Welk objectief wil je nooit meer missen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welk objectief wil je nooit meer missen?

Bericht door a90 » zo jan 25 2009 10:27 am

Eeuw schreef:Welk objectief ik nooit meer wil missen.. Ik kan geen enkele reden bedenken waardoor ik iets NOOIT een objectief weg zou willen doen. Ik kan wel duizend redenen bedenken waarom ik alles WEL weg zou doen. Aan materieel hechten heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan te gaan doen.
Als je bedoelt, wat is je beste lens, dat is mijn 80-200 2.8D maar die backfocust op mijn D200. Mag meteen weg dus.
Meest gebruikte lens is 18-70, mag ook meteen weg want er zijn betere.
50 1.8AF zit vol stof, mag meteen weg.
12-24 f4 Nikon gebruik ik erg weinig en is dx, mag weg.
Tamron 90mm macro, valt tegen en mag weg.
Er blijft ontwikkeling, ook in objectieven. Nee, ik word niet gauw sentimenteel van spullen.
Sentimenteel van spullen wordt ik ook niet snel. Wel kan ik onder de indruk zijn van de mechanische kwaliteit en optische prestaties van objectieven.

Maar belangrijkste reden om antwoord op de vraag te geven voor mij was dan ook welk objectief de beste en fraaiste resultaten biedt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

jack

Bericht door jack » zo jan 25 2009 11:31 am

Ik ben aan het overstappen naar digitaal. Ik wacht tot de D300 nog iets goedkoper is.
Bij mijn huidige camera F801s zou ik de NIKKOR AF 24mm/2.8 D en de 80-200/2.8 D niet willen missen.
Ik ben van de AF 35-70/2.8 niet kapot. Het objectief is door de zoeker niet erg helder.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 25 2009 11:37 am

jack schreef:Ik ben aan het overstappen naar digitaal. Ik wacht tot de D300 nog iets goedkoper is.
Bij mijn huidige camera F801s zou ik de NIKKOR AF 24mm/2.8 D en de 80-200/2.8 D niet willen missen.
Ik ben van de AF 35-70/2.8 niet kapot. Het objectief is door de zoeker niet erg helder.
Dat is typisch want hij zou even helder moeten zijn als een andere 2.8 lens. Immers de lichtsterkte is hetzelfde en het diafragma staat altijd helemaal open als je door de zoeker kijkt.

Zijn de foto's die je er mee maakt wel goed ? En zit je diafragma niet soms vast op een bepaalde waarde ?
Laatst gewijzigd door a90 op zo jan 25 2009 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » zo jan 25 2009 11:43 am

Geen van allen!

14-24/2.8, 24-70/2.8, 80-200/2.8, 50/1.4, 85/1.4, 105/2.8

Maar, less is more :oops:
Toch, less is minder :)

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » zo jan 25 2009 11:53 am

Mijn toppertje is de AFS 17-35, direct gevolgd door de AFS 28-80 en de AFS 80-200.
Die zal ik nooit wegdoen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo jan 25 2009 12:02 pm

mikemix schreef:Geen van allen!
Nee, nee, zo makkelijk kom je er niet van af! :D
Stel, je wordt voor een jaar verbannen, naar een eiland, je mag alleen je D3 mee nemen en EEN objectief....Wat kies je?

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » zo jan 25 2009 12:03 pm

14-24/2.8, 24-70/2.8, 80-200/2.8, 50/1.4, 85/1.4, 105/2.8

Maar, less is more :oops:
Toch, less is minder :)
Hier ben ik het zonder meer mee eens!!! :mryellow: :mryellow:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » zo jan 25 2009 12:04 pm

Marten schreef:
Nee, nee, zo makkelijk kom je er niet van af! :D
Stel, je wordt voor een jaar verbannen, naar een eiland, je mag alleen je D3 mee nemen en EEN objectief....Wat kies je?
Dan ga ik niet naar dat onbewoonde eiland. :mrgreen: :mrgreen:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Weef

Bericht door Weef » zo jan 25 2009 12:55 pm

Op mijn D80 zit eigenlijk alleen maar de AF-D 35mm f/2 op. Niet weg te denken bij een DX-camera.

Op mijn (aankomende) D700 zal de 35mm met een aan zekerheid grenzende waarchijnlijkheid plaatsmaken voor mijn AF-D 50mm f/1.4

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo jan 25 2009 1:09 pm

Weef schreef:Op mijn D80 zit eigenlijk alleen maar de AF-D 35mm f/2 op. Niet weg te denken bij een DX-camera.

