AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikkor 35mm f/1.8G DX?? Het zal toch niet waar zijn?

Bericht door Marten » zo feb 08 2009 8:05 pm

Kroontje schreef: Hier kan ik mee leven met deze opmerking. :wink:
Groet Kroontje
Mooi Kroontje, maar nu graag weer ontopic.
Wat vind jij van dit objectief, mocht het uitkomen?

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo feb 08 2009 8:57 pm

Hallo Marten

Ik denk wel dat ik hier positief naar zal kijken als hij zou komen..
Ik zelf heb nog geen f/1.8 of iets dergelijks alles begint nog bij 3.5 van wat ik nu heb liggen..
Dus het zou niet misstaan om deze er aan toe te voegen..

Ik heb vanmiddag wel alle linkje en Google gebruikt om meer te weten over de lens.
Ben benieuwd..

Groet :wink:

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo feb 08 2009 9:20 pm

Ik zou het onbegrijpelijk vinden als NIkon met dit objectief in DX formaat uit zou komen. Niets ten nadele van DX, het heeft behalve nadelen ook zeker voordelen, maar ze maken dit objectief dan maar voor een gedeelte van de Nikon camera eigenaren en niet voor allemaal.

Ik zou het verkooptechnisch dus niet begrijpen tenzij er nog iets soortgelijks voor FX aankomt. Ze kunnen er eenvoudigweg veel meer van verkopen als ze hem als FX uitbrengen, dan kan iedere Nikon camera eigenaar er eentje halen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » zo feb 08 2009 10:54 pm

De AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G komt nog... :D

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo feb 08 2009 11:00 pm

yoyo schreef:De AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G komt nog... :D
Ik denk het ook met de reden dat Nikon mogelijk een 2-sporen beleid zal inzetten; DX t/m D90-klasse met bijbehorende niet te dure objectieven en FX vanaf D300-klasse met bijbehorende
duurdere objectieven. Dan kun je zo'n 35mm 1.8 DX met mindere specs (geen ED, geen Nano) goedkoper maken en verkopen dan de tegelijkertijd ontwikkelde FX-variant.
Bovendien kunnen ze dan later de klanten die van DX op FX overstappen alsnog de FX-objectieven verkopen lees aansmeren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 08 2009 11:46 pm

a90 schreef:Ik zou het onbegrijpelijk vinden als NIkon met dit objectief in DX formaat uit zou komen......
.....Ik zou het verkooptechnisch dus niet begrijpen tenzij er nog iets soortgelijks voor FX aankomt. Ze kunnen er eenvoudigweg veel meer van verkopen als ze hem als FX uitbrengen, dan kan iedere Nikon camera eigenaar er eentje halen.
Ik denk niet dat ze met een FX-model er daar dan zoveel meer van zullen verkopen, integendeel. Een nieuwe 35mm lens die kwalitatief moet aansluiten bij andere FX-model lenzen in de hedendaagse kwaliteit zal voor menig gebruiker te duur zijn als je die slechts benut voor een DX-camera. Groter en zwaarder bovendien dan nodig voor juist dat kleinere DX-formaat.

Nee, juist een objectief afgestemd op het DX formaat wat wellicht iets compacter en lichter en bovenal goedkoper is dan een model bedoeld voor FX, zal voor een DX-gebruiker juist aanzienlijk aantrekkelijker zijn om te kopen.
Die FX gebruikers komen dadelijk ook wel aan hun trekken met lenzen die weer specifiek op die lijn zijn afgestemd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma feb 09 2009 12:05 am

Sigma heeft een 30mm f/1.4 lens voor DX-formaat. Deze lens wordt redelijk goed gerecenseerd en is niet (te) duur (nieuw ca 350 euro). Geen idee of het een hit is (ik lees in dat Duitse bericht dat-ie goed verkoopt), maar ik kan begrijpen dat Nikon het gat in de markt voor betaalbare primes met AF-S (dus ook bruikbaar voor D40(x)/60) wel wil vullen.
Met de enorme range aan camera's die Nikon uitbrengt, met tenminste drie doelgroepen, kan het eenvoudigweg niet zo zijn dat elk product dat wordt uitgebracht je aanspreekt. Ik vind het ook wel flauw om dan te gaan piepen. Het werd toch wel tijd dat voor de instappers en middenklassers weer eens wat leuks kwam. Nu maar hopen dat de prijs ook iets is...

