Nikon Capture NX, Adobe Camera Raw... keuzes, keuzes, keuzes.

Als je je eigen keus wilt kunnen bepalen, dan zou je dit zojuist verschenen verhaal eens even kunnen lezen:
http://www.earthboundlight.com/phototip ... -cons.html
iJoost schreef:Ehm... ja.
Nu maakt het mij eerlijk gezegd niet zo veel uit welke keuzes iedereen hier gemaakt heeft.
Wat ik prettig vond aan het artikel - en daarom wilde ik het ook even onder de aandacht brengen - was dat het de voors en tegens van de diverse benaderingen op een rij zet. En je als het ware, door het een en ander uit te leggen, mogelijk maakt om een eigen keuze te maken, die het best past bij jouw manier van werken en denken. Want als er een haarlemmerolie oplossing was geweest die voor iedereen perfect werkt, dan hadden al die knoppen en instellingen er natuurlijk niet gezeten.
euuuhhhhhhh, precies, en ik geef aan welke keus ik waarom gemaakt heb. Een beetje praktische discussie mag toch wel?iJoost schreef:Ehm... ja.
Nu maakt het mij eerlijk gezegd niet zo veel uit welke keuzes iedereen hier gemaakt heeft.![]()
ik was gestopt bij de 2e zin 'if you're shooting in jpg.....'iJoost schreef: Heb je het artikel gelezen?
Erg kortzichtig om alleen maar NEF te schieten ook jpg heeft zeker zijn voordelen niet alleen omdat de bestanden kleiner zijn maar ook vooral omdat je veel bewuster gaat fotograferen.emiel schreef:ik was gestopt bij de 2e zin 'if you're shooting in jpg.....'iJoost schreef: Heb je het artikel gelezen?
En dan net toch maar even helemaal gelezen. Persoonlijk vond ik het een nogal tochtig artikel, maw: veel open deuren
ajuus
emiel
Spreek voor jezelf (verander "je" in "ik"). Ik maak nagenoeg alle foto's in NEF. Nog nooit met de gedachte dat ik e.e.a. achteraf wel zou corrigeren op de PC. Ook in NEF is het heel belangrijk om bewust te fotograferen. Compositie b.v. is later in NEF net zo moeilijk aan te passen als in jpg. Ik ga er zeker bij NEF vanuit dat alleen als de basis (de NEF) goed is de uiteindelijke foto ook goed zal worden. Ook voor NEF geldt: rotzooi als invoer, rotzooi als uitkomst.Erg kortzichtig om alleen maar NEF te schieten ook jpg heeft zeker zijn voordelen niet alleen omdat de bestanden kleiner zijn maar ook vooral omdat je veel bewuster gaat fotograferen.
Ik weet het...Eeuw schreef:Bezint eer ge begint