Ervaringen 70-300 VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » ma feb 26 2007 11:34 am

Voor wild in de natuur is 400 zelfs krap aan.
Wellicht toch de Bigma overwegen?
Dit draadje ging ooit over de 70-300 VR Nikkor :oops:

Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma feb 26 2007 2:39 pm

Wel, ik ben net bij konijnenberg geweest en heb verschillende lensen uit geprobeerd waaronder dus de 70-300 mm. die viel bij mij meteen door de mand door zijn onscherpte bij 5.6 op volle zoom. Dat werd beter bij F8 maar toch nog onscherpte op volle focus. Dat plastic achtige wat deze lens zou hebben viel mij reuze mee. Lag goed in de hand en reageerde snel op de AF.
Toen de 80-400 mm met VR. kwa scherpte ook op volle zoom een zeer goede lens, zwaar in de hand en zeer degelijk gemaakt. Nadeel een trage reactie met een hoorbare motor tijdens het scherpstellen. Voor sport dus niet geschikt. Maar gezien zijn prijs van 1545 teuro zeker het geld waard door de extra zoom die je hebt. Zeker geschikt voor wild fotografie. Maar dan de 70-200 mm VR. Dat is toch de lens die het zou moeten worden, toch ga ik voor de oude 80-200 mm vanwege zijn goede scherpte en prijs. Ik vind een lens van bijna 2000 teuro voor mij nu te veel geld. Zou ik geen sport doen, dan ging ik voor de 80-400 omdat die geroemd word door zijn scherpte en definitie. Maar de 70-300mm waar het in deze topic over gaat is een goede lens voor de beginnende fotograaf en dat bedoel ik natuurlijk niet dat ik nu een betere zou zijn. Maar mijn eisen zijn gewoon te hoog waar deze lens niet aan kan voldoen. Verder een goede prijs kwaliteits verhouding heeft dit wel vind ik. En zal bij zeer velen onder ons het zeer goed doen. Maar mijn keuze is nu bepaald en voor een goed stukje glas moet je helaas in de portemonnee tasten.

Jan

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma feb 26 2007 7:32 pm

De 80-400 vind je beter dan de 70-300 vr?
Dacht altijd dat hoe meer zoom, hoe minder de kwaliteit.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » ma feb 26 2007 7:42 pm

paparazzi schreef:De 80-400 vind je beter dan de 70-300 vr?
Dacht altijd dat hoe meer zoom, hoe minder de kwaliteit.
De 80-400 is gewoon een veel beter stuk glaswerk dan de 70-300mm. daar is de prijs dan ook naar. De vervorming is dan ook veel minder op volle zoom dan de goedkopere lensen. Maar je hebt wel gelijk hoe meer zoom hoe minder de kwaliteit. En de verschillen kon ik meteen zien op de pc, waar ik de foto's met elkaar kon vergelijken. Ik heb bewust deze grijze dag gekozen om het te gaan doen, er is minder licht dus kon ik meteen zien wat er met de diafragma en de sluitertijd gebeurde. En dat zakte hard naar beneden bij dit weer. Laat staan als je onder de bomen staat! Dan is 2.8 lichtsterkte altijd de beste keuze. Vandaar dat ik naar de 80-200 mm of de 70-200 mm VR toe ga.

Jan

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma feb 26 2007 10:44 pm

Tsja, daar van de 70-300 gewoon kwalitatief niet tegenop voor deze prijs. Als dat de door jou gewenste kwaliteit van je objectieven is, dan is de 70-300 inderdaad niets voor je.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma feb 26 2007 11:31 pm

De 80-400 vind ik toch nog iets boven mijn budget (zelfs in de USA :D)

De 70-200 2.8 vind ik gewoonweg niet toereikend qua bereik. Als ik m'n tele erop heb zit ik altijd boven de 200. En dan die prijs en tevens het gewicht. Geen optie wat mij betreft.

Ik blijf dus gewoon bij de 70-300 vr, wat zeker 'n verbetering qua scherpte zal zijn (als ik de tests mag geloven) t.o.v. mijn 70-300 kitlens. En daar heb ik ook al prachtige foto's mee gemaakt, zelfs van airshows.

