Polafilter op een FM2

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
tootles

Polafilter op een FM2

Bericht door tootles » wo feb 28 2007 3:28 pm

Beste Nikonians,

Is er iemand die mij kan vertellen of je op een FM2 een circular polafilter kunt gebruiken. Dat schijnt af te hangen van het feit of er een halfdoorlatende spiegel in de camera zit. Ik weet dat niet.

Tootles.

GdP

Bericht door GdP » wo feb 28 2007 3:34 pm

Ik heb mijn FM2 er even bij gepakt, maar daar zit beslist geen halfdoorlatende spiegel in.
Gerrit

Malo1961

Bericht door Malo1961 » wo feb 28 2007 3:40 pm

Alle mechanische camera's kunnen het af met een linear Pol.filter.
Alle AF Nikons hebben een circ.Pol.filter nodig.
Mvrgr,
Martin

tootles

Bericht door tootles » wo feb 28 2007 3:49 pm

Malo1961 schreef:Alle mechanische camera's kunnen het af met een linear Pol.filter.
Alle AF Nikons hebben een circ.Pol.filter nodig.
Mvrgr,
Martin
Ik heb die FM2 pas een maand, daarvoor 25 jaar een EM gehad en daar kon een circular polafilter op. Tussen de spiegels van beide camera's zie ik geen verschil, dus ga ik het met mijn circular filter toch proberen.

Dank voor je reactie,
Tootles.

Malo1961

Bericht door Malo1961 » wo feb 28 2007 3:55 pm

Ben je niet in de war? Linear is goedkoper in de aanschaf en doet het perfect op niet af cameras. Alleen af camera's hebben i.v.m. het autofocus systeem de duurdere circulair filters nodig.

Mvrgr,
Martin

GdP

Bericht door GdP » wo feb 28 2007 4:53 pm

vanson

Re: Polafilter op een FM2

Bericht door vanson » wo feb 28 2007 4:57 pm

tootles schreef:Beste Nikonians,
Is er iemand die mij kan vertellen of je op een FM2 een circular polafilter kunt gebruiken. Dat schijnt af te hangen van het feit of er een halfdoorlatende spiegel in de camera zit. Ik weet dat niet.
Ik schroef mijn polarisatiefilter altijd op de lens, niet op de camera...
:D

Gebruik gewoon de polarfilter die je ook in combinatie met je EM gebruikte. De camera merkt er niets van. Lichtmeting geschiedt immers door de lens.

tootles

Bericht door tootles » di mar 06 2007 9:54 am

vanson schreef:
tootles schreef:Beste Nikonians,
:D

Gebruik gewoon de polarfilter die je ook in combinatie met je EM gebruikte. De camera merkt er niets van. Lichtmeting geschiedt immers door de lens.
Dank voor het grapje en voor de tip. Het wachten is nu op mooie stapelwolken.

vanson

Bericht door vanson » di mar 06 2007 6:34 pm

tootles schreef: Dank voor het grapje en voor de tip. Het wachten is nu op mooie stapelwolken.
Voor die stapelwolken heb ik onlangs speciaal een 20mm/f4 Ai Nikkor aangeschaft...oranje of rood filter ervoor...400 asa TMax film...je zult me niet snel blijer zien...

:)

reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door reneo57 » di mar 06 2007 9:48 pm

Op het Objectief hè Objectief! :)

tootles

Polafilter

Bericht door tootles » wo mar 28 2007 9:30 am

Mijn FM2 + objectief + circular polafilter leveren prachtig opnamen, dus met dit polafilter OP HET OBJECTIEF, komt het best goed.

Bedankt voor jullie reacties.

Flip.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”