Speling tussen body en lens ?
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ehm, ff wat rechtzetten over K-E kwam wat verkeerd over.
Waar het mij om ging is dat een klachtafhandeling via een lokale fotowinkel m.i. makkelijker/goedkoper gaat als dat je hem bij K-E of een andere online winkel koopt.
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont maar vanuit E’hoven naar Cappelle rijden kost geld en tijd om je camera ter reparatie te brengen en te halen. Je kunt hem opsturen maar dat kost je ook geld en dan moet je ook maar hopen dat alles goed verzonden en bezorgt wordt. En dan moet je via mail/telefoon maar hopen dat je klacht begrepen wordt en dat zij hem ook kunnen reproduceren.
Moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook geen slechte ervaring gehad met K-E
Heb er mijn 70-200 en TC-20EII gekocht (toen ze nog in het oude gebouw zaten). Ja, omdat ze gewoonweg a-sociaal veel goedkoper waren als in de fotozaak. En het risico dat er iets mee mis was of zou kunnen gaan maar voor lief genomen.
Heb de 70-200 wel in K-Ewinkel gekocht, gewoon om direct te kunnen kijken of ie goed was en ik hem heelhuids thuis krijg.
En de TC-20 heb ik op laten sturen. Deze lens was iets goedkoper dus dat risico maar voor lief genomen en ja uiteindelijk kon daar nog minder aan stuk als een 70-200.
Heb ook geen defect gehad met deze spullen maar wel met mijn D70 die ik in de fotowinkel heb gekocht. Maar die klacht is zonder veel problemen opgelost.
Waar het mij om ging is dat een klachtafhandeling via een lokale fotowinkel m.i. makkelijker/goedkoper gaat als dat je hem bij K-E of een andere online winkel koopt.
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont maar vanuit E’hoven naar Cappelle rijden kost geld en tijd om je camera ter reparatie te brengen en te halen. Je kunt hem opsturen maar dat kost je ook geld en dan moet je ook maar hopen dat alles goed verzonden en bezorgt wordt. En dan moet je via mail/telefoon maar hopen dat je klacht begrepen wordt en dat zij hem ook kunnen reproduceren.
Moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook geen slechte ervaring gehad met K-E
Heb er mijn 70-200 en TC-20EII gekocht (toen ze nog in het oude gebouw zaten). Ja, omdat ze gewoonweg a-sociaal veel goedkoper waren als in de fotozaak. En het risico dat er iets mee mis was of zou kunnen gaan maar voor lief genomen.
Heb de 70-200 wel in K-Ewinkel gekocht, gewoon om direct te kunnen kijken of ie goed was en ik hem heelhuids thuis krijg.
En de TC-20 heb ik op laten sturen. Deze lens was iets goedkoper dus dat risico maar voor lief genomen en ja uiteindelijk kon daar nog minder aan stuk als een 70-200.
Heb ook geen defect gehad met deze spullen maar wel met mijn D70 die ik in de fotowinkel heb gekocht. Maar die klacht is zonder veel problemen opgelost.
- ton
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste forum leden , ik heb geen naam genoemd van de winkel dat heeft geen zin en dat doe ik ook niet , ik ga volgende week naar beverwijk dan word het wel opgelost ,ik heb nog garantie geen punt , ik weet nu dat er geen speling in mag zitten ik snap alleen de verkoper niet dat hij heeft gezegt dat het normaal zou zijn terwijl hij toch moet weten dat het niet zo is , Beste leden iedereen bedankt voor jullie reacties , ik ben er uit , Groeten Ton .
Groeten Ton .
Een beetje speling is heel normaal, bij de korte lenzen en kitlensjes merk je hier weinig van maar bij de grote telelenzen is altijd wel wat ruimte te bespeuren. Dit valt bij een telelens ook meer op deze zit vaak op een statief bevestigd en dan valt op dat als de lens vast zit je de kamera nog een beetje kan bewegen. Bedenk dat het een mechanische passing is deze moet voldoen aan bepaalde toleranties als de tolerantie nul zou zijn zou je het objectief bij wat temperatuur verschil tussen kamera en objectief niet meer op de body krijgen. Neemt niet weg dat de 2mm waar Ton het over heeft wel wat meer lijkt als normaal.
