heeft iemand ervaring met de 24 120 mm analoog en digitaal

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Gert Wagelaar

heeft iemand ervaring met de 24 120 mm analoog en digitaal

Bericht door Gert Wagelaar » ma feb 26 2007 2:47 pm

Zoek voor mijn analoge nikon een mooie zoom of groothoeklens, nu zag ik dat er een 24 120 mm met VR was, wie heeft daar ervaring mee, wat zijn de resultaten, of ben ik beter af met een vaste groothoek, de 24 mm of de 20 mm. Weet wel dat vast altijd beter is, maar er zijn tegenwoordig toch hele goede zooms. Een 8 plus zoom heeft mijn voorkeur.

Wat ik fotografeer, kijk maar op www.flickr.com/photos/wagelaar

paulk

Bericht door paulk » ma feb 26 2007 3:23 pm

Sorry, geen ervaring mee

Maar dit is wat ze op Nikonians zeggen

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForu ... 319.html#7

en op Nikon cafe

http://www.nikoncafe.com/vforums/showth ... ght=24-120

succes met je aanschaf

vanson

Bericht door vanson » ma feb 26 2007 3:27 pm

Gert,
wat is een '8 plus zoom' ?

De 24-120mm AF Nikkor is er in twee varianten, de AFS versie en de oudere niet-AFS versie. Beide versies hebben dezelfde 'lichtsterkte' van f3.5-5.6.

De AFD 24-120mm heb ik gebruikt op een F100, en viel eigenlijk helemaal niet tegen. Alle foto's die ik wilde maken, heb ik kunnen maken. De minpunten van de niet-AFS versie zijn dat de lens wel erg groot en lamg wordt als je uitzoomt, en dat de constructie van de lens als deze uitgezoomd is, niet echt sterk te noemen is. Ik heb er in de loop der jaren een aantal voorbij zien komen die veel speling hadden in uitgezoomde stand.

De 24-120mm AFS versie is enigszins een verbetering t.o.v. de niet-AFS versie, zeker optisch.
Wat mij opviel is dat je op 120mm nog een behoorlijk mooie onscherpteweergave hebt, ook als je de lens op een digitale camera gebruikt.

Beide 24-120mm versies zijn niet niet de meest geweldige zoomlenzen die Nikon ooit heeft gemaakt, maar beide lenzen zijn zeker bruikbaar.
Als je iets meer verwacht van je glas, dan zou ik ook kijken naar een 24-85mm AFS Nikkor. Iets minder zoom, minder tele, maar 'meer lens'.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » ma feb 26 2007 3:36 pm

die tip voor een 24 85 mm is prima, van groothoek naar portret is voor mijn precies goed, dank Vanson

Heeft iemand daarom ervaring met die lens?

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » ma feb 26 2007 3:37 pm

Oja, een 8-plus zoom is een waarde ide ik voor lenzen op dit forum nogwel eens langs zie komen, gewoon een algemene beoordeling van een lens, met bijvoorbeeld een 8

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » ma feb 26 2007 3:42 pm

toch nog een aanvullende vraag, is dat een G lens of een D lens, waar staat dat voor optisch kwalitatief

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » ma feb 26 2007 3:51 pm

Gert Wagelaar schreef:toch nog een aanvullende vraag, is dat een G lens of een D lens, waar staat dat voor optisch kwalitatief
Gert, zoek op Google of gewoon hier.
Je vraag is al meerdere malen aan de orde geweest.

vanson

Bericht door vanson » ma feb 26 2007 4:20 pm

zie ook:
http://nikonimaging.com/global/products ... mf_35-45g/

daar staan ook een aantal afkortingen uitgelegd

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » ma feb 26 2007 4:41 pm

De vraag is optische kwalitieit, en mechanische zo ik nu zie, Nikon maakt mooie en goede spullen, maar ook rommel, en dat laatste heb ik niet graag in gebruik. Daarom mijn vragen aan gebruikers, al die promo sites op internet geloof ik wel, gebruikers maken dan het verschil met hun praktijk ervaringen.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » ma feb 26 2007 4:58 pm

Dan nog werkt de zoek optie prima.
Je vind dan alle vragen over deze lens, ook optisch.

vanson

Bericht door vanson » ma feb 26 2007 5:10 pm

Gert Wagelaar schreef:toch nog een aanvullende vraag, is dat een G lens of een D lens, waar staat dat voor optisch kwalitatief
Je kunt niet zomaar zeggen dat een G-Nikkor optisch minder is dan een (AF)D-Nikkor...
Al zijn er AFD-Nikkors die optisch niet veel voorstellen...

De 24-85mm AFS G Nikkor is een van de fijnste zoomlenzen die ik ken, en de enige zoomlens die ik zelf zou gebruiken, zowel op digitaal als film. Het enige minpunt vind ik de 67mm filtervatting. Al mijn filters hebben de 'standaard Nikon filtermaten' van 52mm/62mm/72mm/77mm. In 67mm maakt Nikon geen oranje of rood filters (die ik dus vaak gebruik)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: heeft iemand ervaring met de 24 120 mm analoog en digita

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 27 2007 9:15 am

Gert Wagelaar schreef:Zoek voor mijn analoge nikon een mooie zoom of groothoeklens, nu zag ik dat er een 24 120 mm met VR was, wie heeft daar ervaring mee, wat zijn de resultaten, of ben ik beter af met een vaste groothoek, de 24 mm of de 20 mm. Weet wel dat vast altijd beter is, maar er zijn tegenwoordig toch hele goede zooms. Een 8 plus zoom heeft mijn voorkeur.

Wat ik fotografeer, kijk maar op www.flickr.com/photos/wagelaar
Dit zijn te veel vragen om zo maar een antwoord te kunnen geven.
Op niet alle analoge camera's werkt VR. Nu is dat niet wezenlijk van belang, maar als je dat nu net wilt. Ook niet alle oudere camera's kunnen met de AFS informatie omgaan of AFS objectieven aansturen.

Gezien je foto's op flickr zou je ook de stap naar 20 mm kunnen maken. Ga dan op zoek naar bv een 17-55. Er is ook een 18-200, of 18-135 maar meer zoom is minder van kwaliteit. Een probleem is nog dat Nikon geen zooms heeft met een lang bereik die ook op een analoge camera werken. De genoemde objectieven zijn allen DX.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » za mar 03 2007 6:26 pm

De analoge nikon wordt een F5, VR moet werken en de sb600 flitser ook, die 17 35 mm wordt het wel, ook gezien zijn lichtsterkte, groothoek is mijn ding, standaardlens een 10,5 mm fisheye, zelfs voor portret.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mar 03 2007 8:33 pm

Gert, begrijp ik hieruit dat je een F5 nog gaat kopen ? Bedenk dan goed dat de 10.5 fisheye niet goed werkt daarop ivm. de DX
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » za mar 03 2007 8:38 pm

ja, ja, DX werkt niet, heeft iemand nog een mooie fisheye analoog in de aanbieding?

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”