Inbreuk op mijn auteursrecht

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Inbreuk op mijn auteursrecht

Bericht door joepert » vr feb 20 2009 3:47 pm

Léon Obers schreef:Maar uitgaande dat auteursrecht bij de wet geregeld is en de politie een dienst is om te helpen de wet te handhaven, denk ik dat het past om de burger daarin te ondersteunen als ie om hulp vraagt die wetshandhaving gestand te doen. Als een deurwaarder bij beslaglegging van goederen niet wordt toegelaten kan hij de politie vragen om assistentie, die komt dan, terwijl het in wezen ook hier om een puur civiele kwestie gaat.
In het onderhavige geval van auteursrecht gaat het simpel om medewerking te verlenen een constatering te willen onderschrijven. De constatering dat de foto inderdaad op die website staat en dat onderschrijven. Niet meer en niet minder.
De politie is er niet om willekeurig welke wet te handhaven. De politie is er, volgens de Politiewet, om de rechtsorde te handhaven en hulp te verlenen aan de mensen die dat behoeven. Onder "rechtsorde" valt op zich de wet, maar als de wet (zoals in het civiele recht het geval is) ervanuit gaat dat partijen er in beginsel onderling uit moeten komen zal de politie zeer terughoudend zijn om zich met het geschil te bemoeien. Hoofdregel bij de politie is: civiele kwestie? Handen af; de politie kiest geen partij (is daar ook niet op toegerust) en wil elke schijn van partijdigheid ook vermijden. Enkel optreden als door het geschil de openbare orde verstoord dreigt te worden. Je kan vinden dat het anders zou moeten maar dan koester je valse verwachtingen.

Ondersteuning door politie aan de deurwaarder bij de executie van onherroepelijke civielrechtelijke vonnissen is specifiek in de wet geregeld en wordt geschaard onder de taken die de politie uitoefent "ten behoeve van de justitie". Is dus een heel specifieke ondersteunende taak van de politie om ervoor zorg te dragen dat rechterlijke uitspraken ook daadwerkelijk worden nageleefd: het definitieve eindstation van een procedure.

Nogmaals: ik ben er van overtuigd dat je nul op het rekest krijgt als je de politie gaat vragen een PV op te maken dat foto x op site y staat, maar goed probeer het eens zou ik zeggen.

Ze zijn wel verplicht aangifte op te nemen als er een strafbaar feit is geconstateerd, maar dat betekent dus niet dat ze meteen bewijsmateriaal gaan vervaardigen en verstrekken voor een eventueel parallel lopende civiele procedure.

Dat iemand die enigszins bij de pinken is in een juridische procedere ook zelf kan optreden is uiteraard waar en dat kan je veel geld schelen.

De bemiddeling van burofo zal allicht veel goedkoper zijn dan een advocaat. Vergeet ook niet dat als het tot een schikking komt, de kostenverdeling er heel anders uit komt te zien omdat je in een schikking nu eenmaal kunt afspreken wat je wil. Vaak zal degene die per ongeluk/expres een foto heeft geplaatst zonder de rechthebbende hierin te kennen zelf ook geen zin hebben in een kostbaar proces en daarom bereid zijn om in een schikking meer te betalen dan wat een rechter uiteindelijk aan schadevergoeding zal opleggen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 20 2009 4:05 pm

joepert schreef: Nogmaals: ik ben er van overtuigd dat je nul op het rekest krijgt als je de politie gaat vragen een PV op te maken dat foto x op site y staat, maar goed probeer het eens zou ik zeggen.
Dat heb ik nog nooit geprobeerd, anders houd ik het wel op een videofilmpje waar je eerder op attendeerde. :wink:
joepert schreef: Vaak zal degene die per ongeluk/expres een foto heeft geplaatst zonder de rechthebbende hierin te kennen zelf ook geen zin hebben in een kostbaar proces en daarom bereid zijn om in een schikking meer te betalen dan wat een rechter uiteindelijk aan schadevergoeding zal opleggen.
Meer betalen, dan een rechter zou toewijzen?
Het lijkt me niet logisch om in een schikking dan al meer te betalen. Meestal ligt een schikking lager om juist de kosten en de rompslomp eromheen voor beide partijen uit te sluiten. Burafo gaat in beginsel ook uit van eerst proberen met een schikking.
Vriendelijke groet, Léon Obers

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » vr feb 20 2009 4:23 pm

@Léon,

komt uit mijn reactie. Is blijkbaar samenvoegsel van quotes door Sven144.