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » ma feb 09 2009 12:41 am

a90 schreef: maar ze maken dit objectief dan maar voor een gedeelte van de Nikon camera eigenaren en niet voor allemaal.
Die snap ik niet helemaal, alle objectieven zijn toch voor bijna alle hedendaagse camera's. En het geeft tevens ook aan dat Nikon DX niet dood heeft verklaard zoals de meesten denken.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

mikemix

Bericht door mikemix » ma feb 09 2009 1:13 am

The-Boss schreef:
a90 schreef: maar ze maken dit objectief dan maar voor een gedeelte van de Nikon camera eigenaren en niet voor allemaal.
Die snap ik niet helemaal, alle objectieven zijn toch voor bijna alle hedendaagse camera's. En het geeft tevens ook aan dat Nikon DX niet dood heeft verklaard zoals de meesten denken.
Een DX objectief werkt niet op een FX toestel, andersom wel.
Als je dan als Nikon een nieuw objectief zou uitbrengen dan lijkt me de 2de optie ook iets logischer.
Maar ja, wat heet logisch tegenwoordig.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 09 2009 1:19 am

Maar we hebben/hadden nu toch ook :

AF Nikkor 85mm f/1.4D IF vs AF Nikkor 85mm f/1.8D
AF Nikkor 50mm f/1.4D vs AF Nikkor 50mm f/1.8D
AF Nikkor 28mm f/1.4D vs AF Nikkor 28mm f/2.8D en AF Nikkor 35mm f/2D

Straks :

AF-S VR Nikkor 85mm f/1.4G IF vs AF-S Nikkor 85mm f/1.8G DX
AF-S Nikkor 50mm f/1.4G vs AF-S Nikkor 50mm f/1.8G DX
AF-S Nikkor 35mm f/1.4G vs AF-S Nikkor 35mm f/1.8G DX

:D
Laatst gewijzigd door yoyo op ma feb 09 2009 1:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » ma feb 09 2009 1:22 am

yoyo schreef:
AF-S VR Nikkor 85mm f/1.4G IF
Ik geloof het zo net niet...

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma feb 09 2009 1:25 am

mikemix schreef:Een DX objectief werkt niet op een FX toestel, andersom wel.
Als je dan als Nikon een nieuw objectief zou uitbrengen dan lijkt me de 2de optie ook iets logischer.
Maar ja, wat heet logisch tegenwoordig.
Er is net een 50/1.4 uitgekomen, op zich is het niet vreemd dat er nu een dx lens met dezelfde beeldhoek komt. Dat ie dx en 1.8 is, zal zijn om hem betaalbaarder te houden, niet gek omdat de dx gebruikers toch aan de onderkant van de markt zitten.
Bovendien zou Nikon met een dx prime aangeven dat dx nog niet dood is voor het bedrijf.
Maar goed, eerst maar eens zien of ie echt komt....

En natuurlijk werkt een dx lens wel op een fx toestel
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 09 2009 1:28 am

mikemix schreef:
yoyo schreef:
AF-S VR Nikkor 85mm f/1.4G IF
Ik geloof het zo net niet...
De kans bestaat dat hij geen VR heeft idd. Het is een objectief gemaakt voor de studio, maar omdat hij ook veel als reportageobjectief wordt gebruikt en toch al relatief duur is, kan ik me de VR wel voorstellen. Dan gaan ze naar VR toe bij al hun teleobjectieven.

We zullen zien... 8)

mikemix

Bericht door mikemix » ma feb 09 2009 1:28 am

Roelof schreef:
En natuurlijk werkt een dx lens wel op een fx toestel
Ja, gehandicapt.

mikemix

Bericht door mikemix » ma feb 09 2009 1:33 am

Roelof schreef: Er is net een 50/1.4 uitgekomen, op zich is het niet vreemd dat er nu een dx lens met dezelfde beeldhoek komt.
Dat ie dx en 1.8 is, zal zijn om hem betaalbaarder te houden, niet gek omdat de dx gebruikers toch aan de onderkant van de markt zitten.
De D700 is FX.
De D700 is de top in de DXXX lijn.
Ik ben benieuwd of de D400 (of de opvolger van de D300) DX blijft, wordt het FX dan zou dit wel eens een hele bepalende wissel betekenen.
Laatst gewijzigd door mikemix op ma feb 09 2009 1:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”