Bedankt weer voor alle reacties!
Léon Obers schreef:Een van de meest waardevolle accessoires als je niet met een driepoot statief wilt lopen is een eenbeenstatief. Daarmee verleg je de mogelijkheden van elke lens minimaal tot dezelfde winst of zelfs meer wat je anders als VR zou moeten aanschaffen.
Dat is misschien wel een slimme investering om binnenkort al te doen. Voor een paar tientjes is er al een goede monopod te koop en dan kan ik daar eens een tijdje mee werken en kijken of het me al wat meer scherpe foto's oplevert. De verkoper bij de zaak waar ik alles koop zei ook al dat hij voornamelijk de monopod gebruikt.
Hans Braakhuis schreef:Blijf weg bij andere merken dan Nikon, dat die dingen goedkoper zijn heeft een reden. Lees:
3.8 hoeveel geld is er beschikbaar ? (goedkoper merk) op pagina 10 van m'n objectief advies op m'n website.
in dat artikel staan wel meerdere verhalen waar je wat aan zou kunnen hebben.
In principe wil ik ook het liefste Nikon, maar het verschil is soms wel erg groot. Sigma heeft met de 10-20mm een goede reputatie opgebouwt en de Tokina 12-24mm wordt volgens mij vaak nog beter gewaardeerd. Die lenzen kosten al snel minder dan de helft van de Nikkor 12-24mm en dat is erg veel geld.
Hans Braakhuis schreef:En wat te denken van een AF-S VR 70-300 f/4,5-5,6 G ED. Anderen noemen al groothoek, maar je moet voor je zelf uitzoeken waar je voorkeur ligt.
Die lens heb ik inderdaad ook al gezien en leek me best wel een goede keuze, alleen verwacht ik dat ik die snel zou willen vervangen voor een betere en dus zou ik liever sparen voor de 70-200 f2.8
Mijn voorkeur ligt voornamelijk in landschappen en groothoek. Vooral groothoek zou ik graag willen leren omdat het perspectief zo'n prachtige foto's op kan leveren. Ik hou er van als er meer in een foto te vinden is dan je in één oogopslag kunt zien. Het is volgens mij alleen wel erg moeilijk, zeker voor iemand met nog maar weinig ervaring. Zelfs op 18mm (bij mijn D80) krijg ik vaak saaie foto's waarin ik niet het beeld heb vast kunnen leggen dat ik graag wilde. Maar de uitdaging is wel leuk.