[update] Hoge Iso's getest bij Keeper Training in het donker

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Veneboer
Forumlid
Forumlid

[update] Hoge Iso's getest bij Keeper Training in het donker

Bericht door Veneboer » zo mar 08 2009 10:55 pm

Afgelopen woensdag had mijn zoon Gideon voor het eerst keeper-training en heb ik de kwaliteiten van de sensor van de D700 eens goed uit kunnen proberen in het donker. De foto's (geen technische) hoogstandjes zijn alle op ISO 3200 of hoger geschoten met alleen de stadionverlichting aan. Wat betreft de vreselijke kleur groen: Het is kunstgras en het is inderdaad zo onnatuurlijk groen en het keepersshirt van Gideon is echt zo oranje :egeek: Zelf ben ik verbaasd over wat er allemaal mogelijk is met de D700 :D

(1) Hoge bal en dan nog (bijna) tegenhouden ook!

Afbeelding

(2) Rennen!

Afbeelding

(3) Hier was het om de bedoeling om met de keeperkleding aan als 1e bij de bal te zijn. Gideon wordt hier onderuit gehaald door zijn trainingsmaatje (een meisje :wink: )

Afbeelding

(4) Gideon wist zich geen raad met die meiden :D

Afbeelding

(5) En die ging er in....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veneboer op do mar 12 2009 10:54 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Geofgraphic

Re: Hoge Iso's getest bij Keeper Training in het donker

Bericht door Geofgraphic » zo mar 08 2009 11:00 pm

Bizar Rob!!

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mar 08 2009 11:51 pm

Heerlijk he zo een D700. Ik heb gisteren wat opnames gemaakt zelfs op H2 zijn je afbeeldingen nog heel goed bruikbaar.

Wat zij die gasten ingepakt zeg worden ze gesponsord door isover of zo :D

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

mikemix

Bericht door mikemix » zo mar 08 2009 11:54 pm

Ziet er heel goed uit.
Mooie onscherpte ook.

Weef

Bericht door Weef » ma mar 09 2009 6:58 am

Netjes, hoor!

Die sensor blijft mij keer op keer verbazen.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » ma mar 09 2009 7:21 am

Knap hoor, kan je blij mee zijn.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma mar 09 2009 8:22 am

Heel netjes!!
Genieten hè :wink:

Olijfje

Bericht door Olijfje » ma mar 09 2009 9:37 am

Ziet er netjes! uit.
Met NX2 bewerkt?

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma mar 09 2009 9:39 am

Bedankt voor alle leuke reacties!

Het is inderdaad steeds weer genieten van wat er met die sensor mogelijk is. Elke keer verbaas ik me over het resultaat. Wat ik ook wel leuk vind is dat er soms ook andere mensen bij staan met een fotocamera die al tegen je zeggen dat het geen zin heeft omdat je ze er toch niet goed op krijgt in het donker. Dan laat je ze de foto's zien achter op het schermpje en vragen ze zich af hoe dat kan.

Hockeykeepers moeten inderdaad goed ingepakt zijn. Z'on hockeybal is een massief stuk plastic en doet heel erg zeer als je het tegen je aan krijgt. Af en toe moest ik met mijn fototoestel ook dekking zoeken zo hard kwamen de ballen op je af. Het is altijd een leuk gezicht hoe ze met al die bescherming op hun licham nog bewegen kunnen. Hier trainen ze ook wel op maar het blijft er grappig uit zien.

(1) Dit ging trouwens aan de onderuithaalactie van zijn teammaatje vooraf. Ze moeten dan alledrie op de grond liggen en zo snel mogelijk in de benen komen om de bal te halen.

Afbeelding

(2) En dit was het gevolg nadat ze Gideon te pakken had gekregen. (hoopje met keepers)

Afbeelding

(3) Een op een instructie. Wat zo leuk is aan deze training is dat de groepjes van de keepertraing klein zijn waardoor dit soort instructie mogelijk is.

Afbeelding

(4) De hoge ballen zijn het moeilijkst om te stoppen. De trainers houden zich echt minimaal in en maken ze het behoorlijk moeilijk.