Groeten Jan
Groeten Jan
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Hallo,
Ook ik heb de proef op de som genomen zojuist en de 70-200 f2.8 VR zowel op de D70s als op de D200 gezet maar 0,0 spelling hoor.
Mvg, Gino
Ook ik heb de proef op de som genomen zojuist en de 70-200 f2.8 VR zowel op de D70s als op de D200 gezet maar 0,0 spelling hoor.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Als je de constructie van een Nikon F mount goed bekijkt kun je alleen maar concluderen dat er eigenlijk "normaal gesproken" geen speling kan zijn tussen het objectief en de camera body.
Aan de binnenzijde van de cameravatting zitten namelijk 3 lichtgebogen bladveren die ahw lensvatting tegen de cameravatting aan horen te trekken als de lens op de camera wordt gedraaid en zodoende dus ook alle speling opheffen.
Heb je toch ruime speling dan is er dus wel degelijk iets mis.
Luc.
Aan de binnenzijde van de cameravatting zitten namelijk 3 lichtgebogen bladveren die ahw lensvatting tegen de cameravatting aan horen te trekken als de lens op de camera wordt gedraaid en zodoende dus ook alle speling opheffen.
Heb je toch ruime speling dan is er dus wel degelijk iets mis.
Luc.
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, en zeker geen 2mm, lijkt me redelijk abnormaal.
Wat ik bedoel is dat als het objectief op de body is gedraaid en het objectief is vast geklikt dat het dan nog mogelijk is om de body ten opzichte van het objectief een beetje te draaien 1mm beweging is bij een telelens niet ongewoon. Wat ik niet bedoel is dat er een kier zit tussen body en objectief, als dit het geval is heb je een groot probleem natuurlijk. Misschien kan Ton nog even vertellen wat zijn probleem precies is om verwarring te voorkomen.
Groeten jan.
Groeten jan.
Laatst gewijzigd door Grojan op zo feb 25 2007 4:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, daar heb je gelijk in Grojan.
Ik kan inderdaad de body ook een heel klein beetje bewegen links en rechtsom t.o.v de lens nadat ze vastgeklikt is.
Dat zou inderdaad verwarring kunnen veroorzaken.
Mvg, Gino
Ik kan inderdaad de body ook een heel klein beetje bewegen links en rechtsom t.o.v de lens nadat ze vastgeklikt is.
Dat zou inderdaad verwarring kunnen veroorzaken.
Mvg, Gino
De enige speling die kan en mag optreden is een uitermate kleine speling als je het bevestigde objectief probeert te draaien in de vatting.
Immers, het ronde palletje dat in het geufje in de objectiefvatting valt moet een ietsje kleiner van diameter zijn dan de breedte van het gleufje.
Ook kun je dit palletje, als je geen objectief op de camera hebt, een heel klein beetje bewegen.
Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat je een objectief altijd nog een beetje kunt draaien in de vatting. Al te strak zou ook niet goed zijn, dan zou het palletje snel slijten.
Maar een objectief hoort nooit te kunen "wackelen", om het Duitse woord maar eens te gebruiken. Daarvoor zijn de veren in de cameravatting veel te sterk en te duurzaam. Ga maar na, die veren zijn op camera's uit de jaren zestig nog prima.
Groet, E.M. de Klerk
Immers, het ronde palletje dat in het geufje in de objectiefvatting valt moet een ietsje kleiner van diameter zijn dan de breedte van het gleufje.
Ook kun je dit palletje, als je geen objectief op de camera hebt, een heel klein beetje bewegen.
Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat je een objectief altijd nog een beetje kunt draaien in de vatting. Al te strak zou ook niet goed zijn, dan zou het palletje snel slijten.
Maar een objectief hoort nooit te kunen "wackelen", om het Duitse woord maar eens te gebruiken. Daarvoor zijn de veren in de cameravatting veel te sterk en te duurzaam. Ga maar na, die veren zijn op camera's uit de jaren zestig nog prima.
Groet, E.M. de Klerk