Welke is mislukt?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Arie Tamboer

Welke is mislukt?

Bericht door Arie Tamboer » za mar 07 2009 3:01 pm

Wat foto's van de afgelopen winter
Deze foto gemaakt vanaf de veerstoep(branbants?) van het fietspontje van Demen naar Batanburg met zicht op Batenburg. Eerst vond ik het een geslaagde opname. Bij langer kijken niet meer zo. De voorgrond te dominant. Anders gekaderd zodat de voorgrond minder werd. Ook niet naar mijn zin. Naar lang kijken en piekeren zag ik fout. In mijn hoofd zat het boek van Anton Coolen Dorp aan de Rivier. Nu speelt dit boek wel in Lith maar een impressie wilde ik maken. De fout zit er nu in dat ik de boom die rechts in het water staat te spiegelen wel mooi vond, maar dat daardoor het dorp maar half op de foto staat. Er staat dus gewoon teveel op voor het beoogde onderwerp en schiet zijn doel voorbij.
Afbeelding

Daarna nog wat foto's gemaakt waarvan hierbij een die door zijn eenvoud in mijn ogen een betere weergave geeft van de kou en het eenzame land.
Afbeelding

Langs de Maas staan bomen die de loop van de rivier aangeven. Het zijn bakens voor de schipper. Dit zijn meestal populieren en die kunnen ziek worden en worden dan verwijderd.
Afbeelding

Om de vraag te beantwoorden is de eerste dus niet goed in mijn ogen.

Heel benieuwd wie het hiermee eens dan wel oneens is.
Veel met het kijken en nieuwsgierig naar het commentaar,
Arie Tamboer

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Welke is mislukt?

Bericht door Nicole » za mar 07 2009 3:11 pm

Als ik kritische kijk naar foto 1 is het sneeuw onder in de foto overbelicht, de kerk staat centraal, en de weerkaatsing niet scherp terwijl het water stil staat. De foto is te klein om precies goed te zien waar het scherpte punt ligt.
Maar ja wat is perfect.. ?
Ik denk dat je te veel op andere details hebt gelet, soms past gewoon niet alles op de foto en mis je zo je doel.
NAS Buikpijn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 07 2009 3:18 pm

Arie Tamboer schreef:De fout zit er nu in dat ik de boom die rechts in het water staat te spiegelen wel mooi vond, maar dat daardoor het dorp maar half op de foto staat. Er staat dus gewoon teveel op voor het beoogde onderwerp en schiet zijn doel voorbij.
Vind ik toch de meest interessante foto (hoewel weer wat kaal in de "witten".
De anderen zijn zowel in compositie als "grauwheid" in kleur minder interessant.
Je eigen kritiek in ogenschouw nemende kun je toch ook iets in deze geest doen:

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » za mar 07 2009 4:00 pm

vind ze geen van alle mislukt.

Walkaboutfun

Bericht door Walkaboutfun » za mar 07 2009 6:10 pm

Het gaat erom wat je wilt laten zien!
#1 een overzichtsfoto, voorgrond is wel nadrukkelijk aanwezig, duidelijk overbelicht, maar imo geen onderwerp wat er perse op moet om de foto te laten slagen.Je wilt het dorp laten zien? doe dat dan!
#2 wil je de koude en eenzaamheid laten zien dan is deze in mijn ogen wel geslaagd.( Dit vind ik ook de mooiste qua compositie.Had voor mij nog wat helderder gemogen!)
#3 zou er een uit een serie moeten zijn, dit doet me niet denken aan een baken zoals je omschrijft.Mijn oog wordt vooral getrokken door die omgevallen boom.
Wederom weer een mooie comp. Maak er een serie van en je verteld verhaal!

Foto's zijn wel klein om goed te beoordelen!
Hoop dat je hier iets aan hebt!
PS. Mislukt kan ik écht niet zeggen! Je leert steeds meer door het doen TOCH!
Verder zul je moeten wachten tot de volgende winter en hopen dat er weer sneeuw valt! :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”