Peter

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » vr feb 20 2009 4:26 pm

Kan je niet helpen met tips maar vind de tip van om het bewijs op te slaan een goed idee.
ik denk dat je raar staat te kijken als je foto opeens zo opduikt.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
NAS Buikpijn

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr feb 20 2009 5:00 pm

De upload naar Zoom staat op 26 januari, dus hij is daar na die datum vandaan geplukt. Dat is natuurlijk niet netjes maar je maakt het ze wel erg gemakkelijk door de foto in de originele grootte, dus in hoge resolutie op Zoom te zetten. Gelukkig staat wel je copyright bij de Exifgegevens. :D Ik ben wel benieuwd naar hun reactie.
Ik zou het in het begin vriendelijk doch wel zakelijk aanpakken, daar bereik je waarschijnlijk meer mee dan dat je meteen hoog van de toren gaat blazen en gaat dreigen met juridische stappen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr feb 20 2009 5:07 pm

Léon Obers schreef:Meer betalen, dan een rechter zou toewijzen?
Het lijkt me niet logisch om in een schikking dan al meer te betalen. Meestal ligt een schikking lager om juist de kosten en de rompslomp eromheen voor beide partijen uit te sluiten. Burafo gaat in beginsel ook uit van eerst proberen met een schikking.
Stel, je hebt iemands auteursrecht geschonden.
Eigenlijk had er €500 aan auteursrecht betaald moeten worden.
In een schikking wordt €1500 overeengekomen. Ben je voor €1500 klaar.

Als er niet was geschikt, was er een procedure gekomen: de rechter zegt: €1000 euro schadevergoeding betalen, partijen betalen eigen proceskosten. De advocaat stuurt een factuur van €1000. Dan ben je dus in totaal €2000 kwijt. De benadeelde partij krijgt slechts €1000. In de schikking betaal je minder geld, maar de benadeelde partij ontvangt méér (nl €1500) dan hij aan schadevergoeding van de rechter had gekregen. Daarom is een schikking (voor beide partijen) vaak veel beter dan een procedure. :D

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » vr feb 20 2009 6:42 pm

Ik heb niet alle reacties in detail gelezen, ik ben ook geen kenner van alle regeltjes en wetten, maar wil me toch even zijdelings mengen in de discussie.
De misbruikers van deze foto, SmartFM, die ken ik toevallig. Ik ben 13 jaar werkzaam geweest bij de vorige lokale omroep in Spijkenisse en ben daar mee gestopt o.a. vanwege het feit dat SmartFM de zendmachtiging met veel gebakken lucht verhalen wist te bemachtigen.
In al de jaren dat ze nu actief (proberen te) zijn, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de personen achter deze zender slechts één doel hebben en dat is geld verdienen, als het moet via subsidies van de gemeente, onze belastingcenten dus. Dat ze het niet zo nauw nemen met regels verbaasd me dan ook niet. Mocht je hier geld uit denken te kunnen slaan, dan vrees ik dat hier de uistpraak geldt dat je van een kale kip niet kunt plukken. De omroep SmartFM is naar wat ik lees in de lokale pers bijkans failliet en smeekt om, jawel, overheidssteun.
Mijn advies: aanpakken, afknijpen en afvoeren die lui. Succes, je staat naar mijn bescheiden mening volledig in je recht.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Marco

Bericht door Marco » vr feb 20 2009 8:42 pm

Opvallend dat fotograaf en radiostation, beiden uit Spijkenisse via Zoom tot elkaar komen.

Misschien even bij ze op de koffie gaan ? :mrgreen:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 20 2009 9:44 pm

joepert schreef:
Léon Obers schreef:Meer betalen, dan een rechter zou toewijzen?
Stel, je hebt iemands auteursrecht geschonden.
Eigenlijk had er €500 aan auteursrecht betaald moeten worden.
In een schikking wordt €1500 overeengekomen. Ben je voor €1500 klaar.

Als er niet was geschikt, was er een procedure gekomen: de rechter zegt: €1000 euro schadevergoeding betalen, partijen betalen eigen proceskosten. De advocaat stuurt een factuur van €1000.
Nee, de rechter gaat uit van de bestaande jurisprudentie die er al is van vergelijkbare overtredingen. Wijst om die reden dan 3x het bedrag toe wat er aan auteursrechten betaald zou moeten worden. Dus € 1500,- (waarom zou het nu minder moeten zijn?)
Proceskosten (maar niet de advocaat) van zowel jezelf als de andere partij moet door de verliezende partij betaald worden. (Da's gebruikelijk). Dus degene die in overtreding is. Als je al een advocaat zelf inhuurt, gaat er van die € 1500,- € 1000,- af, en blijft voor de fotograaf dus het eerste bedrag over wat er voor stond --> die eerste € 500,-.

In het geval dat je lid was van de Burafo gaat er een bedrag af van € 225,- voor Burafo, en misschien nog iets van een percentage van het in te vorderen bedrag (wordt niet apart vermeld bij Burafo bij een gerechtelijke procedure, dus misschien is dat dan het bedrag). Je komt per definitie hoger uit in het bedrag dat er voor je overblijft dan het aanvankelijk te vorderen bedrag.

Neem jezelf de verdediging in eigen hand, spaar je alle externe kosten uit en houdt je ongeveer € 1500,- over.