Afbeelding

Het viel me trouwens wel op dat de belichting met deze hoge ISO's ontzettend nauw luistert. Verder heb ik op de een of andere manier het gevoel dat de witbalans van de D700 anders (minder nauwkeurig) is dan de witbalans van mijn D300 die ik hiervoor had. Met z'on voorzetfilter (mat en wit) is het wel simpel te corrigeren maar af en toe is de automatische witbalans juist zo gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door Veneboer op ma mar 09 2009 2:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma mar 09 2009 9:40 am

Olijfje schreef:Ziet er netjes! uit.
Met NX2 bewerkt?
Iets verscherpt e.d. via inderdaad NX2

Olijfje

Bericht door Olijfje » ma mar 09 2009 9:56 am

Normaal gebruik ik Aperture, maar met hoge iso waarden krijg ik daarin niet voor elkaar wat in NX2 wel lukt.
Zaterdag in een donker slot Loevestein wat foto's gemaakt. Je foto's motiveren weer om in NX2 hiermee aan de slag te gaan.
Vooral in foto 4 is schitterend de kwaliteit van je foto's te zien. De lucht zwart, rondom de lichten wit licht zonder in allerlei smerige kleuren uitgewaaierde ruisspikkels. Prachtig!
Merk je hierin verschil tussen de D300 en de D700? (vraagt een D300 gebruiker in de hoop dat je het goede antwoord geeft :) )

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma mar 09 2009 10:28 am

Olijfje schreef:Normaal gebruik ik Aperture, maar met hoge iso waarden krijg ik daarin niet voor elkaar wat in NX2 wel lukt.
Zaterdag in een donker slot Loevestein wat foto's gemaakt. Je foto's motiveren weer om in NX2 hiermee aan de slag te gaan.
Vooral in foto 4 is schitterend de kwaliteit van je foto's te zien. De lucht zwart, rondom de lichten wit licht zonder in allerlei smerige kleuren uitgewaaierde ruisspikkels. Prachtig!
Merk je hierin verschil tussen de D300 en de D700? (vraagt een D300 gebruiker in de hoop dat je het goede antwoord geeft :) )
Dezelfde foto's had ik denk ik ook wel kunnen maken met een D300 maar > ISO 2000 wordt het verschil echter zondermeer zichtbaar. Voor mijzelf had ik met mijn D300 ongeveer ISO 1600 of 2000 als ondergrens terwijl ik nu voor mezelf nog niet helemaal duidelijk heb waar de grens ligt. Wat wel heel erg relevant is dat de belichting goed is. Bij de hoge ISO's wordt over- of onderbelichting een kritischer factor. Waar je ook verschil ziet is de details in de donkere partijen. Hier komt duidelijk het voordeel van de D700 sensor naar voren. NB: Geoffgraphic (lid hier op het forum) heeft een aantal foto's op zeer hoge ISO waardes geplaatst van het afzwemmen van zijn dochter. Deze zijn i.m.o. bijzonder goed en geven ook aan waar een D300 toe in staat is. (en dat is vaak meer als mensen denken) Met NX kun je e.a. wel verbeteren maar de basis (de foto) moet goed zijn volgens mij.

Olijfje

Bericht door Olijfje » ma mar 09 2009 10:47 am

Ik moest naar 6400 uitwijken om op 1/40 uit te komen. Dat gaat dus een uitdaging worden bij de nabewerking :)
Waar je ook verschil ziet is de details in de donkere partijen. Hier komt duidelijk het voordeel van de D700 sensor naar voren.
Dus toch :( , :) Zo gaat dat eenmaal. Zaken ontwikkelen toch door.

Bedankt voor je link naar Geoffgraphic binnenkort moet hier ook worden afgezwommen. Interessant te zien welke iso-waarde en diafragma genomen is.

reebruine ogen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door reebruine ogen » ma mar 09 2009 8:11 pm

leuke foto's en keepen bij hockey is echt top....en intensief, zeker door die een-op-een training! Door deze foto's kun je ook je zoon laten zien of ie goed opgesteld staat, of ie voldoende naar de bal kijkt...
Heb je ook al eens geprobeerd om zelf in het doel te gaan staan en je zoon de foto's te laten nemen?
Groet en geniet van die leuke momenten
Marielle
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma mar 09 2009 8:19 pm

:D Bij de wedstrijden ga ik vaak achter het doel staan om hem aan te moedigen. Ik heb het toen zelf ook 's geprobeerd voor te doen maar kwam er achter dat het toch moeilijker is dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”