Corus schaak tournooi

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Corus schaak tournooi

Bericht door Patrick » di jan 20 2009 12:01 am

Ik heb al heel lang niets meer geplaatst. Om even aan te geven dat ik de camera toch echt nog wel eens ter hand neem, even een verslag van mijn laatste uitje.

Ik was maandag in de gelegenheid om eens een blik achter de schermen te werpen bij het toernooi waar ik al een eeuwigheid kom als toeschouwer: het Corus Chess Tournament in Wijk aan Zee. Erg leuk en interessant om eens achter de schermen te mogen kijken. Een paar plaatjes wil ik toch wel even aan jullie zien.

Deze ene keer mocht ik dus op het podium komen en tussen de schakers doorlopen. Dat maakt fotograferen een heel stuk beter te doen. Bedenk wel dat je maar een minuut of 10 hebt om te fotograferen, dus tijd om uitgebreid composities te bepalen en met iets aparts komen heb je niet. Maar toch ben ik niet ontevreden. 8)

1. Daniel Stellwagen, een van onze sterke jonger spelers.
Afbeelding

2. Magnus Carlsen. 18 Jaar jong, was al even nummer 1 van de wereld, en is op deze leeftijd waarschijnlijk de sterkste schaker ooit. Een fenomeen.
Afbeelding

3. Oleg Romanishin. Een oude knakker die ik wel sprekend vind...
Afbeelding

4. Vassily Ivanchuk, een briljante en vreemde man. Vermoedt wellicht al dat het weer fout gaat aflopen voor hem. Dit keer omdat hij te weinig tijd over had om een fantastisch opgezette partij af te maken.
Afbeelding

5. Achter de schermen wordt gewoon gekeken wat de pers schrijft. Dat zie je dus normaal nooit als onschuldige toeschouwer! :mrgreen:
Afbeelding

Oh ja, de hele serie staat hier: http://d70.nl/v/Patrick/corus_2009/
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Corus schaak tournooi

Bericht door PeterG » di jan 20 2009 7:52 am

Patrick,

Die handen .. .. .. :oohh: is dat gewoon voor denkers (Rodin)?

Mooie serie die de sfeer goed weergeeft.

Peter

mikemix

Bericht door mikemix » di jan 20 2009 7:56 am

Ik vind de sfeer dus niet goed overkomen, ik vind de flits té prominent.
Het is dan geen dynamische sport om naar te kijken maar volgens mij is er (veel) meer uit te halen.

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » di jan 20 2009 4:47 pm

Gave platen Patrick,stuk voor stuk lekker scherp in de sfeer van de partijen die ze spelen.Ik zie geen onvolkomenheden wat betreft het flitswerk, prachtig weergegeven.#4 is mijn favoriet (mooi gefocust op de harige handen)
8) -----------------------
Groet,
Gert. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

reebruine ogen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door reebruine ogen » di jan 20 2009 5:43 pm

mooie portretten...blijft een speciale groep mensen en je zet ze ook zo neer!
Heel wat anders als bewegende sporters op foto's en toch nu met de uitstraling die bij deze sport hoort neergezet!
groet, Marielle
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle

reebruine ogen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door reebruine ogen » di jan 20 2009 5:43 pm

p.s. was volgens mij ook een sport om in die korte tijd toch mooie foto's te maken?! :roll:
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di jan 20 2009 6:29 pm

Nette serie, ik denk, net als Mikemix dat er meer uit te halen viel. Het flitsen was blijkbaar toegestaan maar in mijn opzicht net iets tè!
De man op de 4e foto ziet het niet meer zitten...hehehe

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 21 2009 10:30 pm

Dennis71 schreef:De man op de 4e foto ziet het niet meer zitten...hehehe
Dat is niet het geval. Hij houdt niet van fotografen. Normaal komt hij pas 10 minuten na de opening van de ronde, maar dat mag niet meer sinds kort. Maar dit is wel zo ongeveer de standaard houding voor hem... :mryellow:

Het was inderdaad de kunst om veel platen te schieten in een hele korte tijd. Dit was voor mij eenmalig; deze foto's kan ik waarschijnlijk nooit meer maken. Dus ze zijn inderdaad wat afgeraffeld. Als je weet dat je de volgende dag weer kan dan kan je meer de tijd nemen en wat aparts proberen. Daar had ik nu echt de tijd niet voor.

Maar Mike heeft een punt; flitsen had minder gekund. Maar het probleem is een beetje de D200; die gebruik ik liever niet bij te hoge ISO waarden. Als ik een D3 of D700 zou hebben had ik waarschijnlijk niet eens geflitst. Veel mooier!

Ach, ik heb mijn plaatjes, en ben tevreden.

Dank iedereen voor de reacties!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 21 2009 10:34 pm

Nog maar even eentje om het af te leren...

6. Nog een keer Calssen, het wonderkind.
Afbeelding

Marco

Bericht door Marco » wo jan 21 2009 10:36 pm

Patrick schreef: Maar Mike heeft een punt; flitsen had minder gekund. Maar het probleem is een beetje de D200; die gebruik ik liever niet bij te hoge ISO waarden. Als ik een D3 of D700 zou hebben had ik waarschijnlijk niet eens geflitst. Veel mooier!
Die D700 zal bij jou ook in goede handen zijn hoor....... :mrgreen:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jan 21 2009 10:52 pm

Patrick schreef:Maar het probleem is een beetje de D200; die gebruik ik liever niet bij te hoge ISO waarden.
Tja, ik blijf dit onzin vinden hoor. Omhoog die iso naar 800! Een klein beetje ruis mag toch nog wel, hoe groot ga je dit printen dan?
Ben het met Mikemix eens, te harde flits is zichtbaar in m.n. te lichte huidtinten en doet afbreuk aan sfeer.
Wel een interessant onderwerp, een echte uitdaging om te fotograferen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jan 21 2009 11:29 pm

Skippy schreef:
Patrick schreef:Maar het probleem is een beetje de D200; die gebruik ik liever niet bij te hoge ISO waarden.
Tja, ik blijf dit onzin vinden hoor. Omhoog die iso naar 800! Een klein beetje ruis mag toch nog wel, hoe groot ga je dit printen dan?
Ben het met Mikemix eens, te harde flits is zichtbaar in m.n. te lichte huidtinten en doet afbreuk aan sfeer.
Wel een interessant onderwerp, een echte uitdaging om te fotograferen.
Ik beloof je dat als ik nog een keer mag, dat ik dat zal doen...

Ik ben wellicht wat al te zeurderig over ruis, maar daar overtuigt de D200, prachtige camera verder, mij dus niet. Zelfs de D40 van mijn vrouw doet het beter naar mijn idee. Maar goed, dat is iets voor een andere sectie.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jan 21 2009 11:32 pm

Patrick schreef:Ik beloof je dat als ik nog een keer mag, dat ik dat zal doen...
Ik hoop dat je zoiets nog een keer mag doen Patrick. En dan een mooi z/w serie, zonder flits, op iso 800. Maar ik denk dat je voor die tijd wel een D300 zal hebben :wink:

mikemix

Bericht door mikemix » wo jan 21 2009 11:38 pm

Helemaal eens met Skip, gooi die iso eens omhoog.
Naast deze serie, schiet je volgende keer een hoge iso serie ernaast.
Volgens mij heb ik hier ook zat foto's laten zien met iso 800, 1600.
Met mijn D2Xs, ook niet echt een anti ruis wonder.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo jan 21 2009 11:51 pm

Ik vind ook het licht niet mooi, veel te plat, doet de expressieve blikken een beetje te niet... je had beter via het plafond kunnen flitsen...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”