Volgorde van investeren

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Volgorde van investeren

Bericht door Patrick » za mar 07 2009 1:49 pm

Hans Braakhuis schreef:
Brenzef schreef:
Hans Braakhuis schreef:verrekijker met dezelfde aanschafprijs als je camera
Waarom hans?
het ging toch over een investering !! Koop dan wat goeds.
Ik denk dat we dat "iets goeds" wel met je eens zijn, maar wat moet je als fotograaf met een verrekijker? :huh: :huh: :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » za mar 07 2009 1:52 pm

:wink: errug handig als je aan het vogelen bent, of in ons geval om te kijken waar die blauwe rakker nu weer uithangt.... :lol: :lol:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

yoyo

Bericht door yoyo » za mar 07 2009 2:26 pm

Om te zien wat er niet op de foto komt... :mrgreen:

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za mar 07 2009 2:30 pm

yoyo schreef:Om te zien wat er niet op de foto komt... :mrgreen:
:lol: :lol:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » za mar 07 2009 3:58 pm

Hans Braakhuis schreef:
Brenzef schreef:
Hans Braakhuis schreef:verrekijker met dezelfde aanschafprijs als je camera
Waarom hans?
het ging toch over een investering !! Koop dan wat goeds.
Ik dacht de TS zocht naar advies over lenzen, en niet over verrekijkers. :wink: :wink:

ErikD

Bericht door ErikD » zo mar 08 2009 10:38 am

Bedankt weer voor alle reacties!
Léon Obers schreef:Een van de meest waardevolle accessoires als je niet met een driepoot statief wilt lopen is een eenbeenstatief. Daarmee verleg je de mogelijkheden van elke lens minimaal tot dezelfde winst of zelfs meer wat je anders als VR zou moeten aanschaffen.
Dat is misschien wel een slimme investering om binnenkort al te doen. Voor een paar tientjes is er al een goede monopod te koop en dan kan ik daar eens een tijdje mee werken en kijken of het me al wat meer scherpe foto's oplevert. De verkoper bij de zaak waar ik alles koop zei ook al dat hij voornamelijk de monopod gebruikt.
Hans Braakhuis schreef:Blijf weg bij andere merken dan Nikon, dat die dingen goedkoper zijn heeft een reden. Lees:
3.8 hoeveel geld is er beschikbaar ? (goedkoper merk) op pagina 10 van m'n objectief advies op m'n website.
in dat artikel staan wel meerdere verhalen waar je wat aan zou kunnen hebben.
In principe wil ik ook het liefste Nikon, maar het verschil is soms wel erg groot. Sigma heeft met de 10-20mm een goede reputatie opgebouwt en de Tokina 12-24mm wordt volgens mij vaak nog beter gewaardeerd. Die lenzen kosten al snel minder dan de helft van de Nikkor 12-24mm en dat is erg veel geld.
Hans Braakhuis schreef:En wat te denken van een AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED. Anderen noemen al groothoek, maar je moet voor je zelf uitzoeken waar je voorkeur ligt.
Die lens heb ik inderdaad ook al gezien en leek me best wel een goede keuze, alleen verwacht ik dat ik die snel zou willen vervangen voor een betere en dus zou ik liever sparen voor de 70-200 f2.8

Mijn voorkeur ligt voornamelijk in landschappen en groothoek. Vooral groothoek zou ik graag willen leren omdat het perspectief zo'n prachtige foto's op kan leveren. Ik hou er van als er meer in een foto te vinden is dan je in één oogopslag kunt zien. Het is volgens mij alleen wel erg moeilijk, zeker voor iemand met nog maar weinig ervaring. Zelfs op 18mm (bij mijn D80) krijg ik vaak saaie foto's waarin ik niet het beeld heb vast kunnen leggen dat ik graag wilde. Maar de uitdaging is wel leuk.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo mar 08 2009 11:20 am

Ik heb wel een beetje het gevoel dat je je foto kwaliteit wilt verbeteren door de aanschaf van extra glas.
Wellicht kun je proberen om met hetzelfde glas anders te fotograferen.
Misschien klopt mijn gevoel niet :mrgreen: , dan moet je dit berichtje maar negeren :wink:

Acorn

Bericht door Acorn » zo mar 08 2009 12:10 pm

Besteld: bij een D300 de nieuwe DX prime 35mm en een 17-55mm zoom. Dus niet de D90 en zelfs niet de D700 met een 24-70.
Rugzak en een éénbeen wandelstok. Een Nikon is handiger als een hond, hij eet geen brokken en verhaart niet.