Op mijn (aankomende) D700 zal de 35mm met een aan zekerheid grenzende waarchijnlijkheid plaatsmaken voor mijn AF-D 50mm f/1.4
Jij bent gek... :shock: :lol:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » zo jan 25 2009 1:10 pm

de 80-200 f/2.8 en de 105 /f2.8.....geweldig en ragscherp....eigenlijk wil ik de 50 f/1.8 ook nooit meer kwijt.... :oops:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 25 2009 1:31 pm

Eeuw schreef:Welk objectief ik nooit meer wil missen.. Ik kan geen enkele reden bedenken waardoor ik iets NOOIT een objectief weg zou willen doen. Ik kan wel duizend redenen bedenken waarom ik alles WEL weg zou doen. Aan materieel hechten heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan te gaan doen.....
.....Er blijft ontwikkeling, ook in objectieven. Nee, ik word niet gauw sentimenteel van spullen.
In het verleden heb ik erg veel ingeruild, verkocht, weer nieuw spul gekocht, gewoon vergelijkbaar als bij jouw als ik er misschien niet tevreden over was, of omdat ik ze nauwelijks gebruikten. Van de meeste lenzen heb ik nimmer spijt gehad dat ik ze verkocht. Van sommige andere lenzen had ik achteraf gezien toch wel eens spijt. Terugkopen is er in veel gevallen dan niet meer bij, omdat die lenzen dan dikwijls niet meer gemaakt worden, of tweedehands inmiddels te duur zijn geworden voor een "mint" exemplaar.

Lenzen waarvan ik nog wel eens spijt had dat ik ze niet meer had:
- Nikkor AIS 85mm/1.8 (was gestolen) ---> erna toen niet meer geproduceerd, daarvoor in de plaats een AIS 85mm/2.0
maar liever dat oude objectief gehad.
- Nikkor AIS 24mm/2.0 ---> spijt vanwege de lichtsterkte en mogelijkheden NU onder minder goede lichtomstandigheden.
Vroeger lag het bijna constant in de kast (in absolute mint conditie verkocht) omdat ik een ander soort fotografie indertijd deed en bijna hoofdzakelijk op middenformaat en grootformaat werkte. Nu is het een zeldzaam lensje, die 2e hands dikwijls erg afgeraffeld eruit ziet. Ondanks dat de 24mm/2.8 optisch gezien iets beter is (heb ik nu), had ik die 24mm/2.0 er nog graag bij gehad.
- Nikkor 28mm/3.5 PC shift objectief.
De PC-E shift/tilt objectieven van nu zijn beslist beter, maar zijn een stuk groter lomper en kosten een erg stevige duit.

Sinds een paar jaar koop ik naast nieuwe lenzen, ook 2e hands op E-bay exemplaren, die ik wellicht soms na uittesten weer verkoop of in enkele gevallen ook gewoon weer terugstuur omdat ze iets mankeren of onvoldoende kwaliteit hebben.
Daarvan heb ik er van één toch ook weer gemengde gevoelens bij gehad dat ik die terugstuurde, een Nikkor 20mm/2.8 AIS werkelijk in 100% mint nieuwstaat conditie. Alsof die tevoorschijn kwam van een vergeten voorraadplankje. Minder kwaliteit in de hoeken (op DX) dan mijn 18-35mm/3.5-4.5 zoomlensje of mijn Sigma 10-20mm, maar zodanig compact en met minder ghosting in moeilijke lichtomstandigheden dan mijn 18-35mm/3.5-4.5 zoomlensje dat ik die graag nog had gehad, totdat er tegen een 4-5x hogere prijs een betere lens gekocht zou kunnen worden.

Lenzen die ik niet wil missen zijn mijn manuele Voigtländer lenzen:
40mm, 58mm/1.4, 90mm/3.5 (2 stuks ---> waarvan 1 "reserve"), 180mm/4.0
Die verkoop ik beslist niet, ik koop er misschien wel extra lenzen bij in een AF uitvoering, maar die manuele lenzen zijn niet alleen optisch en mechanisch zo fraai, alsook dat het mooi kleine compacte lensjes zijn in vergelijking met andere merken en typen.
Jammer genoeg wordt de Voigtländer 125mm/2.5 macro niet meer geproduceerd en is 2e hands eigenlijk te duur (2-2.5x de nieuwprijs wat die lens ooit gekost heeft) door de hoge vraag. Die had ik ook nog graag gehad willen hebben.

Andere lenzen wil ik "voorlopig" niet verkopen, maar misschien tezijnertijd wel omdat er betere zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo jan 25 2009 2:16 pm

Van 14 naar 200 in f/2,8..........geen van de drie objectieven wil ik missen..... :mrgreen:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » zo jan 25 2009 2:25 pm

Eeuw schreef:Welk objectief ik nooit meer wil missen.. Ik kan geen enkele reden bedenken waardoor ik iets NOOIT een objectief weg zou willen doen. Ik kan wel duizend redenen bedenken waarom ik alles WEL weg zou doen. Aan materieel hechten heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan te gaan doen.
Als je bedoelt, wat is je beste lens, dat is mijn 80-200 2.8D maar die backfocust op mijn D200. Mag meteen weg dus.
Meest gebruikte lens is 18-70, mag ook meteen weg want er zijn betere.
50 1.8AF zit vol stof, mag meteen weg.
12-24 f4 Nikon gebruik ik erg weinig en is dx, mag weg.
Tamron 90mm macro, valt tegen en mag weg.
Er blijft ontwikkeling, ook in objectieven. Nee, ik word niet gauw sentimenteel van spullen.

O ja, als ik al een objectief weg zou doen, zou dat inderdaad de Tamron 90mm macro zijn. Vind hem ook tegen vallen, tenminste de foto`s zijn oke, maar af en toe wil hij niet scherpstellen en moet ik aan de ring gaan zitten klooien voor dat hij het weer doet.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » zo jan 25 2009 2:27 pm

50mm 1.8

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”