Eeuw schreef:Welk objectief ik nooit meer wil missen.. Ik kan geen enkele reden bedenken waardoor ik iets NOOIT een objectief weg zou willen doen. Ik kan wel duizend redenen bedenken waarom ik alles WEL weg zou doen. Aan materieel hechten heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan te gaan doen.....
.....Er blijft ontwikkeling, ook in objectieven. Nee, ik word niet gauw sentimenteel van spullen.
In het verleden heb ik erg veel ingeruild, verkocht, weer nieuw spul gekocht, gewoon vergelijkbaar als bij jouw als ik er misschien niet tevreden over was, of omdat ik ze nauwelijks gebruikten. Van de meeste lenzen heb ik nimmer spijt gehad dat ik ze verkocht. Van sommige andere lenzen had ik achteraf gezien toch wel eens spijt. Terugkopen is er in veel gevallen dan niet meer bij, omdat die lenzen dan dikwijls niet meer gemaakt worden, of tweedehands inmiddels te duur zijn geworden voor een "mint" exemplaar.
Lenzen waarvan ik nog wel eens spijt had dat ik ze niet meer had:
- Nikkor AIS 85mm/1.8 (was gestolen) ---> erna toen niet meer geproduceerd, daarvoor in de plaats een AIS 85mm/2.0
maar liever dat oude objectief gehad.
- Nikkor AIS 24mm/2.0 ---> spijt vanwege de lichtsterkte en mogelijkheden NU onder minder goede lichtomstandigheden.
Vroeger lag het bijna constant in de kast (in absolute mint conditie verkocht) omdat ik een ander soort fotografie indertijd deed en bijna hoofdzakelijk op middenformaat en grootformaat werkte. Nu is het een zeldzaam lensje, die 2e hands dikwijls erg afgeraffeld eruit ziet. Ondanks dat de 24mm/2.8 optisch gezien iets beter is (heb ik nu), had ik die 24mm/2.0 er nog graag bij gehad.
- Nikkor 28mm/3.5 PC shift objectief.
De PC-E shift/tilt objectieven van nu zijn beslist beter, maar zijn een stuk groter lomper en kosten een erg stevige duit.
Sinds een paar jaar koop ik naast nieuwe lenzen, ook 2e hands op E-bay exemplaren, die ik wellicht soms na uittesten weer verkoop of in enkele gevallen ook gewoon weer terugstuur omdat ze iets mankeren of onvoldoende kwaliteit hebben.
Daarvan heb ik er van één toch ook weer gemengde gevoelens bij gehad dat ik die terugstuurde, een Nikkor 20mm/2.8 AIS werkelijk in 100% mint
nieuwstaat conditie. Alsof die tevoorschijn kwam van een vergeten voorraadplankje. Minder kwaliteit in de hoeken (op DX) dan mijn 18-35mm/3.5-4.5 zoomlensje of mijn Sigma 10-20mm, maar zodanig compact en met minder ghosting in moeilijke lichtomstandigheden dan mijn 18-35mm/3.5-4.5 zoomlensje dat ik die graag nog had gehad, totdat er tegen een 4-5x hogere prijs een betere lens gekocht zou kunnen worden.
Lenzen die ik niet wil missen zijn mijn manuele Voigtländer lenzen:
40mm, 58mm/1.4, 90mm/3.5 (2 stuks ---> waarvan 1 "reserve"), 180mm/4.0
Die verkoop ik beslist niet, ik koop er misschien wel extra lenzen bij in een AF uitvoering, maar die manuele lenzen zijn niet alleen optisch en mechanisch zo fraai, alsook dat het mooi kleine compacte lensjes zijn in vergelijking met andere merken en typen.
Jammer genoeg wordt de Voigtländer 125mm/2.5 macro niet meer geproduceerd en is 2e hands eigenlijk te duur (2-2.5x de nieuwprijs wat die lens ooit gekost heeft) door de hoge vraag. Die had ik ook nog graag gehad willen hebben.
Andere lenzen wil ik "voorlopig" niet verkopen, maar misschien tezijnertijd wel omdat er betere zijn.