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » di feb 27 2007 10:02 am

paparazzi schreef:De 80-400 vind ik toch nog iets boven mijn budget (zelfs in de USA :D)

De 70-200 2.8 vind ik gewoonweg niet toereikend qua bereik. Als ik m'n tele erop heb zit ik altijd boven de 200. En dan die prijs en tevens het gewicht. Geen optie wat mij betreft.

Ik blijf dus gewoon bij de 70-300 vr, wat zeker 'n verbetering qua scherpte zal zijn (als ik de tests mag geloven) t.o.v. mijn 70-300 kitlens. En daar heb ik ook al prachtige foto's mee gemaakt, zelfs van airshows.
Dat is gewoon het verschil van mening. Ik ga gewoon voor het beste stuk glas en wil gewoon scherpe foto's. En daar voldoet de 70-300 mm helaas niet aan.
Zo meteen komt mijn belasting adviseur en ik moet maar ff goed met hem aan de babbel dat ik dit jaar nog meer terug krijg van de belastingen. hahahaha. heb het hard nodig :lol:

jan

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

kwaliteitje

Bericht door George Fennes » di feb 27 2007 10:27 am

jmfotografie schreef:

Code: Selecteer alles

Dan is 2.8 lichtsterkte altijd de beste keuze. Vandaar dat ik naar de 80-200 mm of de 70-200 mm VR toe ga. 

Jan
Op zich ben ik het helemaal met je eens Jan, de 70-200mm 2.8 VR is een pracht van een objectief met niet te evenaren scherpte en een fantastisch mooie bokeh.

Maar soms merk ik wel dat ik wat te kort kom met die 200mm en om nu een prime objectief te kopen van 300 of nog meer mm, ja dat laat mijn portemonnee (lees mijn vrouw en dochters) niet toe.

Daarom heb ik een consessie moeten doen en een TC 2.0E II erbij genomen.

Maar voor het werk waar ik de 70-200mm 2.8 VR voor gebruik, sta ik telkens weer verbaasd van de kwaliteit.

Mocht je de 70-200mm 2.8 VR eens willen uitproberen, kom maar langs dan gaan we er wel even mee stoeien.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

jmfotografie

Re: kwaliteitje

Bericht door jmfotografie » di feb 27 2007 11:41 am

George Fennes schreef:jmfotografie schreef:

Code: Selecteer alles

Dan is 2.8 lichtsterkte altijd de beste keuze. Vandaar dat ik naar de 80-200 mm of de 70-200 mm VR toe ga. 

Jan
Op zich ben ik het helemaal met je eens Jan, de 70-200mm 2.8 VR is een pracht van een objectief met niet te evenaren scherpte en een fantastisch mooie bokeh.

Maar soms merk ik wel dat ik wat te kort kom met die 200mm en om nu een prime objectief te kopen van 300 of nog meer mm, ja dat laat mijn portemonnee (lees mijn vrouw en dochters) niet toe.

Daarom heb ik een consessie moeten doen en een TC 2.0E II erbij genomen.

Maar voor het werk waar ik de 70-200mm 2.8 VR voor gebruik, sta ik telkens weer verbaasd van de kwaliteit.

Mocht je de 70-200mm 2.8 VR eens willen uitproberen, kom maar langs dan gaan we er wel even mee stoeien.

ja de WAF (womans acceptation factor), speelt bij mij ook een hele grote rol. En je hebt gelijk hoor, zo ook over de 70-200 VR. de accountant is net weg en ik heb het heel zachtjes in zijn oren gefluisterd en zie, hij heeft weer wat gevonden waar ik weer recht op heb! We wachten in gespannende afwachting weer af, wat het dit jaar gaat opbrengen. :lol:

Jan 8)