De voorlopig niet te vervullen wensen:

1- AF-S micro 105mm F2.8 VR. Alle alternatieven, merk T, T en S,en zelfs de Nikkor 85mm F 1.4 voor portret, weer aan de kant geschoven.
2- Converter TC 1.7. Dit om samen met de 105mm uit te zoeken of ik ambitie bezit voor tele.
3. Zo ja, een Sigma 120-400mm F 4.5 of de Nikkor AF-S 70-200 F 2.8 VR. Als het gebruik van de TC 1.7 niet bevalt, wordt het Sigma.
4. De nieuwe Sigma 10-20mm F 3.5 EX DC HSM 82mm ø en dan alleen als in de praktijk blijkt dat ik bereik zoek onder de 17mm. Of een prime Hans? welke?

(komt er nooit) een CZ 21mm F 2.8 ?

Het lijkt nauwelijks op investeren, meer op uitgeven.

Succes
Cees Eikelenboom

ErikD

Bericht door ErikD » zo mar 08 2009 3:09 pm

Brenzef schreef:Ik heb wel een beetje het gevoel dat je je foto kwaliteit wilt verbeteren door de aanschaf van extra glas.
Wellicht kun je proberen om met hetzelfde glas anders te fotograferen.
Misschien klopt mijn gevoel niet :mrgreen: , dan moet je dit berichtje maar negeren :wink:
Dat valt heel erg mee hoor, lenzen hebben voor mij geen magische krachten. :lol:
Ik denk alleen wel ver vooruit en ben niet van plan om een lens te kopen waar ik over een tijd spijt van kan krijgen (zoals mogelijk bij de 70-300mm). Het gaat mij voornamelijk om de praktische mogelijkheden van de andere lenzen. De 18-70mm die ik nu heb is een super lens voor het geld, de 16-85mm zou ik ook voornamelijk willen vanwegen de VR functie (of de 18-200mm VR alles-in-één voor het gemak als vakantie-lens). Bij een tele-zoom is het puur dat ik nu soms op 70mm een foto maak en later flink moet croppen om de juiste compositie te krijgen. De groothoek geeft een perspectief dat ik bij 18mm niet heb en ik wil met dat perspectief leren werken.

Vooral het echte groothoek werk is iets dat me in eerste instantie erg aantrok. Ik kan er alleen nog niet zoveel van op 18mm en dan denk ik dat het misschien niet zo slim is om al een groothoek te kopen. Aan de andere kant wil ik toch met een dergelijke lens leren werken dus als ik er een heb is het wel een stok achter de deur om te oefenen. :wink:
Een zelfde soort idee zit er ook achter de aankoop van een tele-zoom of statief, alleen bij de vakantie-lens (16-85 of 18-200) is dat niet.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » zo mar 08 2009 4:21 pm

Nou ErikD,
het is me geheel duidelijk. Jij moet beginnen met een groothoek. Of het nou begint bij 10 of 12mm zal niet direct heel veel uitmaken. Je kunt nu wel veel gaan 'oefenen' met 18mm.... fotograferen met 12mm zul je er niet van leren! Als je het echte groothoekeffect zo mooi vind moet je toch werkelijk een echte groothoek hebben. Ik heb zelf de 12-24 van Nikon omdat ik nou eenmaal te veel slechte ervaringen heb en doodongelukkig word van 3rd party objectieven maar dat is een persoonlijke kwestie geloof ik.
Succes met je keuze.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

ErikD

Bericht door ErikD » ma mar 09 2009 12:23 pm

Lijkt me ook Eeuw. Vaak is het toch zo dat als je er even over praat op een forum als dit dat de beste keuze vanzelf boven komt drijven. Ik denk dat ik morgen eens ga kijken voor een éénpoot statief, had namelijk nog een mooie aanbieding gezien van een Manfrotto 676B.
De lens is nog even afwachten want ik heb het geld nog niet rond, ik denk wel dat het een Tokina 12-24mm gaat worden. Overigens ben ik het geheel met je eens dat een Nikkor 12-24mm een veiligere keuze zou zijn, maar die is wel echt veel duurder. Daarbij koop ik alles in een speciaalzaak en daar is de service uitstekend (betaal je trouwens ook wel voor) en dus verwacht ik niet al te veel problemen. Ik zal het overigens nog wel eens bespreken in de winkel.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma mar 09 2009 4:27 pm

Dag

Ik heb geinvesteerd in een goede camera: eerst D300, daarna D3. Als er financiele ruimte is wordt het D3X.

