@Melliw:
Dank je voor de uitleg. Gelukkig heb ik met m'n D90 niet per se een AF-motor in het objectief nodig. Hoe verhoudt de Nikkor 50mm F/1.4 AF-D zich kwalitatief tot de alom geprezen Sigma 50mm F/1.4?
D90: 30mm F/1.4 of 50mm F/1.4?
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D90: 30mm F/1.4 of 50mm F/1.4?
De sigma schijnt ook super te zijn.
Ik heb hem niet gebruikt dus dat weet ik niet, de Nikkor is goedkoper, lichter, kleinere filtermaat.
Vanuit het verleden heb ik niet altijd een goede ervaring met sigma, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Een vergelijk tussen de Sigma en Nikkor wil ik wel eens zien.
gr. Melliw
Ik heb hem niet gebruikt dus dat weet ik niet, de Nikkor is goedkoper, lichter, kleinere filtermaat.
Vanuit het verleden heb ik niet altijd een goede ervaring met sigma, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Een vergelijk tussen de Sigma en Nikkor wil ik wel eens zien.
gr. Melliw
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vandaag ga ik een Nikkor 50mm AF-D F/1.8 bestellen, gelet op de prijs (en de waardevastheid) zal ik mij daar vast geen buil aan vallen. Eerst maar eens ervaring op doen. En als het naar meer smaakt, kan ik altijd nog op een 50mm F/1.4 overstappen en de F/1.8 dan op de good old analoge F601 een plekje geven.
Daarna maar eens sparen voor een 30mm F/1.4 of 35mm F/2.0 en een 60mm of 85mm met macro-stand. Volgens mij heb ik dan een mooi setje prime-lenzen bij elkaar. Of zijn er andere combinaties mogelijk?
Daarna maar eens sparen voor een 30mm F/1.4 of 35mm F/2.0 en een 60mm of 85mm met macro-stand. Volgens mij heb ik dan een mooi setje prime-lenzen bij elkaar. Of zijn er andere combinaties mogelijk?
Je zou natuurlijk als je graag een tas met primes mee wil sjouwen een heleboel van die dingen kunnen kopen
Ik heb een Sigma 1.4 50mm sinds een paar weken
Ik heb er niet veel verstand van maar het verschil met een 30mm is denk ik dat je een pas naar achter moet maken
Het verschil met een 60mm ,10 cm verder weg van het onderwerp focussen (bij de sigma doet hij het goed op 32cm,zelf net gemeten)
Zou het dus maar eerst bij een lensje houden ,en misschien als je toch erg graag snelle beestjes op de foto wil zetten een iets langere macro kopen
Ik heb er niet veel verstand van maar het verschil met een 30mm is denk ik dat je een pas naar achter moet maken
Het verschil met een 60mm ,10 cm verder weg van het onderwerp focussen (bij de sigma doet hij het goed op 32cm,zelf net gemeten)
Zou het dus maar eerst bij een lensje houden ,en misschien als je toch erg graag snelle beestjes op de foto wil zetten een iets langere macro kopen
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk dat je wel gelijk hebt. De Sigma of Nikkor 30mm en 50mm F/1.4 staan hoog op mijn lijstje maar gelet op de prijs eerst maar even een zijstapje naar de F/1.8 gemaakt. Denk dat die 1.4's hun geld zeker waard zijn, maar budgettair een aardige aderlating: heb tenslotte vorige week de D90+18-105VR gekocht en uit mijn printer komen helaas geen gratis euroosjohan r schreef:Je zou natuurlijk als je graag een tas met primes mee wil sjouwen een heleboel van die dingen kunnen kopen

Ja, daar zit wat in. Eerst maar even sparen voor een mooi macro-objectief en dan nog eens een 30mm of 35mm overwegen, mocht deze 50mm mij toch niet helemaal bevallen, qua focale lengte dan.johan r schreef: Zou het dus maar eerst bij een lensje houden ,en misschien als je toch erg graag snelle beestjes op de foto wil zetten een iets langere macro kopen
ik heb ze allebij naast mekaar gehad. kwa licht sterkte vond ik de 50 1.8 lichter dan de 30mm 1.4 verbaasingwekend. de 30mm was ook niet de scherpste lens. ik ben er zelf niet kapot van de sigma. maar de 50 mm is natuurlijk ook wel en veelmakelijkere lens om te maken " technische ". 30 mm had ook andere kleuren dan de 50 mm ( dit moet je mooi vinden)
op lage lichtsterkte
min 50 mm :
de lengte is net iets te lang (dit geeft voor mij net problemen bij wat ik wil fotograveren
) ,niet een opzienbare scherpe lens
plus 50 mm :
goede prijs, redelijk scherp, lichtsgevoelig.
richt naam voor deze lens : wel grappig
min 30mm :
autofocus werkt niet goed, is geen 1.4 maar 1.8 licht sterk, zwaar , erg (vet) onscherp in de hoeken, andere kleur dan nikon, niet echt een scherpe lens overall.
plus 30mm:
als je aan de draairing draait is hij uit de autofocus, leuke lengte, (? kleur moet je leuk vinden).
richt naam voor deze lens : net niet
op lage lichtsterkte
min 50 mm :
de lengte is net iets te lang (dit geeft voor mij net problemen bij wat ik wil fotograveren

plus 50 mm :
goede prijs, redelijk scherp, lichtsgevoelig.
richt naam voor deze lens : wel grappig
min 30mm :
autofocus werkt niet goed, is geen 1.4 maar 1.8 licht sterk, zwaar , erg (vet) onscherp in de hoeken, andere kleur dan nikon, niet echt een scherpe lens overall.
plus 30mm:
als je aan de draairing draait is hij uit de autofocus, leuke lengte, (? kleur moet je leuk vinden).
richt naam voor deze lens : net niet