Rommen

Bericht door Rommen » vr mar 02 2007 10:40 pm

Ik ben van plan om morgen een 70-300mm VR te halen bij foto Konijnenberg (Turnhout). Nu was alleen mijn vraag of het mogelijk is om daar ook af te dingen of bijvoorbeeld een UV-filter erbij te praten, want ik heb namelijk op enkele sites gelezen dat het bij Konijnenberg niet mogelijk zou zijn.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Erik

jmfotografie

Bericht door jmfotografie » vr mar 02 2007 10:48 pm

Rommen schreef:Ik ben van plan om morgen een 70-300mm VR te halen bij foto Konijnenberg (Turnhout). Nu was alleen mijn vraag of het mogelijk is om daar ook af te dingen of bijvoorbeeld een UV-filter erbij te praten, want ik heb namelijk op enkele sites gelezen dat het bij Konijnenberg niet mogelijk zou zijn.

Groeten Erik
Er valt inderdaad niets af te dingen bij deze zaak. Ze houden de prijzen aan die op internet staan en geen cent minder, helaas. Maar ze zijn scherp geprijsd en gezien het aantal personeel wat er loopt, kan ik mij dat ook wel voorstellen. Dus als je het wel lukt, laat het dan even weten. Want ik ga binnenkort er ook een lens kopen. :lol: :lol:

jan moll 8)

differhans

Bericht door differhans » za mar 03 2007 12:32 am

Rommen schreef:Ik ben van plan om morgen een 70-300mm VR te halen bij foto Konijnenberg (Turnhout). Nu was alleen mijn vraag of het mogelijk is om daar ook af te dingen of bijvoorbeeld een UV-filter erbij te praten, want ik heb namelijk op enkele sites gelezen dat het bij Konijnenberg niet mogelijk zou zijn.

Groeten Erik
Erik:
Mijn reactie is ook een moment opname dus............

Over Konijn: ( Den Ham )
Telefonisch een goed contact
Er wordt oprecht en geduldig naar je geluisterd
Je krijgt het juiste antwoord op je vraag, men probeert je niet te sturen of je iets aan te praten ( lees smeren )
In de winkel:
Goeie koffie ( okay als je niet van koffie houd )
Er wordt tijd voor je genomen, kom je ook lang niet meer overal tegen.
Je wordt correct geholpen.
Er wordt ook antwoord gegeven op een vraag, of vragen, die niet direkt met je aankoop van het moment te maken hebben.
Bij het afrekenen, wordt je verteld, als er iets is:
Kom gerust langs of geef even een belletje, wij komen er altijd uit.
Als ik de winkel verlaat en ik word gegroet, dan ervaar ik dat niet als een geprogrameerde standaard zin.
Men heeft gevoel voor humor.
Ik ga tevreden naar huis.

70-300 vr adviesprijs (okay advies) € 669 prijs nu € 545
Nav het bovenstaande mijn reactie.
En dan hier vragen over afdingen of een UV filter.............Hier zakt mij de spreekwoordelijke broek van af.........

Trouwens, kun je ook gewoon in de winkel vragen.

Jouw onderschrift zegt: moment opname.
Nou, dit was mijn moment opname.

Ps. Ik heb geen aandelen.

Vriendelijke momentele groeten
Hans5

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Konijn

Bericht door George Fennes » za mar 03 2007 1:53 am

Dat is duidelijk Hans.

Konijn is een goede zaak, ik zal er ook maar eens heengaan en een blijk werpen.

Blijf het objectief bekijken

Rommen

Bericht door Rommen » za mar 03 2007 9:23 am

Differhans het is voor mij geen probleem om het volle pond te betalen aangezien de prijzen er al gunstig zijn, maar ik ben nog nooit eerder bij foto Konijnenberg geweest dus ik had geen idee of het er voor de hand ligt dat je nog wat van de prijs af praat.

Bij de lokale fotoboer hier (Tilburg e.o.) is het niets geks om wat van de prijs af te praten, dus het was gewoon puur een informatieve vraag.

Bedankt voor de reacties.

Erik

Rommen

Bericht door Rommen » zo mar 04 2007 12:58 am

Het is inderdaad de perfecte speciaalzaak om je fotoapparatuur te kopen.

De volgende keren zal ik mijn aankopen ook doen bij Konijnenberg.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”