Nee, dat maakt mijn foto's niet beter, soms zelfs integendeel! Ik gebruik nog altijd met veel plezier een Canon Ixus 75. Handzaam, altijd bij de hand en kwalitatief in mijn ogen goed. Ik heb wel reizen met alleen de Ixus gemaakt en opnamen geschoten die in mijn ogen (en daar GAAT het mij om) laten zien wat ik wilde. Ik zou dezelfde reis ( en dat KOMT er nog eens van) graag willen overdoen met mijn Nikon apperatuur, maar dat betekent dat ik meer met fotograferen dan met de lol van de reis zelf bezig ben en die lol was de eerste keer (ook door het gezelschap) perfect. Zodra je met statieven en ingewikklde apparaten komt is de belangstelling veelal weg (het kost de anderen te veel tijd, men moet soms op je wachten).

Ik ben begonnen (D70/D300) met de kitlens en heb van daaruit diverse (vooral goedkope) sigma en tamron objectieven geprobeerd om te zien of die aan mijn behoeften voldeden. Ik heb ze allemaal (met flink financieel verlies, maar met voor mij onbetaalbare ervaring) kunnen verkopen en heb vergelijkbare Nikon lenzen aangeschaft.

Nooit spijt van gehad, al moet ik mijn laatste aanschaf nog wel evalueren: een Nikon 800/5.6 Manual Focus.

Kortom, probeer, probeer (desnoods met huren van apparatuur) desnoods met vergelijkbare goedkope apparatuur. De rest komt later.

Ik heb mijn "spulletjes" in een flink aantal jaren stuk voor stuk aangeschaft. Het is voor mij een investering voor mijn (pensioentijd (ik ben 57), alhoewel dat laatste OOK al weer op losse schroeven is komen te staan.
Willem.

ErikD

Bericht door ErikD » di mar 10 2009 11:52 am

Dank voor je reactie Willem.
Ik heb het idee dat ik met de D80 ook met goed spul begonnen ben. Ik had in eerste instantie een budget van ongeveer 300 euro en dacht aan een superzoom, maar ik ben blij dat ik het budget flink heb opgeschroeft en een goede DSLR heb gekocht.

Ik ben nu ook vooral aan het uitproberen, al probeer ik wel zo min mogelijk materiaal te kopen dat ik later in moet ruilen voor betere kwaliteit.
Vandaag heb ik een éénpoot statief gekocht. Ook puur om het eens uit te proberen. Niet de Manfrotto 676B want die was me te slap, maar een Cullmann 2741. Ik heb ook naar de Manfrotto 679B gekeken, die was ook stabiel en wat hoger, maar deze Cullmann is kleiner in te schuiven en daarmee misschien makkelijker mee te nemen. (Ik mag deze even uitproberen en nog ruilen tegen de Manfrotto als het tegen zou vallen.) Een eerste poging om met langere sluitertijden te fotograferen gaf me zelfs met 1/2 seconde op 70mm nog perfect scherpe foto's.

Nu ga ik sparen voor de 12-24 van Tokina. Lijkt me wel de beste keuze en bij de winkel konden ze de nieuwe versie al leveren.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » di mar 10 2009 5:53 pm

Mooi zo'n kakofonie van adviezen.

Met name "Koop gelijk goed glas" vind ik wel treffend, met een erg hoog waarheidsgehalte.
Net als "Glas is belangrijker dan die "film"houder" Ook zo'n dooddoener. Tja, ook waar natuurlijk.

Ik denk dat we allemaal wel een lijstje hebben met topglas, en zin in de laatste nieuwe "filmhouder",
Voor de een wat eerder bereikbaarder dan voor de ander.

Als je ervan overtuigd bent dat je fotografie onafwendbaar je hobby blijft zet dan een tijdpad uit.
Het is niet noodzakelijk om direct toplenzen aan te schaffen.
Ik deel de lenzen meestal in in Consumentenproducten / (Veel)eisende hobbyisten / Pro's.
Nikonlenzen blijven altijd een zekere waarde houden, maar lees ook de beoordelingen van en tussen Nikon en andere merken goed na en koop niet direct die lens (ongeacht het merk) die net op de markt is. De veel genoemde Tokina is een hele beste uitzondering op de meeste niet-Nikons. En er zullen er wel een paar meer zijn. De genoemde 2-e hands optie is ook het overwegen waard hoewel dat mij persoonlijk voor geen meter aanspreekt.

Er is er uiteindelijk maar een die kan beslissen op basis van wat je wilt fotograveren, je budget en het laatste dan nog, wat heb je er voor over?

In ieder geval veel succes met het maken van je keuze(n)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”