen werden de schroefgaatjes netjes opgevuld met een korter schroefje.
b. als door Nikon of een goede reparateur later een vorkje werd geplaatst (op bijvoorbeeld een AF-objectief) werden de gaatjes keurig op maat geboord en misschien zelfs getapt voor de schroefjes. Op veel objectieven zitten er zelfs al merktekentjes waar er geboord moet worden.

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat iemand zelf knutselt, een te klein gaatje boort en dat daarna bij het indraaien van het schroefje de ring barst. Maar dat is toch geen fotomechanisch normgedrag? En dan ook nog een niet-Nikon-objectief. Op veel vreemdmerkobjectieven zaten de vorkjes ook uitermate prullig gemonteerd. Soms zelfs met maar één schroefje. Je zou een leuke verzameling kunnen aanleggen van alleen al de verschillende modellen vorkjes, van die Sigma-, Panagor-, Vivitar-, Sun-, Kenlock-, Hanimar- en noem-ze-maar-op-jongens.

Groet, E.M. de Klerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo dec 10 2008 12:40 pm

Als aanvulling wil ik er nog wel op reageren dat ik in topics al wel heb gelezen dat objectieven van slechts 2-3 jaar oud de AF-S motor vervangen moest worden. Met kanttekeningen dat Nikon ik dacht 10 jaar als norm aanhoudt dat onderdelen nog vervangen zouden kunnen worden nadat een objectief uit productie is. Dus duur aangeschafte AF-S objectieven, als je het slecht treft buiten de eventuele reparaties binnen die 10 jaar, en de AF-S is stuk, houdt je na 10 jaar een manueel objectief over.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » do dec 11 2008 12:19 am

Léon Obers schreef:Eentje vanuit een heel andere "hoek".
Opnieuw her-introductie van de Cosina/Voigtländer 125mm/2.5....
http://www.photozone.de/canon-eos/267-v ... rt--review
....maar dan met ingebouwde chip zoals ook de her geïntroduceerde Voigtländer Ultron 40mm/2.0 en Nokton 58mm/1.4
http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/english/sl2-e.html
Als deze dan ook weer voor de "oude" prijs van zo'n 600 euro wordt verkocht, dan wil ik deze ook wel. De prijzen die nu worden geboden voor een tweedehands exemplaar (soms meer dan 1400 euro) vind ik een beetje te gortig.

Als er maar wel een vorkje opzit. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 11 2008 12:52 am

johan1967 schreef:Als er maar wel een vorkje opzit. :wink:
Die zitten er in de met CPU aangebrachte Voigtländer SL II serie lenzen niet op.

Afbeelding

De Voigtländer Ultron 40mm/2.0 Aspherical SL II vergelijkbaar met de (niet meer verkrijgbare) Nikkor 45mm/2.8 P
waar ook geen vorkje op zit.

Afbeelding
Bron: http://www.nikonlinks.com/articles_lenses_45p.htm

tintin

Bericht door tintin » ma dec 15 2008 10:08 pm

Ik hoop dat er op korte termijn een 20mm F2.8 AFS en een 35mm F2.0 AFS. lekker compact en betaalbaar. Met al die grote iso waarden heb ik geen grote diafragma waarden nodig wel nieuwe voor FX herberekende objectieven.

Myriad

Bericht door Myriad » di dec 16 2008 12:03 am

tintin schreef:Met al die grote iso waarden heb ik geen grote diafragma waarden nodig ...
:shock: Wel eens van de creatieve mogelijkheden van scherptediepte gehoord? Dat regel je o.a. met het diafragma ...
En je zult in deze context wellicht kleine diafragma waarden bedoelen ... (en grote diafragma opening). :evil:

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » wo dec 17 2008 8:00 pm

een 17 mm shift... :mryellow:
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

demian

Bericht door demian » ma dec 22 2008 2:03 am

Mak schreef:De genoemde AFS 35 f/1.4 door Mikemix zou voor mij een mooie aanvulling zijn.
Als je met een 50 mm 2 stappen naar achter loopt, indien mogelijk, dan heb je hetzelfde bereik als met een 35 mm. Ik schat dat zo'n kwaliteit AFS 35 f/1.4 ruim 3 tot 4 keer zo duur gaat worden dan de nieuwe AFS 50 f/1.4 Natuurlijk in kleine ruimten kan je die stappen niet maken. Als het daarop aankomt is een 28 mm en een 24 mm pas echt interessant.

Myriad

Bericht door Myriad » ma dec 22 2008 7:36 am

demian schreef:Als je met een 50 mm 2 stappen naar achter loopt, indien mogelijk, dan heb je hetzelfde bereik als met een 35 mm.
Maar dan een ander perspectief bij dat bereik.
In een AF-S 35mm f/1.4 ED N en een AF-S 85mm f/1.4G IF-ED N (of een f/1.8 ) met afgeronde diafragmabladen zou ik investeren.

Isflicka

Bericht door Isflicka » di jan 13 2009 10:52 am

Op welke oude primes ik wacht ....... dat zijn er vanaf 1959 nog heel veel maar ik heb geduld. Op nieuwe primes (als ze allemaal van het niveau Nikkor 50mm f/1.4G zijn :( ) zit ik niet echt te wachten.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”