De verliezende partij betaald de vordering (€ 1500,-), de proceskosten voor twee partijen, plus zijn eigen advocaatkosten.

Bij een schikking wordt er bijv. 2x het bedrag gevraagd. De tegenpartij is in alle gevallen dan flink goedkoper uit dan bij een gerechtelijke uitspraak. De vorderende partij (de fotograaf) vangt ongeveer hetzelfde bedrag als hij zijn zaken door Burafo had laten regelen (die rekenen dan nog steeds € 150,- eigen bijdrage + een percentage van het te vorderen bedrag) ---> is iets meer dan het het oorspronkelijke bedrag.

Regel jezelf de schikking buiten bemiddeling van Burafo om en je rekent € 1000,- als schikking, blijft dat bedrag over.
De kosten van de andere partij zijn die € 1000,- plus evt. de advocaatkosten die hij eraan heeft gespendeerd voordat er werd geschikt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 20 2009 10:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 20 2009 10:01 pm

JerryBig schreef:Mocht je hier geld uit denken te kunnen slaan, dan vrees ik dat hier de uistpraak geldt dat je van een kale kip niet kunt plukken. De omroep SmartFM is naar wat ik lees in de lokale pers bijkans failliet en smeekt om, jawel, overheidssteun.
Veel lokale omroepen vragen om subsidies en overheidssteun. Niks nieuws. Zolang ze die steun krijgen zijn ze niet failliet.
Zolang ze niet failliet zijn valt er wel degelijk te "vangen". Is er geen geld om te voldoen aan de verplichtingen, kun je beslag laten leggen op middelen totdat de rechter uitspraak heeft gedaan. Die middelen zijn bij elkaar wellicht meer waard dan de vordering. Bij toewijzing van de vordering door de rechter gaat dat beslag er pas af als aan de verplichtingen is voldaan. Zo heb ik het althans een keer in het verleden gedaan.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 27#p213727

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr feb 20 2009 10:34 pm

Even een vraagje voor de duidelijkheid.
Als je foto's plaatst op bv flickr.com of zoom of wat voor site dan ook, dan plaats je ze vrijwillig toch?
Dan is het toch toegestaan/geef je eigenlijk al toestemming voor derden om de foto's te downloaden,
dan geef je toch eigenlijk een vrijbrief om de foto's te gebruiken, of heb ik het mis?
Of zit je dan toch nog met de auteursrechten?

Overigens een prachtige foto.

vr gr

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr feb 20 2009 10:45 pm

jettiny schreef:Even een vraagje voor de duidelijkheid.
Als je foto's plaatst op bv flickr.com of zoom of wat voor site dan ook, dan plaats je ze vrijwillig toch?
Dan is het toch toegestaan/geef je eigenlijk al toestemming voor derden om de foto's te downloaden,
dan geef je toch eigenlijk een vrijbrief om de foto's te gebruiken, of heb ik het mis?
Of zit je dan toch nog met de auteursrechten?

Overigens een prachtige foto.

vr gr
Even een korte reactie hierop,

Dit is in te stellen via het menu van je account op Flickr.
Je kunt hier duidelijk aangeven wat er met jou foto's wel en niet mag

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr feb 20 2009 10:54 pm

Léon, je stelling dat altijd het bedrag keer drie wordt vergoed, wordt in het stuk waar ik hieronder naar link, (met jurisprudentie onderbouwd) wel ondergraven. Is dus zeker niet altijd zo. Er worden gevallen genoemd waarin het wel gebeurt en waarin het niet gebeurt. Je zult goed moeten kunnen onderbouwen waarom de schade die je hebt geleden niet enkel bestaat uit het bedrag dat nu niet is betaald, maar dat je door de onrechtmatige gedraging nog andere inkomsten bent misgelopen. Anders krijgt de verhoging het karakter van een boete en daar was de civiele rechter nou net weer niet voor bedoeld (en zijn we dus terug bij het begin van de discussie: de strafrechter deelt de boete uit en de civiele rechter laat de schade vergoeden).

http://blog.iusmentis.com/2008/07/25/he ... ht-claims/
http://blog.iusmentis.com/2008/10/27/de ... -nogmaals/
http://blog.iusmentis.com/2008/12/15/ge ... e-blogger/

Edit: ik zie nu dat dit het Blog is van de persoon waar iJoost al naar verwees...
Laatst gewijzigd door joepert op vr feb 20 2009 11:26 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr feb 20 2009 11:14 pm

Bedankt Eelco voor je uitleg.
Dat is dan voor mijn situatie duidelijk, maar hoe zie ik/en derden dat dan in het geval van Sven?
Als je de foto kunt downloaden dan is het toch niet beveiligd of beschermd?

vr gr

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » vr feb 20 2009 11:17 pm

Ik kan je geen raad geven, maar mag ik vragen hoe je erachter bent gekomen?? Lijkt me raar om je foto zo tegen te komen! Wel een gave foto trouwens! Succes ermee!

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”